Artykuły

Kraków. Twórczość Pappelbauma w Muzeum Manggha

Wystawa "Jan Pappelbaum: Sceny" w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha to opowieść o rozwoju postmodernistycznego teatru lat 90., snuta przez scenografię.

Jan Pappelbaum to już legenda. Kiedy w 1999 roku Thomas Ostermeier wraz z Sashą Waltz objął kierownictwo artystyczne berlińskiego teatru Schaubühne am Lehniner Platz, Pappelbaum został tam głównym scenografem, odciskając na przestrzeni dawnego kina własne piętno. Dopiero w tak spreparowany budynek wprowadził swoje scenografie, czyli architektoniczne twory otwarte na kontakt widza z aktorem, na współczesne odczytania najbardziej znanych dramatów - "Hamleta", "Otella"...

Mimo wypełnienia swoimi projektami całej sceny starał się, by były przejrzyste, by zmuszały publiczność do wejścia w wykreowaną rzeczywistość, zestawianą z przeszłości i teraźniejszości. Bo to świat współczesny, lecz budowany z modernistycznych klocków, układanek rodem z Bauhausu, puzzli konstruktywizmu. Efekt jest wręcz oszałamiający i nowatorski. Przekonać się o tym możemy w muzeum Manggha, gdzie obok makiet scenografii znajdziemy także filmy, zapiski, zdjęcia.

Na zdjęciu: scenografia Jana Pappelbauma do "Heddy Gabler", reż. Thomas Ostermeier, 2005

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji