Białystok. Wkrótce w OiFP premiera "Halki" (wileńskiej)
Już 4 października o godz.19.00 , na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej - Europejskiego Centrum Sztuki zabrzmi "Halka", wersja wileńska jednej z najpopularniejszych oper Stanisława Moniuszki.
Orkiestrą OiFP zadyryguje Mirosław Jacek Błaszczyk, spektakl reżyseruje Agnieszka Glińska. Usłyszymy Pawła Czekałę w roli Cześnika, Katarzynę Szymkowiak - Zofii, Łukasza Klimczaka - Janusza, Dariusza Macheja - Marszałka, Kamila Zdebela - Jontka oraz Ilonę Krzywicką - Halki. Zaśpiewa Chór OiFP. Spektakl jest koprodukcją z Teatrem Wielkim w Warszawie. Wcześniej, o godzinie 17.30 dźwiękiem kuranta ze "Strasznego dworu" Stanisława Moniuszki - który od chwili otwarcia instytucji w nowej siedzibie w 2012 r. zapowiada wszystkie spektakle - rozpocznie się w foyer teatru uroczystość nadania imienia Stanisława Moniuszki Operze i Filharmonii Podlaskiej - Europejskiemu Centrum Sztuki w Białymstoku.
- Gdy Opera i Filharmonia Podlaska inaugurowała swą działalność w 2012 roku, jej pierwszą premierą także było dzieło Moniuszki: "Straszny dwór" pod kierownictwem muzycznym Mieczysława Dondajewskiego i w reżyserii pierwszego dyrektora Roberto Skolmowskiego - mówi prof. Ewa Iżykowska-Lipińska, dyrektor OiFP-ECS. - To piękna klamra kompozycyjna. Duch Stanisława Moniuszki krąży nad nami i wypełnia to miejsce, a teraz kompozytor zostanie na zawsze złączony z naszą operą. "Halka", którą zobaczą Państwo tym razem, to spektakl niezwykły, powstały w kooperacji Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. Wersja wileńska z 1848 roku, powstała przed dopisaniem późniejszych "przebojów" w postaci porywającego mazura, tańców góralskich, arii Halki czy dumki Jontka, jest dziełem bardziej surowym, zwartym dramaturgicznie i przede wszystkim bliższym rzeczywistości. Gdy wrażliwy społecznie Moniuszko spotkał się z Włodzimierzem Wolskim, literatem z cyganerii warszawskiej, którego rewolucyjny w wymowie poemat stanowił kanwę dla libretta, powstał utwór, który opowiada przejmującą historię polskiego społeczeństwa w połowie XIX wieku. Reżyserię objęła Agnieszka Glińska i z doskonale znanej nam opery uczyniła spektakl o pogłębionej warstwie psychologicznej, który spróbuje odczytać, co nowego "Halka" może oferować nam dzisiaj. Nadal jednak jest to przede wszystkim przepiękna muzyka ojca polskiej opery, która i bez "popisowych" fragmentów - zachwyca.
**
HALKA (WILEŃSKA)
STANISŁAW MONIUSZKO
Opera w dwóch aktach
Libretto: WŁODZIMIERZ WOLSKI
Prapremiera: 1 I 1848, Wilno
Premiera tej inscenizacji:
8 VI 2019 Teatr Wielki - Opera Narodowa
4 X 2019 Opera i Filharmonia Podlaska - Europejskie Centrum Sztuki im. Stanisława Moniuszki w Białymstoku | godz. 19.00, Duża scena, ul. Odeska 1
Zapraszamy także 5 X 2019 godz.19.00, 6 X 2019 godz.18.00 oraz na spektakle poranne 8, 9, 10 X 2019 godz.10.00 (spektakle poranne w specjalnej cenie 50 zł).
Instrumentacja i opracowanie partytury: MICHAŁ DOBRZYŃSKI
Dyrygent: MIROSŁAW JACEK BŁASZCZYK
Reżyseria: AGNIESZKA GLIŃSKA
Asystent reżysera: BARBARA WIŚNIEWSKA
Scenografia: MONIKA NYCKOWSKA
Kostiumy: KATARZYNA LEWIŃSKA
Choreografia: WERONIKA PELCZYŃSKA
Reżyseria świateł: JACQUELINE SOBISZEWSKI
Projekcje video: FRANCISZEK PRZYBYLSKI
Kierownik Chóru: VIOLETTA BIELECKA
Autor plakatu: ADAM ŻEBROWSKI
Koprodukcja: Teatr Wielki - Opera Narodowa
Oryginalna polska wersja językowa z polskimi napisami
Czas trwania 1 godz. 30 min (bez przerwy)
CZEŚNIK
Paweł Czekała
ZOFIA
Katarzyna Szymkowiak
JANUSZ
Łukasz Klimczak
MARSZAŁEK
Dariusz Machej
JONTEK
Kamil Zdebel
HALKA
Ilona Krzywicka
oraz
ORKIESTRA I CHÓR
OPERY I FILHARMONI I PODLASKIEJ
TANCERZE/PERFORMERZY
Magdalena Fejdasz, Daniela Komędera-Miśkiewicz, Małgorzata Mielech, Aleksandra Osowicz,
Łukasz Przytarski, Gieorgij Puchalski, Stefano Silvino, Monika Szpunar, Adi Weinberg-Prejna
**
AGNIESZKA GLIŃSKA
Aktorka i reżyserka spektakli teatralnych i telewizyjnych. Absolwentka Wydziału Aktorstwa i Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. A. Zelwerowicza. W latach 2012-2015 dyrektorka Teatru Studio w Warszawie. W swojej bogatej karierze związana była m.in. z: Teatrem Powszechnym im. Z. Hübnera, Teatrem Dramatycznym w Warszawie, Teatrem Współczesnym w Warszawie, Teatrem Ateneum im. S. Jaracza, Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu czy Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie. Wyreżyserowała blisko 60 spektakli teatralnych, w tym: "Korowód" A. Schnitzlera, "Trzy siostry", "Wiśniowy sad" oraz "Mewę" A. Czechowa, "Kalekę z Inishmaan" M. McDonagh, "Panny z Wilka" J. Iwaszkiewicza, "Iwonę, księżniczkę Burgunda" W. Gombrowicza. Ponadto wyreżyserowała serial "Bez tajemnic" (HBO). Wielokrotnie nagradzana. W 1999 r. otrzymała Paszport "Polityki" w kategorii "teatr", w 2003 roku - Grand Prix za reżyserię spektaklu "Czwarta siostra" na Krajowym Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru TV "Dwa teatry". W 2011 r. uhonorowana została Brązowym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis", a także Nagrodą im. T. Boya-Żeleńskiego za wybitne osiągnięcia reżyserskie ze szczególnym uwzględnieniem inscenizacji sztuk A. Czechowa na scenach Teatru Współczesnego i Narodowego. Wyróżnia ją ambitny, oparty na wielkiej literaturze teatr psychologiczny, w którym szczególną uwagę poświęca psychologii postaci. Od 2017 r. jest wykładowczynią Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Ceniona za rolę w serialu "Artyści" M. Strzępki oraz nominowanym do Oscara filmie "Katyń" A. Wajdy.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego