Artykuły

Kraków. Noworoczny poczet spektakli krakowskich

Co w teatrze piszczy, rezonuje i domaga się naszej uwagi?

W pierwszym miesiącu nowego roku w Teatrze Łaźnia Nowa zobaczymy aż czterokrotnie (10-13 stycznia) spektakl "Jezus Chrystus. Zbawiciel" w reżyserii Michała Zadary, pokazywany premierowo w grudniu na festiwalu Boska Komedia. Sztuka nawiązuje do wygłoszonego w listopadzie 1971 roku w Deutschlandhalle w Berlinie słynnego tekstu Klausa Kinskiego. "Jezus Chrystus" powstał przy wsparciu Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy. Aktorka Barbara Wysocka, perkusista Leszek Lorent i gitarzysta Bartek Tyciński przypominają widzom, dlaczego ustatkowane społeczeństwo nie mogło znieść Jezusa i wolało go zabić, niż konfrontować się z jego słowami.

Warto również wybrać się na najnowszą produkcję Teatru im. J. Słowackiego "Przebudzenie" (11-13 stycznia) autorstwa Shelagh Stephenson, dramatopisarki brytyjskiej, znanej widzom polskim z "Pamięci wody". Trzymający w napięciu sensacyjny spektakl w reżyserii Pawła Szumca, premierowo pokazany w grudniu ubiegłego roku, sugestywnie wciąga w sytuację rodziny pragnącej za wszelką cenę rozwikłać tajemnicę zaginięcia ukochanego syna. Zaskakujący zwrot akcji sprawia jednak, że fabuła toczy się w zupełnie nieoczekiwanym kierunku...

Karnawałową porą w ramach nowego cyklu prezentacji tanecznych Niedziele dla tańca - Balet Dworski "Cracovia Danza" w Teatrze Ludowym miłośnicy teatru, tańca, baletu i pantomimy będą mogli zobaczyć przedstawienia o uniwersalnej, lekkiej i żartobliwej formule gwarantujące świetną zabawę. W tym miesiącu na Dużej Scenie nowohuckiego teatru zespół "Cracovia Danza" wystawi "Szachy" wg J. Kochanowskiego (13 stycznia), "Balet o kawie" do muzyki J.S. Bacha (20 stycznia) oraz spektakl dla miłośników polskich filmów dwudziestolecia międzywojennego W starym kinie (27 stycznia). "To czas karnawału, a wymienione spektakle doskonale wpisują się w ten okres. Użyte są w nich piękne, oryginalne kostiumy, maski, rekwizyty, a prezentowane choreografie nawiązują do tańców, balów i zabaw poszczególnych epok" - zachęca dyrektor baletu Romana Agnel. Więcej informacji na www.cracoviadanza.pl.

A jakie plany na przyszłe miesiące?

Od stycznia do końca sezonu w Starym Teatrze zaplanowano sześć premier, w tym spektakle warsztatowe. Sezon upłynie pod hasłem biografii - konkretnych osób, ale też tych wymyślonych, które mogą stać się zaproszeniem do rozmowy o kondycji teatru. Reżyserzy zmierzą się m.in. z biografiami władców Polski ("Poczet królów polskich" Jacka Dukaja i Agnieszki Jakimiak w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego, premiera w maju), legendarnej Wandy, co nie chciała Niemca ("Wanda Polska", reż. Paweł Passini, premiera w czerwcu), ale też współzałożyciela firmy Apple ("Być jak Steve Jobs" Michała Kmiecika, reż. Marcin Liber, premiera w czerwcu). Tak zaprogramowany repertuar umożliwia podjęcie rozmowy na temat tożsamości na różnych jej poziomach (ja/dom/ulica/osiedle/miasto/region/kraj) oraz płynne wprowadzenie do tematycznych sezonów poświęconych wielkim postaciom w historii Starego Teatru: Konradowi Swinarskiemu, Tadeuszowi Kantorowi, Jerzemu Jarockiemu, Andrzejowi Wajdzie i Krystianowi Lupie. Planowane jest także przeprowadzenie gry miejskiej Ślady podejmującej tropy wielkich teatralnych mistrzów, wydanie związanego z nią audiobooka oraz organizacja wystawy.

Czy musimy wszystko stracić, żeby zyskać nowe, bogatsze duchowo życie? Czy połączenie duchowości z intensywnym życiem zawodowym to tylko kwestia wytrenowania? - pyta Michał Kotański w adaptacji powieści (i filmu) Elii Kazana. Głównym bohaterem "Układu" jest Eddie, pracownik agencji reklamowej, który - szukając na nowo sensu swojego życia - podaje w wątpliwość wszystkie układy, jakie jednostka zawiera ze społeczeństwem: od pracy i zarabiania pieniędzy, po rodzinę i przyjaciół. Premiera na Scenie na Sarego w Teatrze Bagatela 8 lutego. 10 marca na afisz Bagateli wchodzi kolejna nowość - "Pokój na godziny" (Hodinový hotel) czeskiego dramatopisarza, aktora i reżysera Pavla Landovský'ego. Pełna dystansu, absurdu i ironii opowieść o nieumiejętności bycia dorosłym jest manifestacją współczesnego nurtu w czeskim teatrze. Reżyseruje Waldemar Śmigasiewicz. Dla widzów spragnionych kryminalnych emocji Bagatela przygotowuje natomiast polską prapremierę sztuki "Bella Donna" austriackiego autora Stefana Vögla w reżyserii Pawła Pitery. Lekka i zabawna sztuka nawiązuje do klasyki komedii kryminalnych "Arszenik i stare koronki". Premiera 6 kwietnia na Dużej Scenie.

2 lutego przeniesiemy się na wiejski festyn gdzieś w Polsce B - w Teatrze Ludowym Piotr Waligórski wystawi muzyczne "Kochanowo i okolice" Przemysława Jurka. Rzecz dotyczy historii deathmetalowego zespołu z małej miejscowości, który podczas powiatowych dożynek staje przed (drugą) szansą zaistnienia na rynku muzycznym. Mocne brzmienie i profesjonalizm gwarantują członkowie grupy (rockowej!) Kurtyna Siemiradzkiego. Koniec miesiąca natomiast przyniesie premierę dla najmłodszej publiczności. 23 lutego, również na Dużej Scenie, zawadiacki "Kot w butach" będzie tańczył, śpiewał i popisywał się sprytem. W barwnym widowisku muzycznym w reżyserii Jarosława Szweca udział wezmą studenci działającej przy Teatrze Ludowym Krakowskiej Szkoły Teatralnej i Filmowej. Ostatnią premierą tego kwartału będzie polska prapremiera (22 marca) sztuki jednego najbardziej cenionych i popularnych współczesnych dramaturgów niemieckich Rolanda Schimmelphenniga "Peggy Pickit widzi twarz Boga" w reżyserii Grzegorza Kempinsky'ego, znanego już krakowskim widzom z wystawianej kilka lat temu na Scenie Pod Ratuszem "Arabskiej nocy".

Dobra wiadomość dla wielbicieli talentu Jerzego Treli! 7 lutego na Scenie Stu odbędzie się premiera sztuki Williama Luce'a "Wielki John Barrymore". Spektakl Krzysztofa Jasińskiego przypomni postać jednego z największych aktorów szekspirowskich XX wieku, sybarytę, wielbiciela kobiet, hulakę, birbanta, ale i dżentelmena w każdym calu.

W nowohuckiej Łaźni trzykrotnie (1-3 lutego) wystąpi gościnnie Krystyna Janda. "Danuta W." w reżyserii Janusza Zaorskiego powstała na kanwie książki Danuty Wałęsy "Marzenia i tajemnice", opracowanej przez Piotra Adamowicza, a wydanej przez Wydawnictwo Literackie. W odważnej i przejmującej autobiografii autorka opowiada o sobie i swojej rodzinie na tle burzliwej historii Polski ostatnich dekad. Książka "Marzenia i tajemnice" spotkała się z ogromnym zainteresowaniem, stała się nie tylko wydarzeniem medialnym, lecz także gorącym tematem społecznym.

A może nauczymy się na czym polega... Zarządzanie strachem? Po Sztuce gniewu Teatr Nowy zaprasza na drugą edycję Festiwalu Sztuki Angażującej. Przy ul. Gazowej 21 zobaczymy dwa nowe spektakle w inscenizacji Piotra Siekluckiego: "120 dni Sodomy" markiza de Sade oraz "Lubiewo II. Plaża" na podstawie prozy Michała Witkowskiego (w planach również premiera jego debiutu dramatopisarskiego). W ramach festiwalu Radek Rychcik pokaże kontrowersyjne "Złote żniwa" Jana Tomasza Grossa, a w roli reżysera zadebiutuje Sebastian Krysiak, inscenizując "Niepokoje wychowanka Törlessa" Roberta Musila. Daty premier zostaną podane już wkrótce.

W Teatrze KTO wraca na afisz chwilę niewidziana (niesłyszana?) błyskotliwa i pełna humoru teatralno-muzyczna "Audiencja III, czyli raj Eskimosów" Teatru Niepotrzebnego. Spektakl Bogusława Semotiuka według scenariusza Bogusława Schaeffera zdobył liczne nagrody za kreacje aktorskie (Katarzyna Michalska i Marcel Wiercichowski), m.in. na VIII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w Warszawie (2002), VI Ogólnopolskim Festiwalu Komedii "Talia" w Tarnowie (2002) oraz na XII Festiwalu Teatrów Ogródkowych w Warszawie (2003). Miłośników Schaeffera 2 lutego czeka także premiera "Ronda" (reż. Piotr Bikont) - nieco surrealistyczna inscenizacja jednej z mniej znanych sztuk polskiego dramaturga i kompozytora.

Postanowienie noworoczne: chodzimy częściej do teatru!

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji