Artykuły

Ogień na wichrze

Konkursy dramaturgiczne moją swoich przeciwników i zwolenników. Ci pierwsi uważają, że nie warto ich organizować, skoro główną nagrodą nie jest natychmiastowe umieszczenie sztuki w bieżącym repertuarze najlepszego teatru. Drudzy natomiast twierdzą, że mimo wszystko warto, a nawet trzeba podejmować ten trud, bo niedowartościowany, pozbawiony opieki, tak rzadko już dziś uprawiany w naszym kraju gatunek literacki zaniknie zupełnie. W końcu są na to dowody, że plony takich konkursów nie odchodzą tak kompletnie w zapomnienie.

Niedawno w poniedziałkowym Teatrze TV można było obejrzeć "Obywatela Pekosiewicza", sztukę nagrodzoną w konkursie jubileuszowym zorganizowanym przez warszawski Teatr Polski w 75 rocznicę powstania. W tym samym konkursie I miejsce zdobyła sztuka Krystyny Berwińskiej, którą dla telewizyjnego teatru wyreżyserował obecnie Wojciech Solarz. Kiedy ogląda się ten spektakl trudno oprzeć się zdziwieniu, że nikt wcześniej nie zainteresował się tym tematem, tak bardzo atrakcyjnym dla dramaturgicznych adaptacji. Życie Stanisławy Przybyszewskiej niedocenionej za życia wybitnej córki bardzo sławnego ojca, wypełnione tragicznym zmaganiem z nędzą i słabością, całkowicie podporządkowane niezwykle silnej potrzebie kreacji, może stanowić "bazę" dla kilku głębokich studiów psychologicznych. Krystyna Berwińska, składając swój dramat z wybranych fragmentów biografii, listów, i wyimków z najbardziej znanego dramatu "Sprawy Dantona", zajęła się głównie problemem wyjątkowej, twórczej osobowości autorki rewolucyjnej trylogii, osobowości ukształtowanej w skomplikowanych układach rodzinnych i emocjonalnych, ale jakby wbrew temu niesłychanie samoświadomej, wyrazistej i konsekwentnej.

Jest rok 1927. Powstaje "Sprawa Dantona" - filozoficzna rozprawa o mechanizmach wielkiej polityki i romantycznych sentymentach. Ubogi pokój autorki odwiedzają postaci najważniejsze w jej życiu: ojciec, matka, przyrodnia siostra, mąż, a także ci, których życiem żyła - Robespierre i Danton. Kontury realności zostają zatarte, bariery czasu i przestrzeni zlikwidowane. Pozostaje pytanie, czy można choćby uchylić drzwi do intymnego świata artysty?...

Teatr Poniedziałkowy: Krystyna Berwińska "Ogień na wichrze". Reżyseria: Wojciech Solarz. Scenografia: Maria i Andrzej Albinowie. Muzyka: Jan Zawierski. Realizacja TV: Ewa Vogtman-Budny. Obsada: Anna Chodakowska (Stanisława Przybyszewska), Marek Bargiełowski (Ojciec), Ewa Żukowska (Matka), Maria Chwalibóg (Helena), Artur Barciś (Jan), Andrzej Blumenfeld (Wacław), Ewa Wencel (Iwi), Monika Gabryelewicz (Marysia), Henryk Bista (Reżyser), Aleksander Wysocki (Robespierre), Jacek Różański (Danton). TV 1, poniedziałek 1 czerwca, godz. 20.05.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji