Seks w państwie duńskim
"Hamlet" w reż. Piotra Borowskiego i Jolanty Denejko w Studium Teatralnym w Warszawie. Pisze Janusz R. Kowalczyk w Rzeczpospolitej.
W przepastnym mieszkaniu praskiej kamienicy ulokowało się Studium Teatralne, zespół założony w 1996 r. przez Piotra Borowskiego. "Hamlet" Williama Szekspira jest piątą premierą grupy.
Przedstawienie zaczyna się od pełnego erotyzmu sam na sam duńskiego księcia z Ofelią, co daje przedsmak wyrazistego - by nie rzec: ryzykownego - tropu interpretacyjnego.
Dziewczyna nie robi wrażenia chodzącej niewinności. Szybko też okaże się, że w arkana sztuki miłosnej wprowadzał ją... Poloniusz. Tak, tak - ojciec. Sugeruje to niedwuznacznie jedna z późniejszych scen, w której Ofelia poddaje się nie tylko dictum rodziciela, ale i jego "złemu dotykowi".
To oczywiście całą tragedię Szekspira - szczególnie dyktowaneniezdrową zazdrością relacje między Poloniuszem a Hamletem oraz szaleństwo Ofelii - ustawia w zupełnie nowym świetle. Szok poznawczy nie jest jednak dotkliwy, gdyż w odkrywczym inscenizacyjnym zasygnalizowaniu problemu kazirodztwa, nie ma, na szczęście, cienia wulgarności.
"Hamlet" Studium Teatralnego to jedna z najbardziej surowych w formie, aczkolwiek zdyscyplinowanych interpretacji Szekspirowskiego arcydzieła, z jakimi miałem do czynienia.
Jest w niej siła, która usprawiedliwia wszelkie braki - zwłaszcza głosowo-dykcyjne wykonawców bez aktorskich dyplomów. Nadrabiają to ruchową aktywnością: nerwowym acz płynnym gestem, roztańczeniem. Ośmioro młodych ludzi swobodnie opanowuje całą przestrzeń gry, a dzięki częstym metamorfozom uosabiają wiele kolejnych postaci.
Szczupłość zespołu nie dała szansy rozwinięcia wszystkich wątków sztuki, choć intryga jest w pełni czytelna. Dogorywający przeciwnicy wyczołgują się za kulisy. I nie wiadomo, co robi mocniejsze wrażenie - leżące na pustej scenie szpady czy pozostała po Yoriku niedbale porzucona błazeńska czapka.
--------------------------------------------------------------------------------
Osiągnięcia Studium Teatralnego
"Miasto" (1997) - nagroda krytyków na II Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Konfrontacje w Lublinie; tourneé po dziesięciu akademiach w Anglii na zaproszenie Goldsmith College (Uniwersytet Londyński).
"Północ" (1999) wg "Dziadów" Adama Mickiewicza - pokazywana na festiwalach: we Włoszech - Passaggio w Pontederze i CRT w Mediolanie; w Brazylii - Festival Internacional de Teatro Palco Wenezueli - Festival Internacional de Teatro w Caracas 2001; Rosji - III Olimpiada Teatralna w Moskwie; Szwajcarii - Zürcher Theater Spektakel i Chorwacji - International Small Scene Theatre Festival.
"Człowiek" (2001).
"Parsifal" (2004). Zespół pracuje nad "Niżyńskim".
Na zdjęciu: scena z "Hamleta".