Pomorskie. Trwa 6. sezon Teatru na nowe czasy
Coroczny przegląd teatralny organizowany przez Fundację Pomysłodalnia rozpoczął się w Słupsku (13 listopada), jego lokacjami będą także Gdańsk, Sopot i Wejherowo. Przegląd zakończy się 18 grudnia.
Celem przeglądu jest stworzenie atrakcyjnego modelu edukacji kulturalnej skierowanej do różnych odbiorców i grup wiekowych, szczególnie aktywistów teatralnych. Projekt w obecnej formie obejmuje: warsztaty mistrzowskie, prezentacje spektakli teatralnych, pokazy multimedialne, otwarte debaty z udziałem praktyków i teoretyków teatru z kraju oraz lokalnego środowiska krytycznego i artystycznego. Wszechstronne przygotowanie do świadomego odbioru wydarzeń na styku teatru offowego i teatru głównego nurtu oraz podjęcie dyskusji na temat kondycji polskiego i lokalnego offu, powinno procentować. Osobnym zagadnieniem jest stworzenie trwałej przestrzeni do dialogu, miejsca wymiany idei.
Do tegorocznej edycji zaproszeni zostali twórcy z Oleśnicy (Teatr Sztuk z Eweliną Ciszewską), Krakowa (Arti Grabowski) i Goleniowa (Teatr Brama). Fundacja Pomysłodalnia zaprezentuje premierowo trzy spektakle.
Teatr na nowe czasy realizowany jest z partnerami instytucjonalnymi i pozainstytucjonalnymi z Pomorza. Sezon 6. jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, współfinansowany ze środków Gminy Miasta Sopotu, dofinansowany ze środków Miasta Gdańska.
***
Program
Oczyszczony / czytanie dramatu / dyskusja
22.11, godz. 18.00
Muzeum Gdańska, Wielka Sala Wety w Ratuszu Głównego Miasta Gdańska, ul. Długa 46/47
-
Raport panika + rozmowa pospektaklowa
23.11, godz.19.00
Teatr na Plaży, Sopot
-
kamica79 + rozmowa pospektaklowa
24.11, godz. 19.00
Teatr na Plaży, Sopot
-
Warsztaty z Artim Grabowskim
25.11, godz. 10.00-15.00
Patio Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku
Czy performance już zdechł? / pokaz filmów i debata
25.11, godz. 17.30
Sopoteka, ul. Kościuszki 14, Sopot
-
Bigbit / premiera + rozmowa pospektaklowa
26.11, godz. 19.00
Teatr Wybrzeże, Stara Apteka w Gdańsku
-
Bigbit
28.11, godz. 20.00
Teatr Wybrzeże, Scena Kameralna w Sopocie
-
Perła / premiera + rozmowa pospektaklowa
30.11, godz. 19.00
Republika Marzeń Gdańskiej Szkoły Artystycznej, ul. Słowackiego 21
---
Warsztaty z Teatrem Brama
10-12.12
Filharmonia Kaszubska w Wejherowie
Ghost dance + rozmowa pospektaklowa
13.12, godz. 19.00
Filharmonia Kaszubska w Wejherowie
Oczyszczony / premiera + rozmowa pospektaklowa
Teatr Wybrzeże, Czarna Sala, Gdańsk
Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny, obowiązują zapisy: pomyslodalnia@gmail.com
***
Opis wydarzeń
Oczyszczony / czytanie dramatu
O czym rozmawialiby w Gdańsku Rudolf Spanner i Gunther von Hagens, gdyby doszło do takiego spotkania? Jak należy rozmawiać dzisiaj o napięciach polsko-niemieckich? Które tematy z trudnej historii Gdańska są niesprawiedliwie zapomniane i zasługują na ujawnienie i ocenę? Jakie są granice artystycznej i naukowej wolności? Co jest dzisiaj przekroczeniem strefy sacrum związanej z ludzkim ciałem?
Spektakl Fundacji Pomysłodalnia stawia trudne pytania i zaprasza do dyskusji. Ze względu na ważkość i złożoność podnoszonych w prezentacji teatralnej problemów, twórcy pragną przed oficjalną premierą zapoznać się z opiniami specjalistów i zainteresowanych tematem. Zapraszamy historyków, muzealników, lekarzy, filozofów, etyków, przedstawicieli mniejszości niemieckiej, środowiska akademickiego oraz kulturalnego i artystycznego, teatralników, urzędników i polityków. Czekamy na gedanofili i gedanolubów, aktywistów, media obywatelskie i publiczne oraz komercyjne. Mamy nadzieję na żywą, odważną i ciekawą rozmowę.
Wydarzenie składa się z dwóch części. W pierwszej Piotr Biedroń i Krzysztof Matuszewski, aktorzy Teatru Wybrzeże występujący w spektaklu, przeczytają tekst. Druga część to otwarta dyskusja na tematy poruszone w tekście.
Scenariusz, reżyseria: Piotr Wyszomirski
Muzyka, wizualizacje: Bartosz Hervy
Obsada: Piotr Biedroń, Krzysztof Matuszewski
--
Raport panika
Spektakl nagrodzony główną nagrodą Zygmunta Duczyńskiego na OFF Kontrapunkcie w 2018 roku, gdzie miał swoją oficjalną premierę. Hybryda monodramu, autorska i przede wszystkim osobista forma wypowiedzi z elementami stand up, performance i wideo art. Jest to próba reanimacji aktora w endemicznym performerze. Spektakl kolażowo oparty jest na motywach "Dziennika panicznego" Rolanda Topora oraz tekstach własnych. Każda scena wyprowadza widza na paniczne manowce stereotypowych przywar, oceany fobii i bagna hipokryzji. Arti rozprawia się również ze sobą, dumą patriotycznego frustrata, egocentrycznymi skłonnościami; szuka źródeł narodowych infekcji; ksenofobicznych lęków, niechęci do inności i ogólnego braku tolerancji. Na koniec serwuję lekcję "Bon ton", widelcem wytyka brak zasad etykiety, kindersztuby, empatii ale nade wszystko gorzko-ironicznie biczuje nas i siebie wstydem.
W roli głównej: Arti Grabowski
Scenariusz: Arti Grabowski
Reżyseria: Marek Kościółek (Teatr Krzyk), konsultacja Daniel Jacewicz.
Teksty własne "luźno" oparte na motywach "Dziennika panicznego" Rolanda Topora.
Wykorzystano również wiersz "Beczka Nienawiści" George Baudelaire.
Premiera: 30 maja 2018 Teatr Kana w Szczecinie. Czas trwania ok. 75 min.
--
kamica79
Przedstawienie kamica79 podejmuje tematy związane z kondycją moralną współczesnej kobiety. Jest to spektakl naturalistyczny, osobisty, fizyczny, o dużej dawce ekspresji. Opowiada historię kobiety zmagającej się z czasem, odpowiedzialnością i konsekwencją rodzicielstwa, obowiązkami i prawami świata. W spektaklu zestawione są osobiste myśli autorki z inspiracjami związanymi z kamieniem. Kamień swoje znaczenie symboliczne zawdzięcza takim cechom, jak: twardość, niezmienność i niezniszczalność. Kojarzy się z siłą i wiecznością. We współczesnym świecie jego przeciwieństwem jest kobieta. A może to istniejący w świecie stereotyp? Człowiek, aby się rozwijać, musi działać, aby działać, potrzebny jest mu cel. Cel natomiast musi być wyraźnym punktem odniesienia do ludzkich zachowań ułatwiającym człowiekowi obranie właściwej drogi do samorealizacji.
Spektakl powstał z potrzeby wyjścia z bezpiecznej, nie tylko artystycznie, strefy. Z chęci zmiany myślenia: z zachowawczego na rewolucyjne. Jako przykład walki o możliwość wypowiadania się i działania.
Występuje: Marta Grygier
Reżyseria: Arti Grabowski
Opieka: Katarzyna Pawłowska
Reżyseria świateł: Tomasz Grygier
Scenariusz (kolaż tekstów autorskich, zainspirowanych, zapożyczonych): Marta Grygier i Arti Grabowski
Czas trwania: 50 min.
Premiera: 4 marca 2017 Teatr Kana w Szczecinie
--
Bigbit
W tym roku minęło 60 lat od koncertu zespołu Rhytm and Blues a właściwie Rozrywkowego Zespołu Gdańskiego Jazz-Clubu "Rhythm and Blues". Występ formacji z charyzmatycznym wokalistą Bogusławem Wyrobkiem 24 marca 1959 r. w gdańskim klubie "Rudy Kot" uznaje się za początek rock and rolla w Polsce, który funkcjonował w kraju między Odrą a Wisłą ze względów cenzuralnych pod nazwą bigbit (big-beat). Trójmiasto było najprężniejszym ośrodkiem tego gatunku, to tutaj powstały słynne zespoły: Czerwono-Czarni, Niebiesko-Czarni i najpopularniejszy z nich, "polscy Bitelsi", czyli Czerwone Gitary. Bez wątpliwości i przesady można dzisiaj powiedzieć, ze bigbit był jednym z najważniejszych wydarzeń w polskiej kulturze popularnej lat 60 i współtworzy naszą tożsamość.
W spektaklu muzycznym "Bigbit" występują młodzi muzycy, którzy wzięli na warsztat szlagiery sprzed 50 lat i przearanżowali je według własnego uznania. W sentymentalnej podróży po Gdańsku, Sopocie i Gdyni ich przewodnikiem jest Krzysztof Matuszewski, aktor Teatru Wybrzeże.
Scenariusz, wybór utworów, reżyseria: Piotr Wyszomirski
Kierownictwo muzyczne: Rafał Szyjer
Występują: Klaudia Wojnarowska, Adam Kisiel, Seweryn Łyś, Krzysztof Matuszewski, Grzegorz Miller, Rafał Skwarek
Czas trwania: 90 min.
--
Perła
Spektakl jest dedykowany kobietom, które doświadczyły cierpienia w wyniku gwałtów, prześladowań, handlu ludźmi, dyskryminacji czy wojen. Ich dramat zostanie sprowadzony do uniwersalnego przekazu na temat kondycji etycznej i społecznej rasy ludzkiej. Klamrą spinającą, dialogującą i prowokującą jest konkretna tragedia, jaka miała miejsce w 2017 roku na Morzu Śródziemnym. W listopadzie tamtego roku wyłowiono 26 ciał dziewczynek i kobiet w wieku 14-18 lat, Nigeryjek, które były wielokrotnie gwałcone, a następnie zginęły w okrutny sposób. Stały się ofiarami handlu ludźmi, jaki do dzisiaj ma miejsce na niespotykaną skalę w Afryce i Europie. Symboliczny, ekumeniczny pogrzeb, jaki urządzono zmarłym we włoskim Salerno, był rodzajem skrajnej bezsilności wobec skali przemytu i bezwzględności handlarzy.
Scenariusz i reżyseria: Magdalena Olszewska
Muzyka: Krzysztof Wojciechowski, Bach, Beethoven
Przygotowanie wokalne: Jagoda Kościk, Krzysztof Wojciechowski
Konsultacje: Katarzyna Matejczyk
Obsada: Małgorzata Talarczyk, Hanna Łubieńska, Zofia Kreft
Czas trwania: 60 min.
--
Ghost dance
Taniec ducha był rytuałem, będącym wyrazem głębokiego kryzysu cywilizacyjnego Indian w Ameryce Północnej pod koniec XIX wieku, gdy cywilizacja zachodnia zdominowała życie Indian. Zakazany taniec wykonywano w nadziei na Wielką Przemianę, która miała być końcem obecnego świata. W beznadziei czasów tańczono wierząc, że los się odmieni. Taniec został skutecznie zabroniony, co wiązało się z haniebną eksterminacją ludności i wymarciem kolejnej kolebki cywilizacji. Był to jeden z wielu krzyków rozpaczy wobec rozprzestrzeniającej się fali okrucieństwa kapitalizmu. Spektakl jest symbolicznym przywołaniem rytuału w obronie wymierających wartości. Jest to nasz akt nadziei w czasach, gdy kolejny obrót koła historii wydaje się nie do zatrzymania. Każde pokolenie wymaga poświęceń i sztandarów wartości, które biją w rewolucyjnych sercach naiwnych idealistów. Od wielu lat rewolucja w umysłach jest strażnicą i manifestem wartości w obronie mniejszości.Wpisujemy się w mniejszość, która swój głos musi podnieść w obronie samych siebie. "Ghost dance" jest działaniem muzyczno- teatralnym. Spektakl inspirowany twórczością własną oraz Allena Ginsberga, Patti Smith, twórczością ludową wymierających cywilizacji i manifestami antykapitalistycznymi.
Występują: Jenny Crissey, Edyta Rogowska, Aleksandra Ślusarczyk, Patryk Bednarski, Maciej Ratajczyk, Wojciech Rosiński, Oliwier Szałagan, Joanna Kalinowska
Reżyseria: Daniel Jacewicz
Premiera: marzec 2017