Artykuły

Kielce. Premiera "Milczenia" u Żeromskiego

Wokół cichego godzenia się na przemoc przez maltretowane córki, zastraszoną matkę i znieczulone otoczenie Shelagh Stephenson zbudowała swoje "Milczenie". Dramat brytyjskiej autorki na scenę Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach przenosi Katarzyna Deszcz.

"Milczenie" w przekładzie Elżbiety Woźniak to rzecz o przymusie oraz przemocy fizycznej, psychicznej i seksualnej. O patologii zamkniętej w czterech ścianach rodzinnego domu. O relacjach ofiary i kata oraz o szczególnej więzi, która łączy krzywdzącego i krzywdzonych. W "Milczeniu" wyrządzane przez lata ból i krzywdy nawarstwiają się, prowadząc do punktu kulminacyjnego, w którym ofiary sięgają po broń.

To właśnie od zabójstwa poznajemy historię trzech kobiet (matki i dwóch córek) zniewolonych przez kata - męża i ojca. Bitych, gwałconych i dręczonych. Zastraszone nie wiedzą, że można żyć inaczej. Przełomowym staje się moment, w którym ojciec idzie do szpitala, a jego niewolnice zaczynają poznawać smak wolności. Chcąc żyć inaczej, widzą tylko jedno wyjście: zabójstwo. I choć udaje im się wyzwolić od ojca potwora, nie mogą zaznać spokoju. Ojciec nachodzi je w śnie i na jawie, wciąż jest w ich głowach, wciąż budzi paraliżujący strach. I wciąż wpływa na ich przyszłość, gdy rezygnują z założenia rodzin.

W spektaklu występują: Teresa Bielińska, Marzena Ciuła-Szczerska, Zuzanna Wierzbińska i Mirosław Bieliński. Autorem scenografii jest, współpracujący od lat z reżyserką, Andrzej Sadowski.

Premiera spektaklu w sobotę i niedzielę (20, 21 listopada) o godz. 19. "Milczenie" zostanie też pokazane we wtorek i w środę o godz. 19 (premiera studencka).

Katarzyna Deszcz

Reżyserka jest absolwentką Wydziału Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie. W latach 1982-2003 prowadziła teatr Mandala, a realizowane w nim projekty pokazywała w kraju i za granicą. Deszcz współpracuje z kilkunastoma scenami dramatycznymi. Interesują ją teksty klasyczne i współczesny dramat, głównie irlandzki i amerykański. Jej metody pracy nad tekstem i warsztatem aktorskim wykorzystywane są przez jedną z najbardziej prestiżowych brytyjskich uczelni The Central School of Speech and Drama. Prowadzi warsztaty dla reżyserów i aktorów na całym świecie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji