Teatr Wodewil
Mieścił się przy Nowym Świecie 43. Była to jedna z teatralnych imprez letnich. Teatr miał zapełnić warszawski repertuar. Nie odstawał w zasadzie od wakacyjnych propozycji, a konkurował z Perskim Okiem, Qui Pro Quo, Teatrem Ćwiklińskiej i Fertnera. Walery Jastrzębiec-Rudnicki, kierownik artystyczny sceny, dbał o lekki charakter programów. Stąd sensacyjne tytuły wieczorów m.in.: Żona się nie dowie (prem. 3 lipca 1927), Gdy kobieta czegoś pragnie (prem. 29 lipca 1927). Przyciągały także nazwiska wykonawców Władysław Walter, Stanisław Sielański, Niuta Bolska, Wacław Zdanowicz.
Eugeniusz Koszutski, baletmistrz Morskiego Oka, opracowywał układy choreograficzne, wykonywane przeez popularne tancerki - Nellę Ignatowską, Jadwigę Korczyńską oraz tancerza Konrada Ostrowskiego. Prócz propozycji dla dorosłych, na scenie teatru pokazywano spektakle przygotowane przez Teatr dla Dzieci i Młodzieży (m.in. Zaczarowane Zwierciadło). Teatr dał w sumie 6 premier. Jednak ani Zobaczymy się w maju (prem. 13 września 1927) ani Jeszcze go raz (prem. 21 września 1927) nie spełniły swych zapowiedzi. Rozpoczynający się sezon zakończył żywot Wodewilu. W lecie 1928 nie pojawił się w tym kształcie.
Ewa Hevelke (2017)
Bibliografia:
- Edward Krasiński, Warszawskie sceny 1918-1939, PIW, Warszawa 1976
- Ludwik Sempoliński, Wielcy artyści małych scen, wyd. Czytelnik, Warszawa, 1977
Sezon: 1926 / 1927
Kierownictwo
kierownik artystyczny:
Walery Jastrzębiec
Zespół artystyczny
scenografowie: Worris
choreografowie i reżyserzy ruchu scenicznego: Eugeniusz Koszutski
aktorzy: Józefina Bolska-Zdanowicz, Maksymilian Chmielarczyk, Maria Ferter-Wiśniewska, Maria Fertner, Bolesław Kamiński, Janina Kulikowska, Wincenty Łoskot, Janina Madziarówna, Janina Saring-Sarniewska, Władysław Walter, Wacław Zdanowicz
balet:
zespół:
Nella Ignatowska,
Iga Korczyńska,
Konrad Ostrowski