Osoby

Trwa wczytywanie

Anna Borkowska

BORKOWSKA Anna, z Reraków (1838 Kraków - 12 VI 1900 Kamieńsk k. Piotrkowa), aktorka, śpiewacz­ka. Była siostrą - Janiny Rerak, żoną -> Leona Pantaleona B. (ślub 8 III 1859). Działalność sceniczną roz­poczęła prawdopodobnie w 1858 w zespole T. Chełchowskiego w Radomiu pod nazwiskiem panieńskim, a od 1859 stale używała nazwiska męża. Od września 1860 do września 1861 występowała w Lublinie i Łęcz­nej u P. Ratajewicza, potem zaangażowano ją do zespo­łu WTR i występowała tu do 19 III 1862, m.in. w ta­kich rolach jak: Maria ("Folwark Primerose") i Cecylia ("Nowa La Farge"). Wiosną 1862 występowała gościnnie w Lublinie w zespole P. Ratajewicza; do zespołu tego powróciła w sierpniu 1864 i występowała z nim w Lub­linie oraz w objazdach do 1868. W 1868 grała też u A. Carmantranda w Kielcach, a od 12 do 22 XI tego roku występowała gościnnie w Krakowie. 4 I 1869 wy­stąpiła w WTR w roli Zuzanny ("Nic bez przyczyny") oraz Ludwiki ("Dobranoc sąsiedzie"). Wg J.T.S. Jasiń­skiego podkreślano wówczas "dowcip w śpiewie i czys­tość głosu" B., ale zarzucano jej zmanierowanie. Nie została więc zaangażowana i wyjechała do t. krak., gdzie występowała od lutego 1869 do listopada 1871, biorąc także udział w objazdach zespołu. W początku 1872 występowała prawdopodobnie w Tarnowie w ze­spole K. Wołłowicza, następnie u P. Ratajewicza we Włocławku i warsz. t. ogr. Eldorado, a od jesieni tego roku do 1876 należała stale do zespołu J. Teksla, da­jącego przedstawienia m.in.: w Suwałkach, Płocku, Piotrkowie i warsz. t. ogr. Eldorado i Alhambra. Na­stępnie występowała: we wrześniu 1876 w Suwał­kach u M. Krauzego, 1876-78 w zespole J. Rybackie­go, m.in. w Kielcach i warsz. t. ogr. Alkazar, w 1879 w zespole J. Puchniewskiego w Kaliszu i warsz. t. ogr. Alhambra, potem u B. Kremskiego i H. Wójcickiego w Łomży, a w 1880 w Lublinie. Na scenie lub. wystą­piła być może jeszcze w sez. 1884/85 w zespole J. Gra­bińskiego, ale wiadomość ta nie jest pewna, może bo­wiem dotyczyć - Zofii B. Grywała często w kome­diach, takie role jak: Dyndalska ("Damy i huzary"), Paw­łowa ("Marcowy kawaler"), Kaliniecka ("Okrężne"), Wa­lentyna ("Półświatek"). Specjalnością jej jednak były role wodewilowe i operetkowe, w których wyróżniała się wdziękiem, temperamentem oraz miłą barwą głosu. Ważniejsze z nich: Dosia ("Skalmierzanki"), Sydonia ("Dziesięć cór na wydaniu"), Ganimed ("Piękna Helena").
Bibl.: Dąbrowski: Teatr w Lublinie; Estreicher: Teatra II s. 629, 632, 634, 639; Filler: Melpomena; Got: Teatr Koźmiana; Krzesiński: Koleje życia s. 405 (il.), 406-422, 433-436; Chomiński; Jasiński.
Ikon.: Fot. pryw. - IS PAN (tbl.P. Ratajewicza), MHKraków.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji