Artykuły

Warszawa. Przegląd twórczości Teatru Dada von Bzdülöw

Rozpoczęła się 2. warszawska edycja Avant Art Festival, którego partnerem jest TR Warszawa. Od 1 do 7 października na stołecznych scenach odbywać się będą koncerty, projekcje filmów oraz spektakle teatralne.

W TR Warszawa/ATM Studio odbędzie się koncert znakomitego amerykańskiego kornecisty i improwizatora Roba Mazurka (2 października, godz. 20.00), koncert polskiego zespołu Lotto (2 października, godz. 21.00).

Trzy dni później na tej samej scenie zespół Nagrobki połączy siły z Teatrem Dada von Bzdülöw w spektaklu "Intro" (5, 6 października, godz. 19.00). Spektakl ten, który odbywa się w ramach Avant Art Festival zainauguruje jednocześnie przegląd twórczości gdańskiego teatru Dada von Bzdülöw - DADAIDA, który niedawno obchodził 25-lecie pracy artystycznej.

W ramach DADAIDA zagrane zostaną także solowe spektakle założycieli Teatru Dada von Bzdülöw "Strategia" oraz "Why don't you like sadness?" (7 października, godz. 19.00).

AVANT ART FESTIVAL

Kolejna edycja AAF i kolejne motto festiwalu? Nie, w tym roku w pełni skupiamy się na przekazie muzycznym i filmowym tyle konsekwentnym, ile poszerzającym pola manewru i wyboru. Bez zbędnych naciągnięć i niepotrzebnych kompromisów przedstawiamy artystów i zjawiska wyrastające z podziemnego pnia z całą jego kalejdoskopową barwą. W programie sami lub z naszą pomocą odnajdziecie tropy punkowe, przemysłowe, improv/jazzowe i beatowe, dające ożywczy amalgamat, w kontrze do kultury przemysłowej.

W warszawskim programie tegorocznej edycji AAF duża grupa artystów z USA: długo oczekiwani nowojorscy Wolf Eyes, impresje Roba Mazurka, niezwykła Moor Mother z przekazem pełnym poetyckiego katharsis i może największa gwiazda festiwalu - improv-powertrio SFD (Colin Stetson, Greg Fox, Trevor Dunn), czyli muzycy znani z takich projektów jak: EX EYE, Arcade Fire, Liturgy, Melvins czy Fantomas.

Pomiędzy nimi emocjonalne, techniczne emanacje We Will Fail z jej nowym materiałem, Nagrobki połączą siły z Teatrem Dada von Bzdülöw w spektaklu "Intro", a Gazelle Twin w projekcie "Kingdom Come" przedstawi performatywną analizę rozlicznych perforacji dzisiejszej rzeczywistości. Uroki taneczno-techniczne zapewni mocny skład w postaci Lotic, errorsmith i Yves Tumor. Zwieńczeniem festiwalu będzie triumfalny powrót Mick Harrisa (Napalm Death, Scorn, Painkiller) z jego technoidalnym soundtrackiem pełnym odniesień do spustoszeń współczesnej cywilizacji.

***

AVANT ART FESTIVAL

ROB MAZUREK (US) + LOTTO (PL)

2 października, godz. 20.00

TR Warszawa / ATM Studio, ul. Wał Miedzeszyński 384

bilety: 30 zł

szczegóły: bilety.trwarszawa.pl

Rob Mazurek - amerykański elektroakustyczny kompozytor, kornecista, improwizator i artysta wizualny. Nieustraszony poszukiwacz dźwięku tworzący w wielu kontekstach stylistycznych. Pierwszą sławę zyskał na awangardowej chicagowskiej scenie w połowie lat 90., wybiegając swoją twórczością poza tradycyjne ramy jazzu, by stać się jednym z najbardziej fascynujących kompozytorów improwizujących swojego pokolenia.

LOTTO - zespół założony pod koniec 2012 roku, skupiający trzy kreatywne umysły współczesnej muzyki: Mike'a Majkowskiego, Łukasza Rychlickiego i Pawła Szpurę. Razem eksplorują granice takich rodzajów muzyki jak improv, country, noise czy minimalizm, tworząc muzykę hipnotyczną i wzruszającą jednocześnie. Debiutancki album ASK THE DUST został wydany pod koniec 2014 roku przez LADO ABC. Drugi album LOTTO został wydany w kwietniu 2016 roku przez wytwórnię Instant Classic i spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem krytyki. M,in. w plebiscycie Gazety Wyborczej na płytę roku ELITE FELINE zajęła pierwsze miejsce. Trzecia płyta zespołu, zatytułowana VV, ukazała się w październiku 2017 roku, także nakładem wytwórni Instant Classic. Muzyka zawarta na tej płycie kieruje zespół w nowe rejony, zmieniło się też instrumentarium. Zespół często wykorzystuje brzmienie dwóch gitar basowych, zrezygnował za to z używania kontrabasu.

***

AVANT ART FESTIVAL + DADAIDA

INTRO

5,6 października, godz. 19.00

TR Warszawa / ATM Studio, ul. Wał Miedzeszyński 384

bilety: 25 zł w przedsprzedaży: 25 zł, 35 zł w dniu spektaklu

szczegóły: bilety.trwarszawa.pl

102 lata po ogłoszeniu manifestu Dadaistów w Cabaret Voltaire w Zürichu (1916), do Warszawy przybywa Teatr Dada von Bzdülöw, legendarny zespół tańca współczesnego z Trójmiasta. Na scenie TR Warszawa/ATM Studio zaprezentuje swoje trzy spektakle, utrzymane w duchu Dada. Specjalnym gościem pokazów będzie punkowy zespół Nagrobki, który zagra na żywo w spektaklu "INTRO".

Jeden z najważniejszych polskich zespołów tańca współczesnego, założony przez choreografa i reżysera Leszka Bzdyla oraz tancerkę i choreografkę Katarzynę Chmielewską, obchodził niedawno jubileusz 25-lecia działalności artystycznej. W ramach trzydniowego przeglądu spektakli pod hasłem DADAIDA na początku października na scenie TR Warszawa/ATM Studio Teatr Dada von Bzdülöw pokaże swoje produkcje z ostatnich sezonów: "INTRO" ze specjalnym udziałem punkowego zespołu Nagrobki, który w TR Warszawa zagra na żywo ścieżkę muzyczną przedstawienia oraz wieczór solowych przedstawień twórców teatru: "Strategię" Leszka Bzdyla i "Why Don't Like You Sadness" Katarzyny Chmielewskiej.

Gościnny pokaz spektaklu "Intro" na scenie TR Warszawa/ATM Studio odbywa się w ramach trzydniowego przeglądu spektakli Teatru Dada von Bzdülöw "DADAIDA" organizowanego przez TR Warszawa i Teatr Dada von Bzdülöw. Udział zespołu Nagrobki w pokazach spektaklu INTRO jest możliwy dzięki współpracy TR Warszawa z Avant Art Festival - imprezą prezentującą na muzycznej scenie Warszawy najnowsze nurty w muzyce eksperymentalnej i awangardowej.

***

INTRO

reżyseria: Leszek Bzdyl, Katarzyna Chmielewska

muzyka, scenografia, wideo: Nagrobki (Maciek Salamon, Adam Witkowski)

kostiumy: Katarzyna Piątek

reżyseria świateł: Michał Kołodziej

obsada: Leszek Bzdyl, Katarzyna Chmielewska, Piotr Stanek, Katarzyna Ustowska

OPIS SPEKTAKLU

"INTRO" to przewrotny, pełen błyskotliwego humoru spektakl o drzemiących w głowach Polaków stereotypach na temat "obcych". Jego bohaterami są uchodźcy, szukający w Polsce schronienia: pochodząca z Chorwacji Zorana (Katarzyna Chmielewska), Czeczen Kerina (Piotr Stanek), Nazira z Iranu (Katarzyna Ustowska) i Żyd Mordechaj (Leszek Bzdyl). Aby otrzymać azyl, muszą nauczyć się polskich zwyczajów i zdać specyficzny egzamin z polskości. W serii wirtuozerskich solówek i energetycznych układów tanecznych Teatr Dada von Bzdülöw obnaża absurd narodowych lęków i paranoi. Wspiera go w tym grająca na żywo punkowa kapela "Nagrobki", uprawiająca autorski gatunek nerkopolo. Ich muzyka to wypadkowa zimnej fali i noisu, a przekaz tekstowy to miks black metalu i kreskówek ze Scooby Doo w roli głównej.

OD TWÓRCÓW PRZEDSTAWIENIA

Spektakl Narodowego Teatru Dada von Bzdülöw czerpie inspiracje, rozpoznanie oraz nerwową melancholię z niegasnącego ducha ruchu Dada, który, jak mówili jego apostołowie: Był, Jest i Będzie. Teatr Dada von Bzdülöw, natchniony Duchem Dada, postanawia zedrzeć zasłony i ukazać zabójcze oblicze Anioła Śmierci. Zaśmiać się w twarz Aniołowi Śmierci. W spektaklu "INTRO" Teatr Dada von Bzdülöw zarówno szyderczo, jak i rozpaczliwie wykrzykuje: Dada is Polska!!! W krzyku i tańczeniu Teatrowi Dada von Bzdülöw towarzyszy zespół muzyczny Nagrobki.

***

DADAIDA

STRATEGIA + WHY DON'T YOU LIKE SADNESS

7 października, godz. 19.00

TR Warszawa / ATM Studio, ul. Wał Miedzeszyński 384

bilety: 25 zł w przedsprzedaży: 25 zł, 35 zł w dniu spektaklu

szczegóły: bilety.trwarszawa.pl

STRATEGIA

scenariusz, reżyseria, wykonanie: Leszek Bzdyl

muzyka: Blurt

teksty piosenek: Lech Janerka

reżyseria świateł: Michał Kołodziej

OPIS SPEKTAKLU STRATEGIA

One-man show o próbie przetrwania w ciężkich czasach. Jasiu, bohater "Strategii", we śnie jest w roku 2018, kiedy się budzi, zauważa, że ciągle tkwi w orwellowskim roku 1984. Koło historii PAŃSTWA NA PE znowu utknęło w swoim piekielnym punkcie. Co zrobiliśmy z naszym buntem, nadzieją na wolność, nieustępliwością wobec zła? Może nasz bunt był pozorny, może nadzieję wypaliliśmy z gandzią, a nieustępliwość utopili w postmodernistycznym relatywizmie?

Pracę nad solowym przedstawieniem "Strategia" o człowieku, zagubionym w metaforycznej polskiej rzeczywistości, Leszek Bzdyl rozpoczął jeszcze w roku 2003. Rok 2005 i zmiana polityczna w Polsce radykalnie zmieniły wydźwięk spektaklu. Twórca zdecydował się wycofać go z repertuaru, aby uwolnić się od konieczności opowiadania się po jednej ze stron politycznego konfliktu. Ale w 2016 roku, kiedy do polskiego życia publicznego wróciła Historia, a z nią podziały i retoryka bieli-czerni, reżyser powrócił do "Strategii".

LESZEK BZDYL O STRATEGII

Zastanawiałem się, czy nie zaryzykować, czy nie wznowić tego spektaklu. Mój bohater byłby już pięćdziesięcioletnim mężczyzną, a jego przemieszczanie się z teraz, które jest snem, w przeszłość, która jest przebudzeniem, byłoby jeszcze dotkliwsze. Koniec końców, podejmuję ryzyko ponownego wejścia do tej samej rzeki. Muszę sprawdzi, czy STRATEGIA, ten one-men-show o próbie przetrwania w ciężkich czasach, spotka się z widownią, podobnie, jak bohater STRATEGII, zagubioną w PAŃSTWIE NA PE?

***

WHY DON'T YOU LIKE SADNESS

koncept, wykonanie: Katarzyna Chmielewska

współpraca artystyczna: Anna Steller

muzyka na żywo: Radek Duda

światła: Michał Kołodziej

OPIS SPEKTAKLU WHY DON'T YOU LIKE SADNESS

Drugi z solowych spektakli Teatru Dada von Bzdülöw, którego premiera odbyła się w roku 2016 w Teatrze Wybrzeże. "Why don't you like sadness" to zainspirowana twórczością Orhana Pamuka teatralna podróż przez labirynt emocji, którą artystka przyrównuje do przechodzenia z pokoju do pokoju. Jakie uczucia odkryjemy w każdym z nich? O melancholii, uważnym przyglądaniu się sobie i łapaniu dystansu Chmielewska opowie ruchem. Na scenie Chmielewskiej towarzyszy Radek Duda, który na żywo dopełnia jej taniec muzyką, zmieniającą emocjonalne zabarwienie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji