Artykuły

Warszawa. Czerwcowa ramówka Nowego Teatru

Nowy Teatr w ramach akcji "Zostań w domu, nie wychodź z teatru" przygotował spektakle online na Dzień Dziecka oraz pokazy rejestracji "Masakra" i "Zew Cthulhu"

Dzień Dziecka w Nowym Teatrze

"Indianie"

30 maja - 1 czerwca

Rejestracja zostanie udostępniona w sobotę 30 maja o godzinie 12.00 na profilu Vimeo Nowego Teatru, będzie dostępna do północy 1.06. Spektakl dla dzieci wieku od 7 lat.

Spektakl o odwadze. Podróż do źródeł odwagi ukrytych w tajemniczej historii Czarnego Węża. Czym jest dzisiaj odwaga? Jak być odważnym? Jak żyć odważnie? Jak zachęcać do odwagi? A może wcale jej nie potrzebujemy?

Jeśli pomyśleć o odwadze jako o ciekawości i pragnieniu poznania świata, to w dzieciństwie wszyscy jesteśmy odważni. Jednak proces edukowania bardzo często tłumi ciekawość i ujarzmia temperament. Dlatego nie każdy dorosły jest nadal odważny.

Niech więc nawiedzą nas indiańscy bohaterowie. A wraz z nimi zwierzęta, żywioły, słońce i księżyc. Każdy z nas chowa w pamięci odważnych bohaterów. Być może znajdzie się w niej trochę miejsca dla Indian?

Aktorzy Teatru 21 przywołają ducha wojowniczek i wojowników. Nie bójcie się! Usiądźmy w kole, Słyszycie dźwięk bębna? Zatańczmy razem taniec pow-pow! Tak, Indianie powracają!!! My potrzebujemy ich, a oni nas.

Czas się spotkać!

Reżyseria: Justyna Sobczyk

Dramaturgia: Justyna Lipko-Konieczna

Scenariusz: Justyna Lipko-Konieczna, Justyna Sobczyk

Teksty: aktorzy Teatru 21

Ruch: Justyna Wielgus

Scenografia i światło: Justyna Łagowska

Kostiumy, rekwizyty: Wisła Nicieja

Muzyka: Paweł Andryszczyk

Wideo: Tomasz Michalczewski

Asystent reżysera: Jakub Drzewiecki, Justyna Wielgus

Produkcja: Agnieszka Delman, Marceli Sulecki

Występują: Grzegorz Brandt, Magdalena Czerwińska, Anna Drózd, Teresa Foks, Daniel Krajewski, Maja Kowalczyk, Jan Adam Kowalewski, Barbara Lityńska, Anna Łuczak, Aleksander Orliński, Martyna Peszko, Michał Pęszyński, Emilia Rajca, Piotr Sakowski, Aleksandra Skotarek, Cecylia Sobolewska, Marta Stańczyk, Piotr Swend, Magdalena Świątkowska, Justyna Wielgus

Teatr 21 działa w Warszawie od 2005 roku. Aktorami teatru są przede wszystkim osoby z zespołem Downa i autyzmem. Grupa działała początkowo przy Zespole Społecznych Szkół Specjalnych "Dać Szansę" w Warszawie. Z czasem zabawa w teatr zmieniła się w pracę, za którą dziś aktorzy teatru otrzymują wynagrodzenie. Teatr 21 jest dzisiaj organizacją pozarządową, która oprócz działalności artystycznej, tworzenia spektakli dla dzieci, młodzieży i dorosłych zajmuje się również edukacją, pedagogiką teatru, działalnością wydawniczą, organizuje konferencje, wykłady i pracuje w międzynarodowych sieciach.

***

"Piotruś Pan" | premiera rejestracji

31 maja - 1 czerwca

Prezentacja we współpracy z Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

Rejestracja zostanie udostępniona w niedzielę 31 maja o godzinie 15.00 na profilu Vimeo Nowego Teatru, będzie dostępna przez 24h. Spektakl dla dzieci w wieku od 8 lat.

Na podstawie "Piotrusia Pana" Jamesa Matthew Barrie'ego w tłumaczeniu Aleksandra Brzózki i Macieja Słomczyńskiego.

Ta opowieść może rozpocząć się w każdym dziecięcym pokoju. Jeżeli pomyślicie, że rozpoczęła się właśnie w waszym domu, nie pomylicie się. To historia mam, które wśród pocałunków przechowywanych w szkatułkach, mają takie, których nie podarują nigdy nikomu, nawet wam. I zaciekłych piratów, których myśli uciekają i spacerują po murawie dawno minionych boisk. Ale przede wszystkim to wasza historia. Podróży do Nigdylandii. Mieszkają tam zgubione dzieci. Takie, które wypadły z wózków albo o których istnieniu dorośli zapomnieli w natłoku codziennych obowiązków. Dzieci nie potrzebują mapy, by tu trafić. Co innego rodzice. Oni zawsze muszą mieć wszystko uporządkowane. Zaznaczają więc zdumiewające barwy i pirackie okręty, odludne legowiska zwierząt, czarownice, statki kosmiczne, potwory i dinozauryNie byłaby to trudna mapa, gdyby to było już wszystko. Ale jest jeszcze: pierwszy dzień w szkole, religia, ojcowie, nieregularne czasowniki, tort czekoladowy, wiązanie sznurowadeł, powiedz: "Chrząszcz brzmi w trzcinie.", dziesięć złotych za to, że sam wyrwiesz sobie ząb W tej historii to nie Piotruś Pan jest głównym bohaterem. Są nimi dzieci. Zgubione dzieci, w pewnym sensie pozostawione same sobie. Rodzice są gdzieś za drzwiami swojego pokoju, pochłonięci swoimi sprawami, swoją pracą, zanurzeni w swoich iPhonach i tabletach. Współczesny sposób bycia ze sobą, a jednocześnie nie bycia. Podróż do Nigdylandii odbywa się tu i teraz, w mieszkaniu, w którym wszystko jest poukładane i ma swoją funkcję. By znaleźć się w Nigdylandii nie trzeba wiele, potrzebny jest Piotruś Pan. Można go przywołać, stworzyć i polecieć za nim w drugą ulicę na prawo, a potem prosto aż do rana. Dużo trudniejsza jest droga powrotna. Nigdylandia czerpie energię z dziecięcych zabaw. I, tak jak te zabawy, bywa beztroska, ma sobie tylko znaną logikę, swobodnie zmieniają się w niej krajobrazy i odgrywane role, można próbować wciąż nowe i nowe, kończyć w dowolnym momencie jednym okrzykiem: stop zabawa! Bywa też okrutna.

Reżyseria: Łukasz Kos

Dramaturgia: Patrycja Dołowy

Współpraca dramaturgiczna: Łukasz Kos

Scenografia: Olga Mokrzycka-Grospierre, Mikołaj Grospierre

Muzyka: Adam Świtała

Animacje, wideo, efekty wizualne : Aleksander Janas - kolektyw kilku.com

Choreografia: Anna Nowicka

Kostiumy: Paula Grocholska

Światło: Katarzyna Łuszczyk

Występują: Joanna Niemirska, Michał Bieliński, Piotr Polak, Piotr Trojan, Radomir Rospondek, Aleksandra Osowicz / Anna Nowicka, Łukasz Kos

***

"Masakra" | premiera rejestracji

7-8 czerwca

Rejestracja zostanie udostępniona w niedzielę 7 czerwca o godzinie 12.00 na profilu Vimeo Nowego Teatru, będzie dostępna przez 36h.

W 1937 roku polski rząd wysłał na Madagaskar ekspedycję, mającą zbadać możliwość kolonizacji wyspy. Uczestniczyli w niej major Mieczysław Lepecki, współpracownik Józefa Piłsudskiego, oraz pisarz i podróżnik Arkady Fiedler. Wyprawę wspierała Liga Morska i Kolonialna, popularyzująca hasło: "jak każdemu wolnemu narodowi, Polsce należą się kolonie". Polską kolonią Madagaskar nigdy jednak nie został.

W 1920 roku w Londynie nieformalna konferencja nauczycieli tańca powołała nowy styl: modern ballroom dance. Tańce zniewolonych społeczności z obszarów Brazylii, Haiti i Kuby zostały skodyfikowane i stały się popularną rozrywką dla wyższej klasy średniej. Z czasem samba, cha-cha, rumba, paso doble i jive stworzyły grupę latynoamerykańskich tańców towarzyskich, do dziś wykonywanych na turniejach tańca sportowego.

Koncepcja, choreografia: Paweł Sakowicz

Kreacja, taniec: Karolina Kraczkowska, Agnieszka Kryst, Ramona Nagabczyńska, Iza Szostak

Dramaturgia: Anka Herbut

Muzyka: Lubomir Grzelak

Scenografia: Anna Met

Reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski

Kreacja, taniec: Karolina Kraczkowska , Agnieszka Kryst , Ramona Nagabczyńska, Iza Szostak

Poszerzanie pola - choreograficzny program Nowego Teatru i Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, kuratorka: Joanna Leśnierowska

Paweł Sakowicz - choreograf i tancerz. Absolwent politologii na Uniwersytecie Warszawskim oraz choreografii i performansu w London Contemporary Dance School. Pracuje z choreografami, reżyserami i artystami wizualnymi, tworzy choreografie do spektakli teatralnych. Autor prac: Bernhard, TOTAL, Jumpcore i Thriller (ostatni wspólnie z Anną Smolar). Otrzymał wyróżnienie w 22. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2015/2016) oraz nominację do Paszportów Polityki 2016 w kategorii "Teatr". Swoje spektakle pokazywał m. in. podczas dwóch edycji Polskiej Platformy Tańca, w NYU Skirball czy CAC New Orleans. W 2019 roku artysta wspierany przez europejską sieć Aerowaves Twenty19.

***

"Zew Cthulhu" | premiera rejestracji

13-14 czerwca

Rejestracja zostanie udostępniona w niedzielę 13 czerwca o godzinie 12.00 na profilu Vimeo Nowego Teatru, będzie dostępna przez 36h.

H.P. Lovecraft, którego teksty Houellebecq nazwał literaturą marzeń, którą gardzi krytyka, dokonał rzeczy równie trudnej co założenie nowej religii - zbudował w swoich opowieściach integralny mit o Cthulhu - odwiecznych starych bogach, których cywilizacja poprzedzała pojawienie się człowieka na Ziemi. Teraz, ku przerażeniu bohaterów-narratorów opowieści, dawni bogowie wracają, by siać terror i grozę. Jej źródła tkwią nie tylko w mitologii, lecz w skazie i pęknięciach w samych bohaterach, którzy na nasze podobieństwo tworzą portret współczesnego społeczeństwa. Wciąż zadajemy sobie pytanie, co nas czeka? Co będzie dalej?

Przedstawienie Michała Borczucha inspirowane horrorem wyłaniającym się z konkretnej wizji rzeczywistości odpowiada na to pytanie. Czeka nas to, co musi się wydarzyć w horrorze. Nie możemy o tym pisać. Musicie tego doświadczyć sami.

Przedstawienie inspirowane najoryginalniejszymi opowiadaniami H. P. Lovecrafta - "Bestia w Jaskini", 'Kolor z innego wszechświata", "Muzyka Ericha Zanna", "Szepczący w ciemności", "Cień spoza czasu", "Zew Cthulhu".

Reżyseria: Michał Borczuch

Scenariusz, dramaturgia: Tomasz Śpiewak

Scenariusz oparty częściowo na improwizacjach aktorskich

Scenografia, kostiumy: Dorota Nawrot

Muzyka: Bartosz Dziadosz Pleq

Reżyseria świateł: Jacqueline Sobiszewski

Obsada: Dominika Biernat, Bartosz Gelner, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Zygmunt Malanowicz, Monika Niemczyk, Piotr Polak, Jacek Poniedziałek, Krzysztof Zarzecki, Ewelina Żak

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji