Artykuły

Bieg emocji

Słychać pośpieszne uderzenia stóp o posadzkę. Gwałtowny szelest sukni. Już zbiegają ze schodów, stają naprzeciw siebie. Ze skurczem grymasu wściekłości na twarzy. Padają słowa pełne nienawiści. Te słowa, ten skurcz emocji jest przedłużeniem biegu przed chwi­lą.

"Dom Bernardy Alba" Garcia Lorci w Kaliszu. We foyer teat­ru. Wszystko jest tu miejscem dramatu. Także kamienne scho­dy, krużganki biegnące wokół.

Po premierze czytałem w pra­sie kaliskiej obok pochwał dla spektaklu głosy powątpienia ja­ki jest dzisiaj sens tę mroczną hiszpańską sztukę wystawiać. Ale w takim razie można by również zapytać, jaki sens jest wystawiać teraz sztuki antycz­ne.

Bo reżyser spektaklu Maciej Korwin wyraźnie poprowadził przedstawienie po linii dramatu antycznego. Nie ma tu żadnej rodzajowości, a jedynie napię­cie międzyludzkich stanów emo­cji. Napięcie doprowadzone do ostateczności.

Ma ten spektakl momenty wielkiej piękności. Właśnie wte­dy, gdy następuje przyspieszenie jego rytmu wewnętrznego, zespolenie biegu ludzkiego cia­ła z pulsem emocji wewnętrz­nej człowieka. A także wtedy, gdy wszystko już wiedzące sta­re kobiety przecież mocno świat nadal odczuwają i nie ukrywa­ją tego.

Ascetyczna, skrótowa jest sce­nografia operująca kilkoma zaledwie znakami, kontrastem bie­li i czerni.

Jakże dojrzale aktorsko pro­wadzą swe role despotyczna Bernarda - Jadwiga Siennic­ka oraz rozumiejąca wszystko, pełniąca tu rolę jakby greckie­go chóru Poncja - Kazimiera Starzycka-Kubalska. Pełna krzyku emocji jest Angustias Boże­ny Remelskiej, niesłychanego wprost napięcia - Martirio Kry­styny Wójcik, obnażonej jakby emocji agresji, a równocześnie braku samoobrony - Adela Aleksandry Ziubrak.

Drugi plan spektaklu jest tu jednak słabszy, zamazuje się wyraźnie. Ale przecież jest to przedstawienie autentycznym sukcesem teatru. Sukcesem jego reżysera.

M. Korwin sam aktor, jest mło­dym reżyserem. Po dwóch poprzedzających go komediach "Piekarzu, piekarzowej i piekarczyku" Anouilha oraz "Słudze dwóch panów" Goldoniego, dramat "Dom Bernardy Alba" jest najciekawszą realizacją tego twórcy. Kładzie on wyraźnie na­cisk na grę aktora, poprzez nie­go właśnie chce przekazać ideę sztuki.

"Dom Bernardy Alba", spek­takl pełen szlachetnej ekspresji ma reprezentować tutejszy teatr na tegorocznych Kaliskch Spot­kaniach Teatralnych.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji