Artykuły

Wrocław. Angielskie tournée Teatru Pieśni Kozła

Pięć tysięcy osób obejrzało w Wielkiej Brytanii wrocławskiego "Macbetha". Podczas dwumiesięcznego tournée po kraju Szekspira Teatr Pieśń Kozła zagrał w ośmiu miastach trzydzieści jeden spektakli, z których dwadzieścia osiem było wyprzedanych do ostatniego miejsca.

To była największa jak dotąd artystyczna podróż zagraniczna Pieśni Kozła, jednego z najciekawszych teatrów europejskiej awangardy teatralnej. Zespół był w drodze przez cały październik i listopad, grając, prowadząc warsztaty, wykłady i organizując dyskusje z widzami. W samym Londynie zagrali aż 16 spektakli, za każdym razem przy komplecie publiczności. Na sympozjum poświęconym Teatrowi Pieśni Kozła, łączącemu w niepowtarzalny sposób sztukę aktorską z technikami wokalnymi i ruchowymi, na scenie Barbican w Londynie, które prowadziła Irina Brown, wybitna rosyjska reżyser teatralna pracująca w Anglii, wyprzedane zostały wszystkie miejsca.

O spektaklu "Macbeth" [na zdjęciu], z którym Pieśń Kozła pojechał do Wielkiej Brytanii, londyński "Evening Standard" pisał: "To znaczące i oryginalne odczytanie Szekspirowskiej tragedii. I choć miłośnicy klasycznego podejścia mogą czuć się urażeni, to na swój niepojęty sposób ten spektakl ucieleśnia magiczne, transformacyjne możliwości teatru".

"Guardian": "Dynamiczny thriller Szekspira zmienia się na scenie w żywy obraz. Z krwawej historii powstaje zapierająca dech litania. (...) Najbardziej znane szekspirowskie kwestie padają ze sceny jak strzępy wymieszanych dźwięków". I raz jeszcze "Evening Standard": "Polifoniczny, momentami piękny spektakl wyreżyserowany przez Grzegorza Brala oparto na założeniu, że wzlot i upadek Makbeta to dzieło zaklęć. Wykonanie, przesycone silnie ludową religijnością, wykazuje wpływy Petera Brooka i teatru kabuki".

Anna Zubrzycki, Lady Macbeth we wrocławskim spektaklu: - Kathryn Hunter (aktorka Royal Shakespeare Company, a także zespołu Petera Brooka i filmowa Anabella Figg w "Harrym Potterze") powiedziała po obejrzeniu spektaklu: "Zawsze czułam, że Szekspir to rytuał, ale dopiero u was zobaczyłam ten rytuał na żywo".

- Zdaniem części angielskich widzów zszargaliśmy Szekspira - wyznaje reżyser i szef Pieśni Kozła Grzegorz Bral - jednak większość zdała się być zadowolona. Brytyjski teatr, który wciąż konserwatywnie podchodzi do interpretacji Szekspira, potrzebuje odnowy. Nasz spektakl okazał się przysłowiowym kijem włożonym w mrowisko.

- Trzeba zrozumieć ich nieufność - mówi Anna Zubrzycki. - Gdyby Anglicy przywieźli do nas nieortodoksyjnie potraktowane teksty Mickiewicza, też bylibyśmy czujni. Poruszyła ich nasza muzyczna, wykorzystująca polifonie, magiczna i energetyczna interpretacja Szekspira. Równocześnie jednak byli zaniepokojeni takim Szekspirem, jeszcze niepewni, gdzie umieścić go w swojej tradycji.

Wrocławskiego "Macbetha" Teatr Pieśń Kozła pokazywał już trzy lata temu podczas festiwalu Complete Works of Shakespeare na scenie Royal Shakespeare Company w Stradfordzie. Spektakl został zamówiony przez słynną kompanię szekspirowską jako "praca w toku", prezentująca eksperymentalną technikę polskiego teatru w doborowym towarzystwie dzieł największych realizatorów ze świata, jak Belg Luk Perceval, Amerykanka Barbara Gaines czy Brytyjczyk Peter Hall.

Po tamtej prezentacji propozycję tournée po Wielkiej Brytanii złożył zespołowi wybitny brytyjski producent Gregory Nash. Sfinansował podróż Teatru Pieśń Kozła wspólnie ze sceną The Point w Eastleigh, z którą współpracuje, oraz z pomocą polskiego Instytutu Mickiewicza i Arts Council England. Trochę dołożyła gmina Wrocław. W sumie tournée kosztowało 100 tysięcy funtów. - Naszym nowym szekspirowskim projektem zainteresowane są już cztery ważne sceny na Wyspach: londyńska Barbican, RSC w Stratfordzie, Brighton w hrabstwie Sussex oraz Teatr Narodowy Walii w Cardiff - mówi Bral.

Teatr ma w planach realizację "Króla Lira". Próby zaczynają się już w lutym przyszłego roku. Prapremiera odbędzie się prawdopodobnie w 2013 roku w Londynie, na słynnej scenie Barbican. W 2012 praca w toku nad "Królem Lirem" zostanie prawdopodobnie zaprezentowana podczas letnich igrzysk olimpijskich w Londynie. Royal Sheakespeare Company organizuje w tym czasie olimpiadę teatralną.

- Na razie jednak wszystko jest na poziomie rozmów i negocjacji - zastrzega Bral. Pokaz pierwszej fazy pracy nad "Królem Lirem" planowany jest w maju we Wrocławiu lub Warszawie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji