Artykuły

Bydgoszcz. Replika przedwojennego mostu na scenie Opery Novej

Replikę przedwojennego, stylowego mostu przez Brdę w centrum Bydgoszczy zmontowano na scenie Opery Novej. Masywna konstrukcja będzie głównym elementem scenografii premiery "Rusałki" Dworzaka, która rozpocznie za tydzień 19. Bydgoski Festiwal Operowy.

- Ustawiony na scenie most ma 27 metrów długości i prawie cztery metry wysokości. Wykonany został według dokumentacji konserwatora zabytków, która będzie także podstawą do przywrócenia dawnego wyglądu oryginałowi, znajdującemu się zaledwie kilkaset metrów od gmachu opery - podkreśliła Ewa Chałat z Opery Novej w Bydgoszczy.

Most został wykonany i przywieziony ze Śląska przez firmę, która już po raz czwarty współpracuje z bydgoską sceną muzyczną przy tworzeniu monumentalnych dekoracji. Wcześniej wykonywała elementy scenografii do "Cyganerii", rampę do baletu "Zniewolony umysł" oraz wielki namiot do "Barona cygańskiego".

Most będzie głównym elementem scenografii opery Rusałka" Antonina Dworzaka, która rozpocznie 28 kwietnia 19. Bydgoski Festiwal Operowy. - Nie zabraknie i innych elementów scenograficznych, rozpoznawalnych dla bydgoszczan, odnoszących do tematu przewodniego - wody: fontanny ze Starego Rynku i secesyjnych domów na "pływającej wysepce" - zapowiedziała Chałat.

Inscenizację wyreżyseruje Kristina Wuss (na zdjęciu), niemiecka reżyserka młodego pokolenia, dramaturg i producent. Bydgoska publiczność miała już okazję poznać jej dokonania, oglądając utytułowany spektakl, operę "Alcina" w wykonaniu Łotewskiej Opery Narodowej na 6. Bydgoskim Festiwalu Operowym w 1999 roku.

"Rusałka" nie była dotychczas wystawiana przez bydgoską Operę. Libretto Jaroslava Kvapila czerpie z kilku opowieści o syrenach, rusałkach, ze starofrancuskiego podania o Meluzynie zakochanej w rycerzu i z baśni Andersena "Mała syrenka". W spektaklu, określanym jako "liryczna baśń dla widzów od 8 do 80 roku życia", zobaczyć można będzie m.in. podwodny świat i wielkomiejski bal.

Urodzona w 1969 r. Kristina Wuss studiowała reżyserię sceniczną i reżyserię mediów, a także w Musikhochschule w Berlinie w klasie fortepianu Annerose Schmidt. Brała udział w warsztatach mistrzowskich, asystowała znakomitym reżyserom jak Goetz Friedrich, Ruth Berghaus, August Everding, Willy Decker.

Jej głośnym debiutem reżyserskim była opera Haendla "Apollo i Dafne" w 1994 r. w Berlinie, a na scenie międzynarodowej - "Woyzeck" w Rydze w 1994 r. Pracowała nad utworami różnych muzycznych epok: od Monteverdiego ("Orfeusz") do Bartoka ("Zamek księcia Sinobrodego"). Wyreżyserowane przez nią opery oglądać można m.in. w Moskwie w Teatrze Bolszoj, w Estonii, Hiszpanii, Niemczech; jej "Don Giovanii" pokazywany był w Izraelu. Kristina Wuss wyreżyserowała także ceremonię otwarcia Niemieckiej Prezydencji Unii Europejskiej w 2007 r. w Konzerthaus w Berlinie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji