Artykuły

Kraków. Warlikowski wygrał Boską Komedię

Krakowską Nagrodę Teatralną - statuetkę Boskiego Komedianta 5. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia otrzymały "Opowieści afrykańskie według Szekspira" w reż. Krzysztofa Warlikowskiego z Nowego Teatru w Warszawie.

Jury w składzie: Max Philip Aschenbrenner (dyrektor artystyczny Südpol Lucerna), Dario Loperfido (dyrektor artystyczny festiwalu FIBA - Festival Internacional de Buenos Aires) oraz So Kwok Wan (wicedyrektor programowy festiwalu Hong Kong Arts Festival) przyznało w tym roku aż 9 nagród.

Krakowska Nagroda Teatralna - statuetka Boskiego Komedianta - oraz nagrody finansowe trafiły do:

Krzysztofa Warlikowskiego ("Opowieści afrykańskie według Szekspira") za Przedstawienie - nagroda dla producenta - 50 000 PLN (nagroda ufundowana przez Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego)

Krystiana Lupy ("Poczekalnia.0") za Reżyserię - 10 000

Haliny Rasiakówny ("Poczekalnia.0") za Pierwszoplanową Rolę Kobiecą - 10 000 PLN

Michała Czachora ("Burza") za Pierwszoplanową Rolę Męską - 10 000 PLN

Jacka Grudnia ("Korzeniec") za Muzykę Oryginalną - 10 000 PLN

Edyty Ostojak ("Korzeniec") za Drugoplanową Rolę Kobiecą - 5 000 PLN

Andrzeja Kłaka ("O dobru") za Drugoplanową Rolę Męską - 5 000 PLN

Krzysztofa Garbaczewskiego ("Iwona, księżniczka Burgunda") - jurorzy połączyli nagrodę za Scenografię i Opracowanie Wizualne Przedstawienia - 2 x 10 000 PLN (nagrody ufundowane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego)

Podczas 9 festiwalowych dni w 3 sekcjach - INFERNO, PARADISO i PURGATORIO - pokazanych zostało łącznie 27 spektakli.

Największym zainteresowaniem cieszyły się w tym roku przedstawienia "Burza", "Królowa Śniegu", "Poczekalnia.0", oraz "Opowieści afrykańskie według Szekspira". Pomiędzy spektaklami widzowie mogli spotkać się z twórcami podczas Scen Dantejskich. Twórcy zdradzali kulisy powstawania konkursowych spektakli, ale mówili też o tym, jak wymagająca jest krakowska publiczność. Gościem specjalnym jednego ze spotkań był Aldo Vargas-Tetmajer, który wziął udział w dyskusji "Nareszcie Koniec. Przed nami Nowy Świat! - Wokół apokaliptycznej przepowiedni Majów".

W sekcji INFERNO nie zabrakło zeszłorocznych laureatów - Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego, którzy w tym roku przyjechali z przedstawieniem "O dobru". Na festiwal powrócił też zwycięzca trzeciej edycji - Krzysztof Garbaczewski ze spektaklem "Iwona, księżniczka Burgunda".

W ramach PURGATORIO zaprezentowany został cykl NIEDOWIARA, podejmujący temat duchowości w teatrze. W sekcji PARADISO zaprezentowali się natomiast młodzi, nieodkryci jeszcze twórcy jak: Ewelina Marciniak, Bartosz Frąckowiak czy Szymon Kaczmarek.

Dzięki niezwykle różnorodnemu programowi, Boska Komedia utwierdziła swą mocną pozycję na krajowej, i światowej mapie wydarzeń teatralnych. Obok spektakli opartych na klasycznych tekstach, pojawiły się także sięgające po współczesnych autorów - niejednokrotnie kontrowersyjne, balansujące na pograniczu różnych form. Ciekawostką niewątpliwie była Materia Prima - projekt hiszpańskiego zespołu La Tristura.

Spektakle Boskiej Komedii rokrocznie gromadzą olbrzymią publiczność. Ta edycja okazała się jednak prawdziwym sukcesem frekwencyjnym. Bilety rozeszły się w błyskawicznym tempie, co nie zniechęciło miłośników teatru do ustawiania się w kolejce przed kasą w Centrum Festiwalowym i przed seansami, licząc na wolne miejsca.

Idealną okazją do wymiany uwag na temat obejrzanych przedstawień były wieczory w klubie festiwalowym, który w tym roku każdego boskiego dnia przemieszczał się po najmodniejszych klubach Krakowa. Każdemu z dziewięciu festiwalowych wieczorów patronowała jedna z dziewięciu greckich muz. Finał festiwalu odbył się w Cafe Bunkier.

Zapraszamy za rok.

Na zdjęciu: "Opowieści afrykańskie", Nowy Teatr, Warszawa

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji