Artykuły

Gry erotyczne

O tym, że między piewcą absurdu egzystencji, Franzem Kafką, a tworzącym ponad sto lat temu austriackim komediopisarzem Arthurem Schnitzlerem można znaleźć coś wspólnego - przekonują nas nieoczekiwanie dwa spektakle teatrów warszawskich. To, co znajdujemy w jednym i drugim, to szukanie w objęciach Erosa ucieczki przed pustką i lękiem.

W "KOROWODZIE" Schnitzlera wystawionym w Teatrze Ateneum ów Eros przybiera kształty pięciu powabnych dam i pięciu urodziwych panów. Sztuka ta to przede wszystkim szansa na popis aktorski. Pod reżyserską batutą Agnieszki Glińskiej spektakl w "Ateneum" to nie tyle korowód, co koncert gry rozpisany na dziesięcioro aktorów, a każdy z tych instrumentów brzmi znakomicie.

Młoda reżyserka podsunęła wykonawcom nowe środki wyrazu. Wzbogacając aktorski wizerunek Dominiki Ostałowskiej zupełnie niespodziewanymi atutami w roli słodkiej (bardzo) i perfidnej (bardzo) Dziewuszki, pozwoliła zabłysnąć debiutantce Agnieszce Warchulskiej, potwierdzić talent Małgorzaty Pieńkowskiej w roli nie do końca wiernej Mężatki, rozbawić widownię znakomitym pomysłem na postać hrabiego w wykonaniu Grzegorza Damięckiego. Pozostawiła publiczność w przekonaniu o wciąż rozwijającym się talencie Bartka Opani, wprowadziła histeryczny ton do rejestru Marii Ciunelis, zwróciła uwagę na możliwości Andrzeja Zielińskiego. I tak dalej, i tak dalej...

Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz? Zdają się wołać goniące w korowodzie pary, marząc, by znalazł się ktoś, kto złapie na zawsze. Czy jednak w tej gonitwie po doraźne doznania, w tym pośpiechu spotkań i rozstań, nadziei i zawodów możliwe jest jakieś "na zawsze"?

W teatrze jest to nieodparcie zabawne. W życiu trochę mniej. - "Kontakty erotyczne są formą oswajania rzeczywistości - tak, powołując się na Leszka Kołakowskiego wyjaśnia Agnieszka Glińska swoje zainteresowanie sztuką Schnitzlera - są próbą poruszenia obojętności świata".

Także ucieczką od grozy, jaką ten świat nas przejmuje, zdaje się sądzić Henryk Baranowski, reżyser akcentującego to wyraźnie "Procesu" według Franza Kafki, pokazywanego na deskach Teatru Rozmaitości.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji