Artykuły

Warszawa. Wystawa "Jest nas dwóch..." w Instytucie Teatralnym

Galeria Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, ul. Jazdów 1 zaprasza od 29 czerwca do 30 września na wystawę "Jest nas dwóch / analiza dobrowolnego opętania / aktorzy Teatru Wierszalin w spektaklu Marat-Sade" - fotografie Adama Plucińskiego.

Fotografie dziewięciu aktorów Teatru Wierszalin zostały wykonane w kwietniu 2009 roku przed spektaklem "Marat - Sade" i po jego zakończeniu. Przedstawiają mapę twarzy przed i po dokonaniu się teatralnego dzieła.

Wystawa fotografii Adama Plucińskiego (studenta Wydziału Komunikacji Multimedialnej w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu).

Oprawa plastyczna: Aleksandra Semenowicz.

Wystawa czynna codziennie od 10.00 do 20.00

WSTĘP WOLNY

Teatr WIerszalin powstał w 1991 roku w podbiałostockim Supraślu. Dawne Towarzystwo Teatralne Wierszalin od 2006 roku jest instytucją kultury współtworzoną przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W swej artystycznej działalności teatr ten nawiązuje do tradycji, poszukiwań i eksperymentów scenicznych, jakie prowadzili Juliusz Osterwa, Jerzy Grotowski z Teatrem Laboratorium oraz Tadeusz Kantor z Teatrem Cricot 2. Spektakle Wierszalina nasycone są muzyką i śpiewem, drewniane rzeźby, figury i maski współistnieją z żywymi aktorami. Twórcą teatru jest reżyser Piotr Tomaszuk, który zrealizował m.in. przedstawienia: "Merlin" (1993), "Klątwa" (1994), "Głup" (1996), "Ofiara Wilgefortis" (2000), "Święty Edyp" (2004), "Bóg Niżyński" (2006). Teatr Wierszalin jest trzykrotnym laureatem prestiżowej nagrody Fringe First przyznawanej na światowym festiwalu teatralnym w Edynburgu. W 1994 otrzymał z rąk Ministra Spraw Zagranicznych R.P. dyplom uznania za wybitne zasługi dla kultury polskiej na świecie, a w 1998 Nagrodę Krytyków Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI) w uznaniu wartości wnoszonych do teatru światowego.

Ostatni spektakl wystawiony przez Teatr Wierszalin - "Marat/Sade", na podstawie sztuki Petera Weissa "Męczeństwo i śmierć Jeana-Paula Marata przedstawione przez zespół aktorski przytułku w Charenton pod kierownictwem pana de Sade", rozgrywa się w przytułku dla obłąkanych. Zderzenie dwóch postaw - libertyńsko-obłąkańczej Sade'a i wiernego rewolucyjnej idei Marata oraz różnica w postrzeganiu rewolucyjnej rzeczywistości rodzą pytanie o to, czym jest rewolucja i jaki jest jej sens.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji