Artykuły

To, co najpiękniejsze

Tym wspólnym tytułem objął Ma­rian Hemar cykl czterech jednoaktó­wek powstałych w latach jego twór­czości emigracyjnej w Londynie. Znakomity autor tekstów piosenek, poeta, komediopisarz, twórca kaba­retowy lat międzywojennych, po 1945 roku znalazł się na emigracji. Jego twórczość powojenna, choć równie różnorodna, różni się od po­przedniej tonem nostalgii i tęsknoty za krajem. Właśnie w tym cyklu jed­noaktówek Hemar odwołuje się do tego, co najcenniejsze w tradycji pol­skiej kultury. Bohaterami kolejnych części cyklu są postaci panteonu na­rodowej sztuki: Ignacy Krasicki, Jan Kochanowski, Aleksander Fredro, Fryderyk Chopin, Cyprian Kamil Norwid.

Od emigracyjnej, pełnej swarów i ża­lów rzeczywistości uciekał dawny sa­tyryk w wielką narodową poezję, objawiając się przy tym jako mistrz literackiego pastiszu z równą zręcz­nością imitujący bajki Krasickiego, jak i romantyczne, ciemne nastroje Norwida. Dla tej sentymentalnej za­bawy wybrał autor inscenizacji An­drzej Łapicki chyba najszczęśliwsze rozwiązanie. Przedstawił owe dro­biazgi sceniczne w konwencji próby. Aktorzy spotykają się, by w swobod­nej atmosferze bawić się tekstami pa­na Hemara. A że udało się reżysero­wi dobrać obsadę wprost znakomitą (m.in. Wojciech Młynarski - na zdjęciu), tytuł spektaklu nabiera wła­ściwej i znaczącej wymowy.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji