Artykuły

Antygona

Tebański mit opowiada o bohaterskiej córce, Edypa, dla której prawo moralne jest wyższe nad prawa ludzkie i racje stanu, za co płaci ceną własnego życia. Dzięki tragedii Sofoklesa mit ten wszedł na stałe do tradycji kultury europejskiej. Kolejne pokolenia różnie go interpretowały, rozmaicie akcentując i motywując postępowanie każdej z osób dramatu.

W sztuce Jeana Anouilha (ur. 1910), który często sięgał do tematyki historycznej i wątków mitycznych ("Skowronek", 'Beckett, czyli honor Boga', 'Eurydyka', mamy do czynienia z mitem widzianym przez doświadczenia historii i cywilizacji.

Dramatyczny konflikt między racją stanu Teb a postawą Antygony nie jest tutaj jednoznacznie rozstrzygnięty. Wprowadzając konferansjera, pełniącego rolę antycznego Chóru, Anouilh dystansuje się od emocji bohaterów, pragnąc przede wszystkim ukazać mechanizm wydarzeń. Wybór racji pozostawia widzowi.

Spektakl był po raz pierwszy prezentowany w 1987 roku, a uzasadniając wybór tej właśnie wersji mitu jego twórca Andrzej Łapicki powiedział "...potrzebny był pewien typ postaci zbliżony osobowością do dnia dzisiejszego. Ta wersja wydaje mi się na tyle współczesna, że powinna zaciekawić, zaintrygować widza."

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji