Artykuły

Bez konwenansu

Jacek Marczyński: Czy widział pan kiedykolwiek "Czarną maskę" na scenie?

Krzysztof Nazar: Nie, nie oglądałem żadnej z wcześniejszych inscenizacji.

W takim razie co skłoniło pana do zaję­cia się tą operą?

Dwa powody. Po pierwsze - kompozy­tor poprosił, bym to zrobił, tak samo zresz­tą było z "Królem Ubu", którego reżyserowałem parę lat temu. To jego inicjatywa spowodowała, że w ogóle poznałem ten utwór. I tak przyszedł powód drugi: zorien­towałem się, że "Czarna maska" jest niety­pową operą, przypomina teatr muzyczny. Jest to, co prawda, określenie dzisiaj nad­używane, bo co to właściwie znaczy: teatr muzyczny? W tym przypadku dla mnie liczy się nietypowe libretto "Czarnej maski", o skomplikowanej anegdocie i o złożo­nych postawach wszystkich postaci, co przybliża ten utwór do nowej formy teatru, oddala zaś od opery. Na dodatek to muzy­ka Krzysztofa Pendereckiego inspiruje do kreowania scenicznej rzeczywistości, jest źródłem tworzenia świata teatralnego z określonymi zachowaniami i reakcjami postaci.

A sam tekst oparty na sztuce Gerharta Hauptmanna?

Tekst teatralny to zawsze tylko pewien zapis, a działania reżysera sprawiają, że w każdej inscenizacji ten sam tekst mówi o czymś innym. Podobnie jest i z "Czarną maską" w jej warstwie literackiej. Już sam punkt wyjścia jest niezwykle intere­sujący. Zagrożenie szalejącą zarazą, woj­nami religijnymi, niepokojami społeczny­mi ujawnia w bohaterach dramatu to, co w normalnych czasach bywa skrywane, a więc prawdziwą naturę człowieka. Przestają obowiązywać konwenanse, okazuje się ponadto, że każda z postaci ma swój grzech. Od strony inscenizacyj­nej jest to sytuacja bardzo ciekawa do rozwiązania. Pozwala na różne odczytanie nie dopowiedzianego do końca dra­matu.

Z tego, co pan mówi, wynika, iż "Czarna maska" jest znacznie bardziej współ­czesna, niż zwykło się o niej sądzić.

Można oczywiście powtarzać, że jest to opera o tańcu śmierci, ale gdzie on jest właściwie zapisany? Sytuacja zagro­żenia, zmieniająca ludzi i ujawniająca ich prawdziwe oblicze jest właśnie tema­tem ponadczasowym. Życie przecież zo­stało tak pomyślane, że konwenans ma ułatwić nam wzajemne komunikowanie. Natomiast bywają takie momenty, iż jest on już po prostu odrzucany, do głosu dochodzi własny egoizm, chęć prze­trwania, ujawniają się sprzeczności oso­bistych interesów. To właśnie pokazuje "Czarna maska" i to właśnie rozumiem jako "taniec śmierci", na który jesteśmy skazani, gdy znikają zakazy moralne. Trudno rzeczywiście znaleźć sceniczny utwór muzyczny, w którym pojawia się kilkanaście postaci o tak złożonej, wręcz pogmatwanej psychice.

Opera rzeczywiście zazwyczaj zbu­dowana jest z pewnych kanonów, by nie powiedzieć schematów. Musi być w niej scena o miłości, potem scena o zazdro­ści, itd. Natomiast tu akcja rozwija się dzięki ujawniającym się emocjom po­szczególnych postaci. To może pociągać reżysera teatralnego, w operze jednak trzeba pracować ze śpiewakami nieprzywykłymi do tak skomplikowanych zadań.

Praca reżysera może być uciążliwa, gdy chce ludzi pozbawić ich nawyków i przyzwyczajeń. Potrzebna jest więc nie­wątpliwie dobra wola wykonawców, by zechcieli spojrzeć inaczej na to, kim jest śpiewak na scenie w teatrze muzycz­nym. Nie wystarczy być i śpiewać, trze­ba budować skomplikowaną osobowość postaci. To trudne, gdyż nie ma u nas tra­dycji teatru operowego, w którym oprócz śpiewu ważna jest właśnie gra ak­torska.

Czy w związku z tym jest to i dla pana praca trudna?

Reżyseria jest tą dziedziną działalno­ści, która z definicji zakłada konieczność stykania się z innymi ludźmi. W operze jednak rodzaj powstającej w trakcie prób więzi między ludźmi jest bardziej złożony. Muszę porozumieć się ze śpie­wakami, ale także i z dyrygentem, który z kolei nie może działać wbrew śpiewa­kom. Dopiero wówczas może zrodzić się efekt wspólnego działania. To trud­ne, ale jeśli uda się to osiągnąć, satysfak­cja bywa znacznie większa. Ale widzę, że pan jednak z optymi­zmem mówi o swej pracy.

Bo wchodzę w to, czego nie ma w "Czarnej masce", czyli po prostu w konwenans.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji