Gilgamesz
Balet-pantomima wg eposu sumeryjskiego z III tysiąclecia p.n.e. Muzyka: Augustyn Bloch.
Prapremiera w formie choreodramatu: Wrocław 24 V 1968, Wrocławski Teatr Pantomimy.
Libretto i choreografia: Henryk Tomaszewski.
Premiera w formie baletu: Gdańsk 9 II 1974, Opera Bałtycka.
Libretto i choreografia: Gustaw Klauzner; scenografia: Jerzy Krechowicz. Osoby: Gilgamesz - Zygmunt Jasman; Dziewczyna - Joanna Górska; Kobieta - Ewa Napiórkowska; Ślepiec - Bronisław Cesarz; Starzec - Zygmunt Kamiński.
Balet-pantomima "Gilgamesz" jest opowieścią o przygodach na wpół legendarnego władcy sumeryjskiego miasta Uruk, poruszającą przy tym odwieczny problem życia i śmierci. Potężny bohaterski władca nie może się pogodzić z myślą o śmierci, która zrówna go ze zwykłymi ludźmi. W inscenizacji G. Klauznera balet składał się z 6 epizodów: "Narodziny Gilgamesza", "Taniec Gilgamesza", "Spotkanie ze światem - z ludzkim losem", "Gilgamesz usiłuje naprawić zło świata", "Tłum odtrąca Gilgamesza", "Powrót nadziei". Przystosowane one były do opracowanej przez kompozytora suity koncertowej, zawierającej najważniejsze tematy z pierwszej partytury. Muzyka "Gilgamesza", skomponowana na oryginalny skład orkiestry z sześcioma klarnetami, saksofonem altowym i perkusją, tworzy w swym surowym brzmieniu jakby rzeźbiarski fresk muzyczny. Zasadniczymi elementami formo-twórczymi kompozycji są przekształcenia trzech serii oraz ich rozwój dynamiczny. Jedynym elementem archaizowanym na wzór chorału gregoriańskiego jest partia chóru barytonów, która wyraża kolejno radość życia, radość panowania i strach w obliczu śmierci.
Źródło: Przewodnik Baletowy Irena Turska, PWM 1997
Ukryj streszczenie