Artykuły

Dzieci mniejszego Boga

Nową premierę teatru Ateneum znamy dzięki adaptacji filmowej, wyświetlanej na naszych ekranach pod tytułem "Dzieci gorszego Boga".

Sztuka rozgrywająca się w środowisku ludzi niesłyszących, jest na pewno utwo­rem nietypowym. Powstała pod koniec lat 70. specjalnie dla głuchoniemej aktor­ki amerykańskiej Phyllis Frelich. W filmie postać głównej bohaterki odtwarzała tak­że aktorka niesłysząca Marylin Matlin, nagrodzona za tę kreację Oscarem. Po­tęgowało to na pewno wrażenie auten­tyczności opowiadanej historii. Maria Ciunelis, występująca w roli Sary w war­szawskiej inscenizacji wzięła więc na sie­bie podwójnie trudne zadanie. Nie cho­dziło już tylko o biegłe posługiwanie się językiem migowym podczas całego przedstawienia, co musieli robić i pozo­stali aktorzy, ale także wiarygodne wcie­lenie się w postać dziewczyny, dla której jest to jedyny sposób porozumiewania się z innymi. Dziewczyny, która nie chce na siłę uczyć się mówienia, udawać sły­szącej, ale pragnie, aby akceptowano ją taką jaka jest i nie uważano za kogoś gorszego, za niedorozwiniętą, tylko dla­tego, że nie słyszy.

Całe przedstawienie to przede wszyst­kim pokaz ogromnego kunsztu tej aktor­ki, a także Krzysztofa Kolbergera w roli Jamesa Leedsa, nauczyciela mowy w szkole dla głuchych, a także męża Sary, usiłującego znaleźć drogę porozumienia pomiędzy swoim światem dźwięków i jej ciszą.

Najlepszą oceną tego przedstawienia jest żywiołowa reakcja publiczności, szczególnie tej wywodzącej się z grona ludzi niesłyszących. Ich akceptacja tej inscenizacji to najkrótsza recenzja.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji