Artykuły

Bytom. Tydzień z Wiesławem Ochmanem

Opera Śląska z okazji obchodów 50-lecia pracy artystycznej najświetniejszego po wojnie polskiego tenora od 17 do 24 marca zaprasza na Tydzień Jubileuszowy Wiesława Ochmana. Najważniejszym wydarzeniem tego tygodnia będzie prezentacja wszystkich sześciu spektakli wyreżyserowanych przez niego na tej scenie.

Obserwując prowadzoną z pasją wielostronną działalność Wiesława Ochmana, aż trudno uwierzyć, że minęło już 45 lat jego artystycznej działalności. Udany debiut partią Edgara w "Łucji z Lammermoor" G. Donizettiego, który miał miejsce na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu w 1960 roku, rozpoczął jedną z największych karier w powojennych dziejach polskiej opery. Żaden z polskich śpiewaków nie przebił się tak szybko i w tak błyskotliwym stylu na największe sceny operowe. Zna go publiczność niemal całego świata. Nie dotarł tylko do Japonii i Australii. Jedynym znanym teatrem, gdzie nie wystąpił, była londyńska Covent Garden.

Po Bytomiu, gdzie Wiesław Ochman spędził trzy sezony, na krótko zahaczył o Kraków, skąd porwano go do Warszawy. Pierwszą partią, jaką zaśpiewał w Operze Warszawskiej, działającej jeszcze wtedy w sali Romy, byt Alfred w "Traviacie" Verdiego. Później przyszły czasy odbudowanego Teatru Wielkiego, gdzie podziwiano go m.in. jako Don Josego w "Carmen", Rudolfa w "Cyganerii", tytułowego Fausta i Don Carlosa. Już w 1966 roku rozpoczyna karierę zagraniczną. Najpierw śpiewa partię Turridu w "Rycerskości wieśniaczej" w Berlinie, kilka miesięcy później zostaje zaproszony na Festiwal Operowy w Monachium. Rozpoczyna się wędrówka po renomowanych teatrach i festiwalach muzycznych. Zachwycona publiczność oklaskuje jego kreacje

na scenach Paryża, Wiednia, Hamburga, Salzburga, Glyndenbourne, Chicago, Bostonu, Buenos Aires, Waszyngtonu, Marsylii, San Francisco. W 1975 r. debiutuje na scenie marzeń każdego śpiewaka, czyli w nowojorskiej Mertopolitan Opera. Sukces partii Arriga rozpoczyna wieloletnią współpracę z tym wspaniałym teatrem, na którego scenie zaśpiewał siedem partii w blisko osiemdziesięciu przedstawieniach. W 1981 roku jako Golicyn w "Chowańszczyźnie" staje na scenie La Scali. Ochman występował z orkiestrami pod dyrygenturą: Karla Bóhma, Herbeta von Karajana, Nello Santiego czy Claudio Abbado. Współpracował z najbardziej znanymi reżyserami: Augustem Evefdingiem, Franco Zeffirellim, Rolfem Libermannem i Gótzem Friedrichem. Jego scenicznym partnerami bywali również znani śpiewacy: Renata Scotto, Teresa Stratas, Renee Fleming, Gabriela Benackowa, Leonie Rysanek, Teresa Żylis-Gara.

Obok repertuaru włoskiego i słowiańskiego, partii w dziełach Mozarta z czasem artysta zaczyna sięgać po dzieła Wagnera, Janaćka, Dvofaka. Jednocześnie z równym powodzeniem śpiewa partie w wielkich dziełach oratoryjnych. Szczególnym szacunkiem darzy twórczość Krzysztofa Pendereckiego. Krytycy zgodnym chórem piszą o jego wspaniale brzmiącym, świetnie wyszkolonym głosie i znakomitym aktorstwie. Wszystkie przygotowane przez Ochmana partie ujmują naturalnością emocji i pełnią dramatycznego wyrazu. W każdym z wymienionych teatrów występował przynajmniej kilka, a najczęściej kilkanaście razy, bo - jak mi kiedyś wyznał - najlepszą miarą odniesionego sukcesu są ponowne zaproszenia!

Jednak mówiąc o Wiesławie Ochmanie, nie można pominąć malarstwa, drugiej pasji naszego "tenore grande", który nie tylko je kolekcjonuje, ale również sam od wielu lat tworzy. Malarstwo jest jego żywiołem, specjalnością są krajobrazy i natura. Obrazy przez niego namalowane znajdują się w wielu muzeach i zbiorach prywatnych na niemal całym świecie. Można je też podziwiać podczas licznych wystaw organizowanych przez polskie teatry operowe, galerie i muzea.

Jubileusz rozpocznie się 17 marca przedstawieniem "Don Giovanniego" W.A. Mozarta, którym Ochman debiutował jako reżyser 29 maja 1999 roku. Gościnnie wystąpią w tym spektaklu: Anna Kutkowska-Kass jako Donna Anna i Dariusz Żaczek w partii Masetto. Następny dzień przyniesie wykonanie "Borysą Godunowa", w którym partię tytułowego cara zaśpiewa gościnnie Romuald Tesarowicz. Na 20 marca zapowiedziano "Traviatę" z udziałem Agnieszki Bochenek-Osieckiej w partii Violetty i Adama Zdunikowskiego jako Alfreda. 23 marca zostanie zaprezentowana "Carmen", a 24 marca - "Carewicz". Wszystkie wymienione przedstawienia odbędą się w gmachu Opery Śląskiej w Bytomiu, natomiast "Eugeniusz Oniegin" zostanie wystawiony 19 marca na scenie Teatru Śląskiego w Katowicach.

Przedstawienia operowe nie wyczerpują bogatego programu jubileuszowych obchodów. Uzupełniają go dwa koncerty: 21 marca w sali koncertowej im. A. Didura w Operze Śląskiej w Bytomiu "Wiesław Ochman śpiewa i odpowiada na pytania", a 24 marca, na zakończenie tygodnia, na scenie głównej Opery Śląskiej odbędzie się Wielki Koncert Galowy. Obok jubilata pojawią się: Małgorzata Pańko, Magdalena Pilarz-Bobrowska, Anna Kutkowska-Kass, Leszek Skrla i Andrzej Wiśniewski oraz chór, balet i orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Tadeusza Serafina.

Każde z przedstawień rozpocznie się uroczystym powitaniem publiczności, a po ich zakończeniu będzie można spotkać się z mistrzem w foyer teatru. Będą autografy, płyty, rozmowy, a także promocja książki "Tonacje sławy - Wiesław Ochman" znanego krakowskiego autora - Jerzego Skrobota. Książka jest pełnym ciepła i serdeczności zapisem życia oraz twórczości artysty.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji