TVP. Programy misyjne dla wszystkich i dla każdego
TVP prezentuje program dla wszystkich i dla każdego, co oznacza obecność w jej ofercie zarówno audycji dla widowni masowej, jak i mniejszościowej - wynika z dokumentu "Zasady realizowania przez Telewizję Polską misji publicznej" W środę [30 marca] dokument ten prezes TVP Jan Dworak przekazał Radzie Programowej telewizji.
Dokument wyjaśnia, czym jest misja publiczna realizowana przez TVP; do kogo kierowany jest program telewizji, co go charakteryzuje. Zapisano w nim także zasady obowiązujące dziennikarzy TVP oraz specyfikę każdej z anten TVP.
"Odbiorcy, niezależnie od wieku, wykształcenia, stanu majątkowego i zarobkowego, powinni mieć możliwość znalezienia w programach TVP audycji odpowiadających ich gustom i zainteresowaniom. Oznacza to obecność w ofercie zarówno audycji dla widowni masowej, jak i mniejszościowej" - czytamy w dokumencie.
Dalej jest w nim mowa, że programy TVP powinny być wyważone, rzetelne, wieloaspektowe w przedstawianiu zjawisk; powinno się w nich unikać sensacji i uproszczeń. Dokument mówi też, że TVP "nie formułuje ani nie wyraża własnych poglądów w sprawach politycznych czy będących przedmiotem debaty publicznej".
Zasadami obowiązującymi w telewizji - według dokumentu - są także autonomia w podejmowaniu ważnych dla spółki decyzji, w tym kadrowych, oraz suwerenność decyzji redakcyjnych i niezależność dziennikarzy. "Najważniejszymi kryteriami oceny pracy w i dla TVP są kwalifikacje i osiągnięcia zawodowe" - głosi dokument.
Zgodnie z nim, dziennikarzom i pracownikom programowym TVP nie wolno uprawiać agitacji lub propagandy politycznej; muszą się też powstrzymywać się od manifestowania swoich preferencji politycznych.
W dokumencie dokładnie określono profile poszczególnych anten TVP. W programie I główną rolą odgrywać mają informacja, publicystyka i fabuła. W programie II więcej miejsca ma zajmować problematyka kulturalna i ambitniejsza rozrywka. TVP3 zdefiniowany został jako połączona sieć programów regionalnych, a TV Polonia jako nadawany w języku polskim program dla odbiorców za granicą.
Dokument zawiera też zapisy o oddzielnej ewidencji środków TVP pochodzących z abonamentu i pieniędzy z reklam oraz jawności wykorzystania środków na misję publiczną.
Opracowanie dokumentu wyjaśniającego, czym jest misja publiczna TVP, jest o tyle ważne, że do tej pory nie istniała jedna definicja misji. Ustawa o radiofonii i telewizji zawiera obszerny katalog zadań mediów publicznych, ale nie wyjaśnia, czym jest misja publiczna.
Były prezes TVP Robert Kwiatkowski słynął z powiedzenia "tyle misji, ile abonamentu", uzależniając tym samym ofertę telewizji od wpływów od obywateli. Obecny prezes Jan Dworak w pierwszych dniach kadencji mówił, że misją TVP jest cały program, ale musi on trafiać w różne gusta.