W cieniu wielkiego Fryderyka toczyło się barwne życie
Mieczysław Weinberg i jego "Pasażerka" w Operze Narodowej wydarzeniem roku, Piotr Beczała i Łukasz Borowicz są najbardziej zapracowani - podsumowuje Jacek Marczyński w Rzeczpospolitej.
Poza Chopinem mamy wielu kompozytorów różnych pokoleń. Ten rok był ważny dla 32-letniej Agaty Zubel. Opera Narodowa wystawiła jej opero-balet "Between", a na Warszawskiej Jesieni odbyło się prawykonanie III Symfonii - precyzyjnie skonstruowanej, dramaturgicznie wyrazistej i odważnie poszukującej nowych brzmień.
Przytłoczeni chopinowskimi obchodami mogliśmy nie zauważyć 100. rocznicy urodzin Romana Maciejewskiego. Tymczasem w katedrze Westminster w Londynie odbyło się wykonanie jego wielkiego "Requiem". Koncert, który znalazł się w programie Polska! Year na Wyspach Brytyjskich, "The Times" uznał za jedno z wydarzeń sezonu.
Odkryciem roku była jednak twórczość Mieczysława Weinberga, urodzonego w Warszawie, który dorosłe życie spędził w Związku Radzieckim. Jego operę "Pasażerka" [na zdjęciu] znakomicie przyjęto na festiwalu w Bregencji. Spektakl, który powstał w koprodukcji z Operą Narodową, zrealizował wybitny Brytyjczyk David Pountney.
Polskie teatry stają się partnerami w międzynarodowych przedsięwzięciach i zaczęły też doceniać rodzimy repertuar współczesny: odbyło się sześć prapremier polskich oper, co jest absolutnym ewenementem. Dostrzeżono też, że opery komponowali nie tylko Verdi i Puccini, ale Dvořak, Martinu czy Xenakis. Najciekawsza była "Katia Kabanova" Janačka w Operze Narodowej w inscenizacji Amerykanina Davida Aldena.
Oprócz zagranicznych gości zapraszano młodych polskich reżyserów: Maję Kleczewską (Warszawa), Michała Zadarę (Warszawa i Wrocław) czy Ewelinę Pietrowiak (Wrocław i Gdańsk). Porażką okazał się jedynie operowy debiut Agaty Dudy-Gracz w plenerowej "Cyganerii" w Poznaniu.
Polacy byli obecni na zagranicznych scenach. W Tel Awiwie Mariusz Treliński pokazał "Damę pikową", publiczność Bilbao oglądała "Ernaniego" Michała Znanieckiego (koprodukcja z Teatrem Wielkim w Poznaniu). Krzysztof Warlikowski wywołał kontrowersje uwspółcześnionym "Makbetem" w Brukseli i ironicznym "Żywotem rozpustnika" w berlińskiej Staatsoper.
To był rok sukcesów śpiewaków: Aleksandry Kurzak, Andrzeja Dobbera, Mariusza Kwietnia, Tomasza Koniecznego, Artura Rucińskiego, ale gwiazdą numer jeden pozostaje Piotr Beczała. W świecie aktywny był Krystian Zimerman, a 29-letni dyrygent Krzysztof Urbański został dyrektorem symfoników w Trondheim i podpisał kontrakt w Indianapolis. Będzie najmłodszym szefem orkiestry w USA.
Z zagranicznych gwiazd - poza wspaniałą Marthą Argerich na festiwalu "Chopin i jego Europa" - absolutnym hitem były symfonie Beethovena zagrane przez Kammerphilharmonie Bremen pod batutą Paavo Järviego (Festiwal Beethovenowski).
Pierwszą batutę w kraju należy przyznać Łukaszowi Borowiczowi, pracującemu z Filharmonią Poznańską, teatrami w Krakowie, Łodzi i Warszawie i szefowi Polskiej Orkiestry Radiowej. Finansowa zapaść publicznego radia sprawiła, że los zespołów PR jest niepewny. On tego nie dostrzega. Pięciogwiazdkowe recenzje w Europie zdobyły utwory Andrzeja Panufnika, które nagrał ze swą orkiestrą dla niemieckiej firmy cpo. Polska Orkiestra Radiowa partnerowała też Piotrowi Beczale na płycie Orfeo. W kraju uznanie zdobyły jego albumy z "Marią" Statkowskiego i "Przygodą króla Artura" Bacewicz.
Piotr Beczała, Slavic Opera Arias Orfeo
Andrzej Panufnik, Symphonic Works, cpo
Roman Statkowski, Maria, Polskie Radio
***
Zachwyty
"Pasażerka" Mieczysława Weinberga, reż. David Pountney
Koprodukcja Opery Narodowej i festiwalu w Bregencji, odkrycie znakomitego kompozytora i jego wielkiego dzieła o Auschwitz
Paavo Järvi i dziewięć symfonii Beethovena
Wydarzenie nie tylko Wielkanocnego Festiwalu Beethovenowskiego, rzadko zdarza się tak świeże spojrzenie na dobrze znaną klasykę
Agata Zubel III Symfonia
32-letnia kompozytorka potwierdziła swą artystyczną dojrzałość
***
Rozczarowania
Plenerowa "Cyganeria" Giacomo Pucciniego w Poznaniu
Próba przeniesienia starej opery we współczesną scenerię proletariackich slumsów obnażyła reżyserską nieporadność Agaty Dudy-Gracz
Sytuacja muzyki w Polskim Radiu
Kolejna ekipa zarządzająca poszukiwała wyjścia z finansowej zapaści kosztem audycji muzycznych i budżetów orkiestr
Koncerty Nowojorskich Filharmoników w Warszawie
Nowy szef słynnej orkiestry nie dorównuje swym wielkim poprzednikom