Osoby

Trwa wczytywanie

Edward Wolski

WOLSKI Edward (26 VII 1850 Warszawa - 11 V 1921 Warszawa), aktor. Był synem Antoniego W. i Karoliny z domu Gaillet. Po ukończeniu gimn. uczył się gry ak­torskiej u J.T.S. Jasińskiego i J. Rychtera. 19 V 1870 debiutował w t. pozn. i pozostał tu na sez. 1870/71. W 1871 występował na prowincji, m.in. w Kaliszu. W 1872 wrócił do Warszawy i 1 V 1872 debiutował w WTR jako Rizzio ("Maria Stuart" J. Słowackiego). Dzięki poparciu H. Modrzejewskiej został od 13 V tego roku zaangażowany do zespołu dramatu WTR i pracował tu do końca swojej kariery. Na występy gościnne wyjeżdżał m.in. do Krakowa (październik 1882), Lwowa (lipiec 1896), Sosnowca (lipiec 1900) i Ciechocinka (lipiec 1897 i 1898). Trzykrotnie obcho­dził jubileusze: 26 IV 1897 dwudziestopięciolecia, 27 V 1902 trzydziestolecia, a w styczniu 1908 trzydziesto­pięciolecia pracy w WTR. 14 VII 1912 przeszedł na emeryturę.
Był wysoki, szczupły, elegancki, bardzo zgrabny, o du­żych, ciemnych, żywych oczach. "Ślicznie się ruszał. Gest do pozazdroszczenia" - pisał L. Solski. Z począt­ku grał role amantów lirycznych i dram., m.in. Mazepę ("Mazepa"; brał udział w warsz. premierze tego utworu w 1873), Józefa ("Deborah"), Laertesa i Horacego ("Hamlet"). Nie zdobył w nich jednak uznania, a bywał nawet ostro krytykowany za nie najlepsze mówienie wiersza, szcze­gólnie w dramatach Słowackiego. Od ok. 1875 zaczął coraz częściej grywać lekkich amantów w komediach i w tych rolach zasłynął. Odpowiadały one najbardziej jego uzdolnieniom. Wdzięk, szyk, humor, naturalność, a przede wszystkim bezpośredniość i nawiązywanie żywego kontaktu z publicznością sprawiły, że przez długie lata był ulubieńcem warsz. widzów. Jak wspo­minał J. Kotarbiński, jego humor miał czysto "warsza­wską cechę niefrasobliwości i sympatycznej łobuzerki, a zawsze kipiał werwą". W pracy nad rolą i na scenie "szedł przeważnie za instynktem" (J. Kotarbiński). Wie­lu krytyków zwracało uwagę, że gra jego jest często zbyt powierzchowna, że "nie potrafi przystosować się do nowego repertuaru i nowego typu amantów, mniej beztroskich a bardziej realistycznych, przyziemnych" (W. Bogusławski). Nie lubił "przeistaczać się zewnętrz­nie", przeważnie miał jednakową charakteryzację twa­rzy, ruchy, sposób mówienia. Był jednak nieodparcie zabawny: "jego humor i temperament udzielały się nie tylko publiczności, ale i partnerom, którzy często mówić nie mogli, gdy wybałuszał swoje ogromne, ciemne, bły­szczące oczy, wywołując nimi komiczne efekty" (P. Owerłło). Stworzył cały szereg niezapomnianych postaci wartogłowów, bałamutów, uwodzicieli, wesołych towa­rzyszy, złotych młodzieńców, gł. w komediach pol., zwłaszcza M. Bałuckiego, E. Lubowskiego, A. Zalew­skiego, A. Fredry i J.A. Fredry, w komediowym reper­tuarze obcym, szczególnie francuskim. Do najsłynniej­szych ról W. należały: Jacuś ("Jacuś"), Józio ("Oj, młody, młody"), Gustaw ("Śluby panieńskie"), Wacek ("Wicek i Wacek"), Seweryn ("Pan Damazy") i Karol ("Wielki czło­wiek do małych interesów"). Doskonały był również jako Adhemar ("Rozwiedźmy się"), Paweł Raymond ("Świat nu­dów"), Edgar ("Fałszywi poczciwcy"), Thevenot ("Teściowa"), Hr. Neipperg ("Madame Sans Gene"). Z powodzeniem grywał role z wyraźnym odcieniem charakterystycz­nym; duży sukces odniósł jako Hr. Gustaw ("Lena"), dobry także jako Motyliński ("Klub kawalerów"), Fikalski ("Dom otwarty"), w późniejszych latach kariery jako Pagatowicz ("Grube ryby"), Tolo ("Skiz"), Clarkson ("Cu­dzoziemka"), Ernest ("Miłość czuwa"). Żonaty był dwukrotnie, najpierw z Adelą Stalińska 1° v. Szulc (ślub 21 III 1881 w Warszawie), następnie z Bobrowską. Tabl. 88.
Bibl.: Album teatr. II s. 46 (il.), 92; Bogusławski: Siły i środki; Fredro na scenie; Grzymała-Siediecki: Świat aktorski; Korvz-na I s. 117; Okręt s. 395; Owerłło; Rapacki: Sto lat; Solski: Wspomnienia; Szczublewski: Teatr warsz.; EMTA 1884 nr 19, 1886 nr 126 (il.), 1893 nr 528 (il.), 1896 nr 31, 1897 nr 8, 17, (il.), 20, 1902 nr 17, 22; Ilustr. Prz. teatr. 1921 nr 20 (W. Krogulski; tu il.); Kur. warsz. 1921 nr 129, 131, 135 (J. Kotar­biński); Scena i Sztuka 1908 nr 4 (il.); Afisze, IS PAN; Akt ślubu 1881/32 z parafii Przemienienia Pańskiego, USC Warsza­wa-Śródmieście; Akt zgonu 1921/142 z parafii Św. Krzyża, USC Warszawa-Śródmieście; Chomiński; Jasiński.
Ikon.: F. Kostrzewski: W., karyk., rys., repr. Tyg. ilustr. 1902 nr 52; S. Sonnewendt: Portret, rvs., 1910, repr. -MTWarszawa; Fot. pryw. - Bibl. Nar. (Zakład Grafiki), IS PAN, MT Warszawa, SPATiF.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji