Artykuły

Opera na Euro

- To wspaniała opera, od dawna mnie fascynuje, a pomysł zaczął się krystalizować za sprawą Euro 2012. Skoro do Wrocławia przyjedzie z tej okazji wielu turystów, będzie dobry moment do pokazania im, że miasto ma atrakcyjną ofertę kulturalną - rozmowa z Ewą Michnik, dyrektor Opery Wrocławskiej, o premierze "Kniazia Igora" i wydarzeniach sezonu.

Jacek Marczyński: Czy remont Hali Stulecia we Wrocławiu nie przeszkadza w przygotowaniach do premiery "Kniazia Igora"?

Ewa Michnik: - W Hali Stulecia odbył się niedawno Europejski Kongres Kultury, więc i my sobie poradzimy, choć w miejscu, gdzie była scena, teraz w trakcie prac remontowych wykopano miejsce na przyszłą zapadnię. Musimy więc zamontować specjalne rusztowania i dopiero na nich zbudować miejsce dla akcji spektaklu.

To z pewnością zwiększa koszty superwidowiska?

- Tak, a przede wszystkim stanowi szczególne wyzwanie, bo akustyka hali w tej chwili jest dla nas dużo trudniejsza niż przed remontem. Po usunięciu ścian betonowych pogłos i odbicia dźwięku są znacznie większe. Bardzo chcieliśmy jednak przygotować kolejną premierę w Hali Stulecia, a od dwóch lat nie mogliśmy uzyskać w niej dogodnego terminu.

Dlaczego wybór padł tym razem na "Kniazia Igora"?

- To wspaniała opera, od dawna mnie fascynuje, a pomysł zaczął się krystalizować za sprawą Euro 2012. Skoro do Wrocławia przyjedzie z tej okazji wielu turystów, będzie dobry moment do pokazania im, że miasto ma atrakcyjną ofertę kulturalną. Naszym sprawdzianem, czy można ogromną rzeszę ludzi zainteresować muzyką, była ubiegłoroczna inscenizacja "Turandot" Pucciniego na Stadionie Olimpijskim. Myśleliśmy wówczas, że następne takie widowisko w 2012 roku Opera Wrocławska pokaże na nowym stadionie. Okazało się jednak, że w roku mistrzowskich rozgrywek UEFA rezerwuje obiekty już od lutego. Zaplanowaną premierę "Balu maskowego" Verdiego zrealizujemy więc znowu na Stadionie Olimpijskim.

Drugim pomysłem Opery Wrocławskiej, związanym z Euro 2012, jest właśnie "Kniaź Igor". Mistrzostwa organizujemy wspólnie z Ukrainą, wykorzystajmy je zatem do wzajemnego poznania i zbliżenia, również w dziedzinie lub za pośrednictwem kultury. Opera Wrocławska postanowiła włączyć się w te działania naszego miasta i regionu, ale trudno było znaleźć dzieło ukraińskiego kompozytora, które można by było wystawić w Hali Stulecia. Sięgnęliśmy do zabytku literatury staroruskiej opisującego historię tych ziem, czyli do "Słowa o wyprawie Igora". Na jego kanwie Borodin napisał operę. Na premierę "Kniazia Igora" zapraszamy dużo gości z Ukrainy, ze świata dyplomacji i biznesu. Liczymy, że następnym razem odwiedzą Wrocław z okazji "Balu maskowego" Verdiego.

"Kniaź Igor" może się okazać interesujący również dla przybyszów z Niemiec, którzy poznali Halę Stulecia i Operę Wrocławską choćby dzięki inscenizacji "Pierścienia Nibelunga" Wagnera.

- "Kniaź Igor" jest atrakcyjny nie tylko dla nich. Podczas Europejskiego Kongresu Kultury wielu jego zagranicznych uczestników przyszło do Opery Wrocławskiej na "Borysa Godunowa", ponieważ ludzi z Zachodu pociąga muzyka słowiańska. A "Kniaź Igor" rzadko bywa wystawiany w krajach Europy Zachodniej. Dlatego pojawi się też w stałym repertuarze Opery Wrocławskiej, choć będzie to inny spektakl. Nie da się w prosty sposób przenieść inscenizacji z Hali Stulecia na scenę teatru.

A może warto pojechać z "Kniaziem Igorem" w tournee, na przykład na letni festiwal do Xanten, gdzie Opera Wrocławska od lat gości?

- Ten festiwal stawia wyłącznie na tzw. hity operowe: "Aidę", "Traviatę", "Carmen" czy "Nabucco". Podobnie jak festiwal w Wiltz w Luksemburgu, gdzie też występujemy od kilku lat. Na tegorocznej gali operowej w Xanten zaryzykowaliśmy i prezentowaliśmy nie tylko Verdiego i Pucciniego, ale także cały polski akt oraz finał z "Borysa Godunowa". Odnieśliśmy sukces. Okazało się, że publiczność znakomicie to przyjęła. Dostaliśmy bardzo dobre recenzje, podkreślające nie tylko poziom artystyczny naszego występu, ale i właśnie ciekawy, inny niż zazwyczaj układ programu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji