Artykuły

Warszawa. Czytanie dramatu „Gotki” Artura Pałygi w Instytucie Teatralnym

Instytut Teatralny zaprasza 4 kwietnia o godz. 19.00 na czytanie dramatu „Gotki” Artura Pałygi, powstałego w ramach III edycji programu Dramatopisanie. Czytanie wyreżyseruje Małgorzata Bogajewska. Bezpłatne wejściówki dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.

Instytut Teatralny zaprasza 4 kwietnia o godz. 19.00 na czytanie dramatu „Gotki” Artura Pałygi, powstałego w ramach III edycji programu Dramatopisanie. Czytanie wyreżyseruje Małgorzata Bogajewska. Bezpłatne wejściówki dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.


„Gotki” Artura Pałygi rozgrywają się współcześnie, na polskiej wsi o znaczącej nazwie Męcz, w domu umierającej Stanisławy, którą opiekuje się niemłoda już córka Lutka. Lutka wzywa swoje dwie siostry, Majkę i Kryśkę, które na wieść o śmierci matki zjeżdżają się ze świata. Stanisława umrze w nocy, a będzie to noc szczególna, bo kobiety dawno się nie widziały i czuwając przy matce wspominają swoje życie od dzieciństwa aż do ich wspólnej dojrzałości.


Pałyga rozpisał na trzy głosy bliskich sobie, choć zupełnie różnych kobiet prywatną historię polskiej wsi powojennej. Ze wspomnień córek wyłania się czas biedy i surowego życia podminowanego poczuciem klęski, potem czas zmiany cywilizacyjnej, która przywróciła ludziom godność i przyniosła nadzieję na lżejsze życie, wreszcie czas kryzysu, który doprowadził do rozpadu gospodarstw, samobójstw i wielkiej fali emigracji. „Mężczyźni powymierali / młodzi wyjechali / zostało parę starych bab” – mówi Lutka. Pytanie, które stale powraca, dotyczy ich dzieci, które nie tylko uciekły ze wsi, porzuciły rodziny, ale nawet zerwały kontakt z rodzicami. Kobiety zastanawiają się, co im zrobiły, wspominając zarazem to, co zrobiła im ich matka. „Mama umiała bić / umiała bić tak / że do dziś boli”. W nocnych rozmowach kobiet odsłania się więc także historia wiejskiej przemocy, wiejskiego wstydu, wiejskiego kompleksu. Dlaczego jesteśmy takie, jakie jesteśmy? – pytają córki i może po raz pierwszy w życiu próbują szczerze o tym porozmawiać. Ich dialog raz po raz przerwa pieśń matki, która straciła już kontakt z żywymi, ale jej pamięć szuka jeszcze ujścia i ryje w dramacie osobne koryto dawniejszych traum.


Autor nazwał swoją sztukę country bluesem i rzeczywiście „Gotki” tworzą muzyczną kompozycję trzech żywych głosów i jednego, nieco już pozaziemskiego continuo. Ale mógłby ją też nazwać zejściem do piekieł, które nad ranem kończy się prawdziwym odrodzeniem.


Po czytaniu odbędzie się rozmowa z udziałem Artura Pałygi i Małgorzaty Bogajewskiej, którą prowadzi Joanna Biernacka-Płoska.


„Gotki” Artura Pałygi


reżyseria: Małgorzata Bogajewska


obsada: Beata Schimscheiner, Katarzyna Tlałka, Małgorzata Kochan, Weronika Kowalska


muzyka na żywo: Maciej Salus


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.


Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji