Artykuły

Seks w państwie duńskim

"Hamlet" w reż. Piotra Borowskiego i Jolanty Denejko w Studium Teatralnym w Warszawie. Pisze Janusz R. Kowalczyk w Rzeczpospolitej.

W przepastnym mieszkaniu praskiej kamienicy ulokowało się Studium Teatralne, zespół założony w 1996 r. przez Piotra Borowskiego. "Hamlet" Williama Szekspira jest piątą premierą grupy.

Przedstawienie zaczyna się od pełnego erotyzmu sam na sam duńskiego księcia z Ofelią, co daje przedsmak wyrazistego - by nie rzec: ryzykownego - tropu interpretacyjnego.

Dziewczyna nie robi wrażenia chodzącej niewinności. Szybko też okaże się, że w arkana sztuki miłosnej wprowadzał ją... Poloniusz. Tak, tak - ojciec. Sugeruje to niedwuznacznie jedna z późniejszych scen, w której Ofelia poddaje się nie tylko dictum rodziciela, ale i jego "złemu dotykowi".

To oczywiście całą tragedię Szekspira - szczególnie dyktowaneniezdrową zazdrością relacje między Poloniuszem a Hamletem oraz szaleństwo Ofelii - ustawia w zupełnie nowym świetle. Szok poznawczy nie jest jednak dotkliwy, gdyż w odkrywczym inscenizacyjnym zasygnalizowaniu problemu kazirodztwa, nie ma, na szczęście, cienia wulgarności.

"Hamlet" Studium Teatralnego to jedna z najbardziej surowych w formie, aczkolwiek zdyscyplinowanych interpretacji Szekspirowskiego arcydzieła, z jakimi miałem do czynienia.

Jest w niej siła, która usprawiedliwia wszelkie braki - zwłaszcza głosowo-dykcyjne wykonawców bez aktorskich dyplomów. Nadrabiają to ruchową aktywnością: nerwowym acz płynnym gestem, roztańczeniem. Ośmioro młodych ludzi swobodnie opanowuje całą przestrzeń gry, a dzięki częstym metamorfozom uosabiają wiele kolejnych postaci.

Szczupłość zespołu nie dała szansy rozwinięcia wszystkich wątków sztuki, choć intryga jest w pełni czytelna. Dogorywający przeciwnicy wyczołgują się za kulisy. I nie wiadomo, co robi mocniejsze wrażenie - leżące na pustej scenie szpady czy pozostała po Yoriku niedbale porzucona błazeńska czapka.

--------------------------------------------------------------------------------

Osiągnięcia Studium Teatralnego

"Miasto" (1997) - nagroda krytyków na II Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Konfrontacje w Lublinie; tourneé po dziesięciu akademiach w Anglii na zaproszenie Goldsmith College (Uniwersytet Londyński).

"Północ" (1999) wg "Dziadów" Adama Mickiewicza - pokazywana na festiwalach: we Włoszech - Passaggio w Pontederze i CRT w Mediolanie; w Brazylii - Festival Internacional de Teatro Palco Wenezueli - Festival Internacional de Teatro w Caracas 2001; Rosji - III Olimpiada Teatralna w Moskwie; Szwajcarii - Zürcher Theater Spektakel i Chorwacji - International Small Scene Theatre Festival.

"Człowiek" (2001).

"Parsifal" (2004). Zespół pracuje nad "Niżyńskim".

Na zdjęciu: scena z "Hamleta".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji