Artykuły

Prokofiew w walcowni

"Sacrum-Profanum" to najmłodszy z krakowskich festiwali. Jego ideą jest prezentacja muzycznych całości, a więc kompletów dzieł kompozytorów lub powiązanej korzeniami narodowościowymi grupy twórców. Program ten obejmuje zarówno małe formy instrumentalne, jak też muzykę symfoniczną i rozbudowane dzieła oratoryjno-kantatowe - pisze Tomasz Jakub Handzlik w Gazecie Wyborczej - Kraków.

Symfonia i koncert

Sacrum-Profanum to najmłodszy z krakowskich festiwali. Jego ideą jest prezentacja muzycznych całości, a więc kompletów dzieł kompozytorów lub powiązanej korzeniami narodowościowymi grupy twórców. Program ten obejmuje zarówno małe formy instrumentalne, jak też muzykę symfoniczną i rozbudowane dzieła oratoryjno-kantatowe.

Imprezę zainauguruje 19 września koncert symfoniczny, podczas którego zabrzmią wyłącznie dzieła urodzonego pod Petersburgiem muzycznego rewolucjonisty - Igora Strawińskiego. Usłyszymy jego koncertową suitę "Pulcinellę" oraz Symfonię Es-dur op. 1. Drugim rosyjskim bohaterem wieczoru będzie wschodząca gwiazda wiolinistyki - skrzypek Ilya Gringolts. Wspólnie z Sinfoniettą Cracovią młody artysta zagra Koncert skrzypcowy D-dur Strawińskiego.

Krakowską orkiestrę usłyszymy ponownie parę dni później, kiedy to wraz ze słynnym wiolonczelistą Pieterem Wispelweyem zaprezentuje dwa koncerty wiolonczelowe Dymitra Szostakowicza oraz IX Symfonię Es-dur op. 70 tegoż kompozytora.

Sonata i trio

Nadzwyczaj ciekawie zapowiadają się również wieczory kameralne. Po raz pierwszy w Polsce koncertować będzie brytyjski wiolonczelista Matthew Barley. W towarzystwie pianisty Stephena de Pledge`a przedstawi komplet dzieł na wiolonczelę oraz na wiolonczelę z fortepianem Alfreda Schnittkego. Natomiast po raz drugi już w Krakowie podziwiać będziemy znakomite Trio Wanderer. W interpretacji zespołu usłyszymy m.in. dwa tria fortepianowe Szostakowicza oraz jego "7 wierszy Aleksandra Błoka" op. 127 i Kwintet fortepianowy g-moll op. 57. Kompozycje te francuski zespół wykona wspólnie z pochodzącą ze Szkocji sopranistką Gillian Webster, skrzypkiem Christophem Gauguém i altowiolistą Paulem Rougerem.

W gronie gwiazd festiwalu znajdą się również wybitni polscy dyrygenci: Grzegorz Nowak, Jerzy Maksymiuk i Tadeusz Wojciechowski, którzy podczas koncertów poprowadzą orkiestry Filharmonii Krakowskiej oraz Sinfoniettę Cracovię.

Prokofiew w walcowni

Skąd na plakacie czerwone baletki? Otóż po prezentowanych w ubiegłych edycjach Sacrum-Profanum "Carmina burana" Carla Orffa i "Requiem" Wolfganga Amadeusza Mozarta czas na balet - "Romea i Julię" Sergiusza Prokofiewa. A dokładnie mówiąc, muzyczno-taneczny spektakl oparty na suitach baletowych radzieckiego neoklasyka.

Organizatorzy nie chcą na razie zdradzać szczegółów widowiska. Wiadomo, że będzie inne od tradycyjnego baletu. Autorskiego wyboru z jego trzech suit dokonali tu wspólnie reżyser Maciej Sobociński, dyrygent Tadeusz Wojciechowski i perkusista Jan Pilch. Wojciechowski poprowadzi symfoniczny zespół Filharmonii Krakowskiej, Pilch opracować ma rytmiczno-taneczne antrakty z udziałem tancerzy i DJ-ów, Sobociński odpowiedzialny będzie nie tylko za reżyserię, ale również za scenografię, a układ choreograficzny przygotuje Jarosław Staniek. "Romeo i Julia" będzie prezentowane w hali walcowni Mittal Steel Poland (dawniejszej Hucie Tadeusza Sendzimira) trzykrotnie - od 23 do 25 września. Przestrzeń fabryki zostanie na tę okazję kompletnie przemodelowana. Przypominać ma olbrzymią arenę, na środku której rozgrywać się będzie widowisko. I to właśnie tutaj dojdzie zderzenia sacrum i profanum: spektakl "Romeo i Julia" opiera się na przeciwstawieniu wątków czystej miłości i jej profanacji.

Na zdjęciu: koncert St Bride's Choir, 22 września 2004, Bazylika oo.

Franciszkanów w Krakowie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji