Artykuły

Lublin. Scena Teatru w Budowie do rozbiórki?

Teatr w Budowie [na zdjęciu] ma unikalną na skalę światową scenę. - Ale najlepszym wyjściem będzie jej rozebranie - uważa Jerzy Bojar, wieloletni dyrektor Teatru Wielkiego.

Jerzy Bojar, ekspert od inżynierii teatralnej, przewodniczący Polskiego Centrum Międzynarodowej Organizacji Scenografów, Technologów Teatralnych i Architektów, w przeszłości dyrektor w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w ciągu kilku tygodni ma zakończyć pracę nad ekspertyzą dotyczącą Teatru w Budowie. Przypomnijmy, że nigdy niedokończony obiekt, którego budowę rozpoczęto w 1974 r., według zamysłu zarządu województwa ma zostać ukończony z przeznaczeniem na Centrum Spotkań Kultur. Inwestycja powinna zakończyć się w 2012 r. będzie sfinansowana głównie ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego. Bojar na zlecenie urzędu marszałkowskiego przeprowadza analizę sceny i widowni teatru.

- Scena obrotowa, w którą wpisanych jest osiem zapadni, jest unikalna na skalę światową - podkreśla. - To tzw. model bębnowy. Upraszczając: jakby duży garnek, w którym umieszczone są zapadnie. Całość usadowiona jest na torowisku, dzięki któremu może się obracać. Sęk w tym, że lubelska scena ma dziwny, nietypowy układ zapadni - jest on po prostu niepraktyczny.

Według Bojara wyjątkowość sceny powoduje, że zespoły teatralne zapraszane do Centrum Spotkań Kultur nie mogłyby jej wykorzystać. - Śmiało mogę powiedzieć, że żaden teatr w Polsce i na świecie nie używa takiej konstrukcji. Poza tym byłaby bez wątpienia bardzo kosztowna w utrzymaniu - mówi ekspert.

Scena jest gotowa w 15 proc. - nie ma zainstalowanych podłóg, urządzeń napędowych, mechanicznych i elektrycznych. - Uważam, że najlepszym wyjściem będzie jej rozebranie - nie ma wątpliwości Bojar. - Na jej miejsce proponowałbym często spotykaną scenę z czterema zapadniami dwupoziomowymi stosowaną przez wiele teatrów w Polsce i Europie oraz kupno przenośnej, składanej aluminiowej sceny obrotowej.

Bojar uważa, że próba kontynuacji budowy istniejącej sceny może kosztować ponad dwa razy więcej niż nowa. Poza tym efekt były trudny do przewidzenia - torowisko, na którym stoi konstrukcja, dla stabilności zostało podlane ołowiem. Niewykluczone, że przez te wszystkie lata zastoju mogły powstać w nim nieodwracalne odkształcenia. - A to w ogóle wykluczałoby użytkowanie sceny - stwierdza ekspert.

Sam otwór sceniczny Teatru w Budowie pod względem wielkości ustępuje w Polsce jedynie Teatrowi Wielkiemu w Warszawie. Widownia z kieszeniami bocznymi pierwotnie planowana była na ok. 1000 miejsc. Bojar proponuje zachować tę liczbę - obiekt będzie mógł być też komercyjnie wykorzystywany jako sala kongresowa.

Jak informuje Paweł Smajkiewicz, dyrektor departament mienia i inwestycji urzędu marszałkowskiego, konkurs na projekt centrum zostanie ogłoszony w marcu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji