Teatry i zespoły

Trwa wczytywanie

Teatr Wodewil

Teatr jawny działający w okupowanej przez Niemów Warszawie w roku 1944.

Mieścił się w sali przy Nowym Świecie 19, w lokalu zajmowanym przez kinoteatr Małe Colosseum, a tuż przed wybuchem wojny – teatr Studio Rosyjskie. Po wybuchu wojny od 1940 do marca 1944 grał tu teatrzyk Złoty Ul, którego Wodewil był następcą i kontynuatorem. Dyrektorem Wodewilu był kierujący Złotym Ulem Jerzy Boczkowski, pierwszą gwiazdą teatru był występujący w Złotym Ulu Antoni Fertner. Dekoratorem teatru był, podobnie jak w Złotym Ulu, Stanisław Jarocki.

Zmienił się charakter teatru: z czysto rewiowego na scenę komediowo-muzyczną, co było ogólniejszą tendencją jawnego życia teatralnego okupowanej Warszawy w jego ostatniej fazie.

„W tym okresie rozkwitu komedii muzycznej pusty dotychczas Złoty Ul pierwszy raz zapełnił się po brzegi. Zajęte były nie tylko wszystkie miejsca, ale i przejścia szczelnie zastawione dostawnymi krzesłami. – Było to 11 III 1944 roku, kiedy zmieniono nazwę teatru Złoty Ul na Wodewil i wystawiono z niezawodnym Fertnerem w roli tytułowej znaną przed wojną farsę Pan naczelnik – to ja przerobioną […] na komedię muzyczną”1 – tak inauguracyjne przedstawienie farsy Edouarda Monceya (właśc. Nicolas Nanceya i André Mouëzy-Éona, w programie i recenzjach przypisanej Georges’owi Feydeau) z muzyką skomponowaną przez dyrektora Jerzego Boczkowskiego i tekstami Janusza Odrowąża relacjonował w spisanych tuż po wojnie wspomnieniach czołowy recenzent gadzinowej prasy Józef Dąbrowa-Sierzputowski. Sama nazwa Wodewil znana była warszawskiej publiczności. Tak bowiem nazywała się efemeryczna filia Qui Pro Quo prowadzona przez Boczkowskiego przy Nowym Świecie 43 od września 1921 do marca 1922 roku.

W czasie niecałych 5 miesięcy istnienia Wodewil wystawił 4 przedstawienia. Do historii warszawskich scen przeszedł głównie za sprawa ostatniej premiery, wystawionego 30 lipca 1944 roku Wesela Fonsia Ryszarda Ruszkowskiego w reżyserii Fertnera z Jerzym Liedtke w roli tytułowej i Fertnerem w roli Mrozika.

„Przedstawienie Wesela Fonsia powinno stać się najwybitniejszym wydarzeniem letniego sezonu teatralnego Warszawy, zarówno kapitalną lekką i wesoła fabułę, jak i na znakomita obsadę.”2 – reklamował premierę „Nowy Kurier Warszawski”. Przedstawienie grane było zaledwie 2 dni. Z chwilą wybuchu Powstania Warszawskiego Wodewil przestał istnieć.

Sala teatru usytuowana w podwórzu kamienicy Nowy Świat 19 uległa zniszczeniu w czasie Powstania Warszawskiego i po wojnie już jej nie odbudowano.

Po Wodewilu i jego ostatniej premierze pozostała jedynie dwuznaczna legenda. „Ludzie teatru są bardzo przesądni, a Fonsio źle wróży. Zapowiada ciężkie chwile dziejowe”3. Mówiący te słowa Bohdan Korzeniewski miał na myśli nie tylko ostatnia przedwojenną warszawską premierę sztuki Ruszkowskiego daną na kilka dni przed wybuchem II wojny światowej, ale i przedstawienie Wodewilu, które zamknęło historię nie tylko tego teatrzyku, ale poprzedziło o zaledwie 2 dni wybuch Powstania Warszawskiego i zagładę miasta.

Przypisy

  1. Józef Dąbrowa-Sierzputowski, Warszawski sezon teatralny 1940–1944, rkps., Archiwum Państwowe w Warszawie, Zbiór Rękopisów, sygn. 39, s. 62.↩︎

  2. Z notatnika recenzenta, „Nowy Kurier Warszawski” 1944, nr 179, s. 3.↩︎

  3. Bohdan Korzeniewski, Małgorzata Szejnert, Sława i infamia. Z Bohdanem Korzeniewskim rozmawia Małgorzata Szejnert, Kraków 1992, s. 62 [wersja cyfrowa].↩︎

Tomasz Mościcki (2022)

 

Bibliografia

  • Dąbrowa-Sierzputowski Józef, Warszawski sezon teatralny 1940–1944, Archiwum Państwowe w Warszawie, Zbiór Rękopisów, sygn. 39;
  • Marczak-Oborski Stanisław, Teatr czasu wojny 1939–1945, Warszawa 1967, [wersja cyfrowa];
  • Mościcki Tomasz, Teatry Warszawy 1944–1945. Kronika, Warszawa 2012, [wersja cyfrowa];
  • Mościcki Tomasz, Warszawskie sezony teatralne 1944–1945,Warszawa 2016;
  • Szejnert Małgorzata, Sława i infamia. Z Bohdanem Korzeniewskim rozmawia Małgorzata Szejnert, Kraków 1992, [wersja cyfrowa]
  • Szymchel Tomasz, Recenzenci teatralni warszawskiej prasy niemieckiej wydawanej w języku polskim podczas okupacji hitlerowskiej 1940–1944, mps., praca magisterska. Biblioteka Akademii Teatralnej w Warszawie, sygn. 1243;
  • Teler Marek, Zagadka Iny Benity. AK-torzy kontra kolaboranci, Warszawa 2021;
  • Teler Marek, Upadły Amant. Historia Igo Syma, Warszawa 2021;
  • „Pamiętnik Teatralny” 1963, z. 1–4;
  • „Pamiętnik Teatralny” 1997, z 1–4;
  • „7 Dni” [wersje cyfrowe];
  • „Nowy Kurier Warszawski” [wersje cyfrowe];
  • „Warschauer Zeitung” [wersje cyfrowe].

Mapa teatrów jawnych w Generalnym Gubernatorstwie (1940–1945)

 

Sezon: 1944 / 1945

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji