Poznań. Premiera Janusza Stolarskiego w Ósemkach
30 września w Teatrze Ósmego Dnia odbędzie się premiera monodramu Janusza Stolarskiego "Orfeusz i Eurydyka", inspirowanego poematem Czesława Miłosza.
Po śmierci swojej drugiej żony Carol, Czesław Miłosz stworzył poemat pt. "Orfeusz i Eurydyka". Poemat ten stał się inspiracją dla powstania monodramu pod tym samym tytułem.
Ma on formę tryptyku, w którym wypowiadają się trzej twórcy: Janusz Stolarski (reżyser i aktor), Tomek Jarosz (videomaker) i Patryk Lichota (kompozytor i muzyk). Każdy z nich próbuje rozwikłać tajemnice, odpowiedzieć na pytania, które odnalazł w poemacie Miłosza.
Tajemnica odsuwania się każdego "dzisiaj" we "wczoraj", znikania każdego "jest" zastępowanego przez "było", brzeg, na którym stoimy, patrząc, jak prąd unosi znane nam widoki, ale również nas samych łudzących się, że stoimy na brzegu[1].
Okruch diabelskiego zwierciadła w sercu artysty? Koncentracja na sobie, poczucie, że wszelkie doznania, także związki z innymi, są jedynie pożywką dla twórczości.[2].
Tajemnicze "TO" tkwiące w każdym z nas - TO może być porównane do nieruchomej twarzy kogoś,/ kto pojął, że został opuszczony na zawsze./ Albo do słów lekarza o nie dającym się odwrócić wyroku./ Ponieważ TO oznacza natknięcie się na kamienny mur,/ i zrozumienie, że ten mur nie ustąpi żadnym naszym błaganiom[3].
Wizje artystów tworzących spektakl wzajemnie się przenikają i uzupełniają.
Posługując się językiem właściwym poezji - językiem metafory, niedopowiedzenia, myślowego skrótu, twórcy chcą pobudzić wyobraźnię widzów i sprowokować ich do stawiania własnych pytań i dawania własnych odpowiedzi.
Produkcja Fundacja Teatru Ósmego Dnia, Teatr Ósmego Dnia.
Premiera: 30 września, 1 października 2011 - Teatr Ósmego Dnia
Wstęp darmowy, po wcześniejszej rezerwacji miejsc pod nr tel. 61 855 20 86 begin_of_the_skype_highlighting 61 855 20 86 end_of_the_skype_highlighting.
[1] Cz. Miłosz, Wiersze wszystkie, Kraków 2011, s. 932.
[2] A. Franaszek, Miłosz. Biografia, Kraków 2011, s. 168.
[3] Cz. Miłosz, dz.cyt., s. 1139.