Książki

Trwa wczytywanie

Fazan, Katarzyna (1965-)

Kantor. Nie/Obecność

Miejsce publikacji
Kraków
Rok publikacji
2019
Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Publiczna notka
Specjalna wersja cyfrowa dla Encyklopedii teatru polskiego
Kategorie

Treść

Uwaga: specjalna wersja książki, przygotowana przez wydawnictwo w celu udostępnienia w ETP, nie zawiera ilustracji. Książka w wersji papierowej – z materiałem ilustracyjnym – jest do nabycia na stronie wydawcy lub w księgarni Prospero.

Wstęp

Powroty, powidoki, palimpsesty ► [ 13 ]

1. Cricoteka: studium dzieła i projekt architektury ► [ 13 ]
2. Eks­pozycje sztuki: między wystawą a wydarzeniem ► [ 24 ]
3. Uniwersum pamięci i zapomnienia ► [ 42 ]
 

Manifestacje

Forma jako pole walki ► [ 55 ]

1. Polityczne odcienie autonomii ► [ 55 ]
2. Sztuka jako strategia zaangażowana ► [ 60 ]
3. Realność szoku ► [ 64 ]
4. Państwo estetyczne istnienia poszczególnego ► [ 69 ]
 

Teatralna ekspansja okrucieństwa ► [ 79 ]

1. Teatr pułapka ► [ 79 ]
2. Maszyny przemocy ► [ 82 ]
3. Sadyzm, czyli poszerzenie świadomości twórczej ► [ 87 ]
4. Relacja jako zasada okrucieństwa ► [ 91 ]
5. Ekspozycje afektu ► [ 94 ]
 

Moc melancholijnej aury ► [ 99 ]

1. Dramaturgia żałoby ► [ 99 ]
2. Umarła przeszłość w teatrze pamięci ► [ 104 ]
3. Między ponowieniem a utratą ► [ 106 ]


Dziś są moje urodziny jako mise en abyme ► [ 115 ]

1. Teatralne próby: studia, szkice, przemalowania ► [ 115 ]
2. Metody i gatunki malarskie na scenie ► [ 119 ]
3. Obrazy wobec ram i próby jako parergon ► [ 125 ]
4. Studio malarskie, wizyta obrazoburców i de(kon)strukcja śmierci ► [ 133 ]

Paradoksy Kantorowskiej oryginalności ► [ 137 ]

1. Kondycja kameleona ► [ 137 ]
2. Siła powtórzenia i regeneracji ► [ 149 ]
3. Słabość silnego dziedzictwa ► [ 156 ]
5. Kantor – re­aktywacje ► [ 160 ]
 

Konfrontacje

Wyspiański/Kantor. Dyptyk w dźwiękach Requiem ► [ 167 ]

1. Introdukcja ► [ 167 ]
2. Skrzydło pierwsze: Wyspiański – studium rozpadu i wskrzeszenia ► [ 168 ]
3. Skrzydło drugie: Kantor – matryce śmierci i tworzenia ► [ 177 ]
4. Predella: Requiem – w pętli rytmów ► [ 183 ]

Kantor/Wyspiański/Grzegorzewski. Wędrówki Odyseusza ► [ 189 ]

1. Powtórzenie i kres ► [ 189 ]
2. Powrót jako „niemożliwe” ► [ 191 ]
3. Kreacja jako konfrontacja i relacja ► [ 194 ]
4. Aura ponowienia ► [ 198 ]

Kantor/Schlemmer. Harmonie i dysonanse ► [ 205 ]

1. Pokazać rytm ► [ 205 ]
2. Antagonizmy i korespondencje ► [ 209 ]
3. Odsłony doświadczeń ► [ 213 ]
4. Postscriptum ekspozycyjnej narracji ► [ 216 ]
5. Postęp versus ewolucja wewnętrzna ► [ 220 ]
6. Materialne/niematerialne jako teatralna mediacja ► [ 225 ]

Jaremianka/Kantor. Sztuka relacji ► [ 235 ]

1. „Antycypujmy, antycypujmy” ► [ 235 ]
2. „Kobieta Nowoczesna, Gioconda XX wieku” ► [ 242 ]
3. Dwa teatry, dwie Mątwy ► [ 251 ]
4. „Jedźmy razem, drogi mężczyzno” ► [ 256 ]

Kantor kontra Bereś. Ambalaże i obnażenia ► [ 271 ]

1. Happening: między formą a zdarzeniem ► [ 271 ]
2. Kantor/Bereś – współobecność ► [ 276 ]
3. Bereś – manifestacja, czyli polityka jawności ► [ 279 ]
4. Kantor – ukryte, albo estetyka jako polityka ► [ 282 ]
5. Różnica, pojednanie, rozejście ► [ 288 ]

Fantom anatomii versus cielesność krytyczna ► [ 295 ]

1. Ciało: zewnętrze wnętrza ► [ 295 ]
2. Zasłony ciała ► [ 298 ]
3. Ciało rozbite ► [ 305 ]
4. Strategie tanatyczne: między symboliką a realnym ► [ 308 ]
 

Martwe/żywe. Od marionety do symulakrum ► [ 319 ]

1. Marioneta, śmiercionośna maszyna, robot ► [ 319 ]
2. Lalka jako przedmiot i partner ► [ 323 ]
3. Aktorska kreacja sztucznego ciała ► [ 329 ]
4. Martwe ciało, cyfrowe wcielenie, organizm biotechnologiczny ► [ 335 ]

Ślady

Scenografie „konformistyczne”, czyli śladem ręki innego „ja” ► [ 343 ]

1. Powidoki odrzuconej scenografii ► [ 343 ]
2. Formalizm twórczy jako poszukiwanie antyrealistyczne ► [ 348 ]
3. W stronę kostiumu­rzeźby i przestrzeni autonomicznej ► [ 365 ]
4. Scenografia konceptualno­mobilna ► [ 370 ]
5. Uprzedmiotowiony kostium i organiczna rewizja materialności ► [ 375 ]
6. Kostium – powłoka aktorskiej metamorfozy ► [ 382 ]
 

Maszyny i obiekty w przestrzeni muzeum ► [ 395 ]

1. Przedmioty uśpione ► [ 395 ]
2. Rzeczy i słowa ► [ 397 ]
3. Bezduszne automaty i fantomy przeznaczenia ► [ 401 ]
4. Maszyna pogrzebowa, antymaszyna i perwersyjna pułapka ► [ 407 ]
5. Teatralne rekwizyty i ich sobowtóry ► [ 414 ]

Archiwum fotografii. Maszyna Pamięci i Śmierci ► [ 419 ]

1. Zdjęcia: obrazy (nie)pamięci ► [ 419 ]
2. Paradoks przechowywania: szafa na Umarłą klasę ► [ 421 ]
3. Umarła klasa: od próby do tournée ► [ 429 ]
4. Dziś są moje urodziny – próby, negatywy, wystawy ► [ 435 ]
5. Pośmiertne życie fotografii ► [ 438 ]

Twarz Kantora ► [ 443 ]

1. Konieczność twarzy ► [ 443 ]
2. Fotografia jako scena i autobiografia ► [ 445 ]
3. Autoportret – maska i jej niema mowa ► [ 452 ]
4. Teatr jako miejsce twarzy ► [ 461 ]
5. Odzyskiwanie twarzy: między idolem a osobą ► [ 468 ]

Silna (wszech)obecność i jej widma ► [ 475 ]

1. Nieobecność: paradoksy i inspiracje ► [ 475 ]
2. Powroty do obecności ► [ 480 ]
3. Przemieszczenia „ja”: od obrazu do filmu ► [ 482 ]
4. Koncepcje bycia sobą ► [ 487 ]
5. Prywatyzacja obecności ► [ 492 ]
(Dygresja: relacja quasi­erotyczna) ► [ 495 ]
6. Tyrania obecności ► [ 497 ]
7. Obecność jako rola ► [ 500 ]
8. Nie/Obecność a ekspozycja ► [ 504 ]
 

Nota wydawnicza ► [ 507 ]
Podziękowania ► [ 509 ]
Bibliografia ► [ 511 ]
Spis ilustracji ► [ 525 ] (ilustracje niedostępne w cyfrowej wersji książki)
Summary ► [ 537 ]
Indeks osób ► [ 541 ]

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji