Artykuły

Poznań. Opera Dymitra Szostakowicza w Wielkim

Ta opera w radzieckiej Rosji wywołała skandal. Przepełnione erotyzmem libretto i żywiołowa muzyka nie spodobały się Stalinowi, który wyszedł z leningradzkiej premiery. W czwartek polską premierę "Lady Makbet mceńskiego powiatu" Dymitra Szostakowicza pokaże Teatr Wielki.

Poznańska opera zdecydowała się pokazać, jedną z najbardziej kontrowersyjnych w XX wieku, rosyjskich oper. Dymitr Szostakowicz wystawił swoją drugą operę pt. "Lady Makbet mceńskiego powiatu" w 1934 roku, w Teatrze Małym w Leningradzie. Opowiadała o kobiecie, która niczym szekspirowska Lady Makbet zabijała najbliższych - choć do morderstw popychała ją żądza miłości, a nie chęć władzy jak u bohaterki dramatu Szekspira. Niemoralny, przepełniony erotyzmem i śmiałymi tekstami, charakter libretta (które Szostakowicz oparł na opowiadaniu Nikolaja Leskowa) i żywiołowa muzyka, nie spodobały się przywódcy totalitarnego ZSRR - Józefowi Stalinowi, który wyszedł ostentacyjnie z premiery, zakazując na drugi dzień jej dalszego wystawiania.

Dziś w Teatrze Wielkim w Poznaniu, prawie 80 lat po radzieckiej premierze, spektakl pokazany zostanie po raz pierwszy polskiej publiczności - w reżyserii argentyńskiego twórcy Marcelo Lombardero. Autorem scenicznej adaptacji jest także Argentyńczyk - Pablo Maritano. Pytany na konferencji prasowej o to, czy opera zachowa swój kontekst historyczny odpowiadał: "Tę historię osobiście interpretuję jako historię ponadczasową. Postanowiliśmy nie przedstawiać jej w kontekście epoki historycznej, w której powstawała, dlatego unikamy w scenografii rzucających się w oczy elementów radzieckiego państwa totalitarnego. Chcieliśmy ją uwspółcześnić, skupić się na głównej postaci - tytułowej Lady Makbet. Faktycznie nazywała się Katierina Izmajłowa i jest archetypem kobiety przepełnionej bólem z powodu rozczarowań miłosnych, targana wielkimi emocjami, z którymi nie potrafi sobie poradzić, co doprowadza do tragedii. Uważam, że niezależnie od epoki, ludzie będą się wzajemnie zawodzić, mścić i zabijać. Libretto napisane przez Szostakowicza jest dziełem uniwersalnym."

Odtwórczynią głównej roli jest rosyjska śpiewaczka Natalia Kreslina (w drugiej obsadzie zaśpiewa Barbara Kubiak). Kierownictwo muzyczne objął znakomity dyrygent Gabriel Chmura. Autorem dekoracji jest Diego Siliano, kostiumów - Luciana Gutman, a projekt świateł przygotował Bogumił Palewicz. Czwartkowa premiera rozpocznie się o godz. 19, następne spektakle zaplanowano na 12 i 13 listopada (premiera studencka).

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji