Muzyka poważna w 2019 r.
Autorskie podsumowanie roku 2019 w muzyce poważnej. Pisze Dorota Szwarcman w Polityce.
1. Rok Stanisława Moniuszki.
Najważniejsze imprezy: premiery "Hrabiny" w Operze Bałtyckiej [na zdjęciu] i "Parii" w Teatrze Wielkim w Poznaniu, dwa festiwale muzyki religijnej w Warszawie.
2. Stulecie Mieczysława Wajnberga.
Najważniejsze imprezy: Dni Wajnberga w NOSPR w Katowicach, Urodziny Wajnberga w Muzeum Polin w Warszawie, występy Gidona Kremera.
3. Chopin i Jego Europa.
W ramach tegorocznej edycji warszawskiego festiwalu m.in. wykonanie koncertowe "Flisa" Moniuszki na instrumentach historycznych pod batutą Fabia Biondiego oraz recital Cypriena Katsarisa z muzyką polską, w tym nieznanymi utworami fortepianowymi Moniuszki.
4. Drach.
Kolejna opera Aleksandra Nowaka do libretta Szczepana Twardocha na solistów i orkiestrę kameralną (AUKSO pod batutą Marka Mosia), prawykonanie na festiwalu Auksodrone w Tychach.
5. Actus Humanus w Gdańsku.
Szczególnie atrakcyjna, bardzo uduchowiona była w tym roku edycja wielkanocna z występami m.in. Les Arts Florissants, Ensemble Correspondance, La Compania del Madrigale, Akademie fur Alte Musik.
6. Premiera "Billy Budd" Benjamina Brittena w Operze Narodowej.
Najlepszy spektakl w tym roku, dawno nie pokazywano tu dzieł jednego z czołowych twórców oper z XX w.
7. Warszawska Jesień. W tym roku pod enigmatycznym hasłem "Pneuma", ale z wieloma pięknie brzmiącymi utworami, podkreślony został także wątek ekologiczny.
8. Wratislavia Cantans.
Najważniejszy koncert to występ Filharmoników Izraelskich pod batutą Zubina Mehty, żegnającego się z zespołem po pół wieku wspólnej pracy.
9. Szalone Dni Muzyki. Jubileuszowa dziesiąta edycja festiwalu organizowanego przez Sinfonię Varsovię i miasto Warszawę, mimo swych wielkich walorów edukacyjnych po raz pierwszy niewsparta przez Ministerstwo Kultury; tegoroczne hasło: "Kartki z podróży".
10. Scena Muzyki Nowej. Cykl koncertów w Nowym Teatrze organizowany przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego pod kierownictwem Andrzeja Bauera, który ze swoim zespołem Chain Ensemble zapoznawał publiczność z ważnymi utworami współczesnymi oraz z nieznanymi, odkrywanymi dziełami Lutosławskiego.