Artykuły

Warszawa. "Barbara Radziwiłówna Show" wchodzi na afisz

Od lutego do repertuaru TR wchodzi "Barbara Radziwiłłówna Show" - czytanie zaimprowizowane powieści "Barbara Radziwiłłówna z Jaworzna-Szczakowej" (W.A.B. 2007) Michała Witkowskiego w wykonaniu autora.

Za tę powieść Michał Witkowski został wyróżniony tegorocznym Paszportem "Polityki". Spektakle w dniach: 1-2 i 7-10 lutego o g. 20.

Michał Witkowski sam najlepiej czyta swoje powieści. Słyszy w nich to wszystko, czego czytelnik nie jest w stanie wychwycić. Jego interpretacja, pełna charakterystycznego "przegięcia", na długo pozostaje w pamięci i staje się jedyną możliwością aktorskiego odczytania tekstu.

Bohater "Barbary Radziwiłłówny z Jaworzna-Szczakowej" (W.A.B. 2007) nie jest rówieśnikiem Witkowskiego, a jego wiedza o czasach, które dla autora książki pozostają w dużej mierze wiedzą historyczną, jest nieomal fizyczna. Pan Hubert to wcielenie wszystkich drobnych szwindli Peerelu oraz epoki wczesnego kapitalizmu i wszystkich pokrętnych przemian duchowych dni ostatnich. A w dodatku dość podejrzana to postać, także literacko. Bo jak tu wierzyć komuś, kto przez całą powieść jawnie zajmuje się pisaniem powieści?

"Barbara Radziwiłłówna Show" ujawnia całą komplikację duszy Pana Huberta. A Michał Witkowski w roli króla lombardów i poławiacza pereł na śmietniku naszej codzienności staje się na chwilę twórcą i tworzywem.

Razem z bohaterem, kiedyś drobnym cinkciarzem, dziś właścicielem lombardu, odbywamy zabawny rajd po świecie peerelowskich raczkujących geszeftów, melin, przyczep z zapiekankami. Na takich interesikach główny bohater dorabia się połowy domu zwanego klocem polskim. Wieczorami liczy uciułane pieniądze. W chwilach dziwnej nostalgii przymierza przed lustrem perły zastawione w jego lombardzie. Wyobraża sobie, że jest Barbarą Radziwiłłówną, śni mu się ślub z własnym pomagierem Saszą. Przez zakratowane okno lombardu przygląda się światu i spisuje swoje memuary. Żyłby długo i szczęśliwe, ale niestety przy wtórze przebojów "Koko dżambo" i "Biełyje rozy" nadeszły lata 90. i położyły kres kapitalizmowi made in PRL. (...) Witkowski ma ucho i pióro do chwytania dialektów, realiów, ludzi i światów pałętających się na peryferiach tzw. normalnego życia. Intrygująco gra świadomością swojego bohatera. Spod wąskiego horyzontu widzenia drobnego geszefciarza i bandziora zaczynają wyłazić światy i metafory do niego nieprzystające: fragmenty polskich dziejów, stereotypów, kodów patriotycznych" (Katarzyna Janowska, Polityka)

"Wcale nie opisywanie i diagnozowanie czasów przełomu jest tu najistotniejsze. Ta książka przekonuje mnie przede wszystkim kreacją głównego bohatera i stylem. Witkowskiemu udało się stworzyć niebanalną, niejednoznaczną, nieco zwichrowaną postać, jakich znowu nie tak wiele jest w naszej prozie. Doskonale przy kreśleniu portretu pana Huberta sprawdziła się estetyka campu, którą konsekwentnie wykorzystuje autor Lubiewa; campowe pomieszanie rozmaitych rejestrów kultury, stylów i konwencji doskonale widoczne jest w języku tej prozy, w którym zespolone zostały elementy slangu przestępczego półświatka, gwary śląskiej czy staropolszczyzny. Wyszła z tego niezwykle interesująca mieszanina językowa (współczuję jednak tłumaczom, którzy zechcą tę książkę przełożyć na obce języki), co nie jest dla mnie zaskoczeniem, bo Witkowski jest jednym z tych pisarzy, którzy potrafią nieźle zakręcić frazą. Ma taką językową sprawność i wyobraźnię, że mógłby, gdyby chciał, przerobić książkę telefoniczną na wciągającą, iskrzącą się dowcipem historię" (Robert Ostaszewski, Gazeta Wyborcza)

Michał Witkowski - jeden z najgłośniejszych pisarzy młodego pokolenia. Autor zbiorów opowiadań "Copyright" (2001) i "Fototapeta" oraz powieści "Lubiewo" (2006). "Barbara Radziwiłłówna z Jaworzna-Szczakowej" przyniosła mu Paszport "Polityki" za "tropienie polskich mitów i rozrachunek ze współczesnością, za stylistyczne mistrzostwo i umiejętność posługiwania się konwencją literacką".

TR Warszawa i Wydawnictwo W.A.B.

sala prób STOLARNIA

bilety 20 zł, 15 zł, 10 zł

spektakle: 1-2, 7-10 lutego, g. 20

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji