Baletowa rewelacja w Teatrze Wielkim
"Tristan" w choreogr. Krzysztofa Pastora w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie. Pisze (jk) w Ruchu Muzycznym.
Dawno już nie oglądaliśmy w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej tak udanej premiery, jak zaprezentowany 29 marca balet "Tristan" do muzyki Ryszarda Wagnera, wymyślony i przygotowany przez Krzysztofa Pastora, nowego kierownika baletu TW-ON.
Właściwie wszystko było tu znakomite: doskonale czytelne i nasycone dramatyzmem libretto, finezyjny i ujmujący wysoką kulturą układ choreograficzny, oszczędna a wyrazista scenografia, której ważnym składnikiem było precyzyjne operowanie światłem, świetne ekspresyjne kreacje protagonistów: pierwszego tancerza Królewskiego Baletu Szwedzkiego Jana Erika Wikstróma i Izabeli Milewskiej (...) w rolach legendarnych kochanków oraz Wojciecha Ślęzaka (król Marek). Piękne było
mezzosopranowe solo Agnieszki Rehlis; silne wrażenie wywierała też gra orkiestry, która pod batutą Tadeusza Kozłowskiego, wzniosła się na rzadko osiągany poziom, utrzymując (zgodnie z duchem tej muzyki) nieprzerwane emocjonalne napięcie i przyczyniając się walnie do wytworzenia właściwego klimatu całego spektaklu.
Wystawiony w Warszawie balet jest nieco zmienioną wersją przedstawienia zrealizowanego przez Krzysztofa Pastora w 2006 r. w Sztokholmie. Muzyczne tworzywo baletu, opracowane przez Heńka de Vliegera, opiera się oczywiście przede wszystkim na nieśmiertelnym dramacie muzycznym Wagnera "Tristan i Izolda"; wykorzystano tu także muzyczny materiał Wagnerowskich Wesendonk-Lieder w instrumentacji Felixa Mottla.