Artykuły

Ósmy dzień tygodnia

Opowiadanie Marka Hłaski roz­grywa się na warszawskiej Pradze w czasie odwilży. Petras tę samą historię opowiada współcześnie. "Przeniesienie opo­wieści Hłaski do teatru, który ma za sobą całą drastyczną historię ekspe­rymentów drugiej połowy XX wie­ku, który wchłonął do dziś tyle okrucieństwa, brutalizmu, obnaża­nia duszy i ciała, jest doświadcze­niem obciążonym ryzykiem. Na tle tej tradycji dzieje bohaterów, którzy chcieliby się po prostu kochać, ale nieprzychylna rzeczywistość pcha ich do zdrady i odziera ze złudzeń, brzmią nieco naiwnie i - jak to by­wa często u Hłaski - sentymental­nie. Odrywając ich przygody od hi­storycznych wydarzeń, które nadawały im - wbrew demonowi szmiry - odcień patosu, przenosząc je nato­miast na grunt cokolwiek ponadcza­sowy (tzn. niemożliwy do wyraźne­go zidentyfikowania), adaptator ob­ciąża ich zadaniem znacznie poważ­niejszym niż to, które otrzymali od Hłaski, każe im mianowicie po tro­sze reprezentować całą epokę i ob­nażać jej nieprawości" - pisze Jerzy Jarzębski w teatralnym programie. Armin Petras studiował reżyserię w szkole Ernsta Buscha w Berlinie, obecnie współpracuje z teatrem we Frankfurcie. Jest również autorem tekstów dramatycznych, które pub­likuje pod pseudonimem Fritz Kater. W 2003 roku Petras otrzymał w plebiscycie pisma "Theater heute" tytuł autora roku oraz nagrodę dramatopisarską na festiwalu w Mulheim. W ubiegłym roku w ramach organi­zowanego przez Dom Norymberski SZUM-u pokazano w Starym Tea­trze w Krakowie jego spektakl "Czas kochania, czas przemijania".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji