Artykuły

Ryszard Karczykowski szuka sponsorów na przeżycie

- Czy Placido Domingo wystąpi w Krakowie? - Mógłby. Już nawet z nim rozmawiałem na ten temat. Znamy się dobrze - byłem promotorem jego doktoratu honoris causa w warszawskiej Akademii Muzycznej. Jest bardzo zainteresowany recitalem w Krakowie, nawet spektaklem w tutejszej Operze, ale jego minimalna gaża wynosi tyle, ile utrzymanie Opery przez kwartał. Na razie musimy szukać sponsorów żeby przeżyć.

Nie oznacza to jednak, że kwestia wielkich recitali jest zamknięta. Zamierzam korzystać ze swoich znajomości i ściągać do Krakowa gwiazdy. Naprawdę są artyści, którzy chcą tu wystąpić za symboliczne wynagrodzenie, bo wiedzą, że warto śpiewać w Krakowie - ze względu na publiczność i muzyków. Dzięki temu w ubiegłym miesiącu mogliśmy usłyszeć mojego przyjaciela Jewgenija Nesterenkę i Ewę Wolską. Na obu tych występach sale były pełne, choć niektórzy zastanawiali się, czy na Nesterenkę przyjdzie 20 osób, czy warto organizować koncert w dużej sali. Jak się przekonaliśmy, było warto. - Co dyrekcji Opery przysparza najwięcej problemów? - Brak własnej siedziby. Musimy bez przerwy przenosić dekoracje. Z ul. Koletek do Teatru Słowackiego. Próby zespołu odbywają się jeszcze gdzie indziej - w budynku operetki przy ul. Lubicz. To jest niezwykle uciążliwe, zarówno dla pracowników pionu technicznego, jak i dla artystów. - Można przekornie stwierdzić, że najwięksi muzycy zwykle nie mają czasu na większą ilość prób - z powodu napiętego grafiku, że spotykają się tuż przed występem. - Tak, ale ja właśnie odmładzam obsadę i chciałbym, żeby artyści pracowali w możliwie najbardziej komfortowych warunkach. Między innymi Lukrecje będą zamiennie grane przez Agnieszkę Cząstkę i Alicję Węgorzewską -Whiskerd, nowym dyrygentem (obok, również młodego, Piotra Sułkowskiego) został utytułowany na międzynarodowych konkursach Tomasz Tokarczyk. Spektakl został sumiennie przygotowany przez reżysera, Włodzimierza Nurkowskiego. - Gwałt na Lukrecji jest przedstawieniem nietypowym, m.in. z powodu pojedynczej obsady instrumentalnej. - Miejsce pierwszych skrzypiec zajmą flety, dyrygent będzie stał w innym miejscu, wszystko po to, aby zapisana w partyturze, mniejsza niż zwykle liczba instrumentów brzmiała doskonale. Oprócz tego niezwykle ważną rolęw przedstawieniu pełnią soliści, prawie przez cały czas obecni na scenie. Gwałt na Lukrecji to naprawdę trudne przedsięwzięcie, ale krakowska publiczność jest warta tego trudu. Rozmawiał Tadeusz Płatek

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji