Buchner, Anna; Fereniec-Błońska, Katarzyna; Kalinowska, Katarzyna; Wierzbicka, Maria
Obecność teatrów w przestrzeni online w trakcie pandemii
- Miejsce publikacji
- Warszawa
- Rok publikacji
- 2021
- Wydawca
- Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
- Publiczna notka
- publikacja elektroniczna
Treść
Raport przygotowany w ramach badań polskiego teatru i życia teatralnego w czasie pandemii prowadzonych w 2020 roku z inicjatywy Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
Zaproszone do współpracy zespoły badaczek i badaczy przyjrzały się funkcjonowaniu siedmiu obszarów działalności teatralnej w tej wyjątkowej sytuacji społecznej. Na tej podstawie powstały raporty dotyczące: strategiii celów działania teatrów, sytuacji pracowników teatrów, publiczności teatralnej, obecności teatrów w przestrzeni online, artystów teatru, krytyki teatralnej i teatru amatorskiego. Koordynatorki projektu: Maria Babicka, Justyna Czarnota. Konsultant naukowy: Tomasz Kukołowicz.
Wstęp ► [ 5 ]
Wprowadzenie na temat przebiegu badania ► [ 7 ]
Perspektywa teatrów ► [ 9 ]
Działania online teatrów przed pandemią ► [ 10 ]
Wpływ pandemicznego kontekstu ► [ 13 ]
Działania online jako wyzwanie ► [ 14 ]
Kto decydował i realizował działania online w czasie pandemii? ► [ 15 ]
Jakie działania online podejmowano? ► [ 18 ]
Główne rodzaje działań online ► [ 21 ]
Wartości dodane czasu pandemii dla teatrów ► [ 23 ]
Potencjał online – oś czasu ► [ 28 ]
Widownia online – pandemiczny ewenement czy wirtualny Teatr Polska? ► [ 30 ]
Metafory opisujące doświadczenie teatru online ► [ 34 ]
Teatr online oczami twórców ► [ 36 ]
Teatr online oczami odbiorców ► [ 37 ]
Perspektywa odbiorców ► [ 39 ]
Kim jest odbiorca teatru online? Typologia widzów i widzek w pandemii ► [ 40 ]
Źródła informacji o działalności online ► [ 49 ]
Teatr zagraniczny ► [ 52 ]
Plusy i minusy działalności teatrów w sieci – perspektywa publiczności ► [ 54 ]
Syntezy i podsumowania ► [ 65 ]
Najbardziej pożądane przez widzów działania ► [ 66 ]
Dobre praktyki działań online ► [ 67 ]
Kwestia odpłatności – czy odbiorcy powinni/będą chcieli płacić za treści online? ► [ 71 ]
Co w polskim teatrze zmieni pandemia? ► [ 73 ]
Zakończenie ► [ 82 ]
Czy teatr przetrwa kryzys? Jaki będzie teatr popandemiczny? ► [ 83 ]
Nota metodologiczna ► [ 86 ]