Dybbuk Passiniego
- Jeden z naszych bohaterów - Chanan - jest jak student filozofa, który rozmawia ze studentami prawa i medycyny. I jak on ma im wytłumaczyć świat? - mówi reżyser Paweł Passini
Spotkał się on z dziennikarzami na półmetku prób "Dybbuka", którego reżyseruje właśnie w Teatrze Nowym. - Chcę się z państwem podzielić męką twórczą, bo to najciekawsze, co może nas spotkać w teatrze - powiedział. I przez półtorej godziny z błyskiem w oczach opowiadał o rodzącym się przedstawieniu:
"Dybbuk" to opowieść o świecie rozsypanym na kawałki, który trzeba złożyć,
przeczytać, jak czytali kabaliści.
"Dybbuk" to opowieść o świecie, w którym wierzy się w to, że zmarłego można spotkać, przywołać, odnaleźć w sobie.
"Dybbuk" to historia miłości, w której brak tego, kogo się kocha, bo on nie żyje.
"Dybbuk" to wielkie wyzwanie - karkołomne, ale pociągające - dla aktora, który ma pokazać siebie nawiedzonego, siebie odmienionego, siebie z kimś w środku". Dla mnie to esencja teatru.
Spektakl będzie grany na małej scenie, ale zobaczymy w nim całą plejadę aktorów Nowego. Do uznanego grona dołącza trójka debiutantów: Agnieszka Marek, Przemysław Pankowski i Maciej Wyczański. To z nimi Passini pracuje dzień w dzień, nie ustalając granic prób: ani czasowych, ani mentalnych.
Spektakl powstaje na motywach sztuki "Szymona A-nskiego", fragmentów poezji Edmonda Jabee, autora "Księgi pytań" oraz cytatów ze "Słownika chazarskiego" Milorada Pavicia.
Scenografię i kostiumy projektuje Anita Burdzińska, która jest także współautorką scenariusza (Passini współpracuje z nią stale). Muzykę pisze Tomasz Gwinciński.
Paweł Passim - (ur. 1977) absolwent reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej, współpracuje z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych Gardzinice. Wyreżyserował "Met moi..." na podstawie "Ifgenii w Aulidzie" Eurypidesa (Gardzienice), "Zbrodnię z premedytacją" Witolda Gombrowicza (Teatr Miejski w Gdyni), "Klątwę" Stanisława Wyspiańskiego (Teatr im. Kochanowskiego w Opolu).