Artykuły

Klasyka

Dzieło cenionego skandynaw­skiego kompozytora (wraz z solistami Den Nye Opera) importowane zostało do War­szawy przy wsparciu rządu norweskiego. Ale to nie pier­wszy polski epizod w karierze Hellsteniusa: sześć lat temu spore kontrowersje wzbudził warszawski spektakl jego kameralnej opery "Sera". Pozornie lekka i niezobowiązująca historia fantastyczno-sensacyjna okazała się tyleż uniwersalną, ile aktualną przypowieścią o twórczym konflikcie pomiędzy hałasem a ciszą, chaosem a porządkiem. Zaprawiony w dowcipnym wadzeniu się z Bogiem Hellstenius wziął tym razem na warsztat Szekspirowską Ofelię, czyniąc z niej niewinną ofiarę manipulacji i zdrady Hamleta. Bardziej symbolicz­ne i psychologiczne niż epic­kie ujęcie tematu w połącze­niu z introspektywną, oniryczną poetyką muzyki Nor­wega zapowiada interesującą rewizję ogranej historii. Do uniwersum postmoderni­stycznych interpretacji Szek­spira należą też popularne, metabarokowe "Sonety" Mykietyna, których nowa multi­medialna wersja zaprezento­wana zostanie tego samego wieczora. W lekkiej partii męskiego sopranu splatają się ze sobą platoniczne, "anielskie" oraz zmy­słowe, homoerotyczne odczytanie liryki wybitnego Anglika. Dwoistość duchowości i fizyczności uwypukli tym razem praca wideo autorstwa Jacka Dudka: "Opera Proibita", to poruszające studium mecha­niki ciała Jacka Laszczkowskiego wykonu­jącego pieśni Mykietyna.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji