Gerd Natschinski
Ur. 23 VIII 1928, Chemnitz (Karl-Marx-Stadt).
Wychowany i wykształcony muzycznie w Dreźnie, uzupełniał studia w mistrzowskiej klasie Hannsa Eislera w berlińskiej Akademii Sztuki. Cała jego kariera związana jest z muzyką rozrywkową, z piosenkami, ilustracjami filmowymi, musicalami. W krótkim okresie pracy pedagogicznej wystawił, wraz ze swymi uczniami, młodzieńczy utwór, bajkę muzyczną "Der Zauberring" (1946), potem przeniósł się do Lipska, gdzie w latach 1949-52 kierował orkiestrą rozrywkową, a później (1952-54) do Berlina na stanowisko szefa radiowej orkiestry taneczno-rozrywkowej. Jednocześnie nawiązał współpracę z filmem, pisał sporo ilustracji muzycznych.
Do teatru muzycznego powrócił w 1959, dokonując adaptacji naszego "Żołnierza królowej Madagaskaru", natomiast pierwszym jego własnym sukcesem była wystawiona rok później operetka "Messeschlager Gisela" (1960). Kolejne utwory sceniczne: "Serwus, Pietrek!" ("Servus, Peter!"; 1961), rewia dla berlińskiego Friedrichstadt-Palast "Die Frau des Jahres" (1963), "Mój przyjaciel Bunbury" ("Mein Freund Bunbury"; 1964), "Terzett" (1974), "Casanova" (1976), "Dekameronical" - dwuczęściowy musical wg Boccaccia (1979). Od 1978 Natschinski jest dyrektorem czołowej sceny operetkowej w NRD, berlińskiego Metropol-Theater.
Spośród wielu jego piosenek największą popularność zyskały w Polsce prezentowane na festiwalach w Sopocie: "Damals" (1961) i "Die Rose war rot" (1966). Sam Natschinski kilkakrotnie zasiadał w jury festiwali sopockich.
Źródło: Przewodnik Operetkowy Lucjan Kydryński, PWM 1994