Artykuły

Katowice. "Nic. Szkice do Króla Leara" premierowo w A Parcie

Teatr A Part zaprasza 28 grudnia na premierę spektaklu pt. "Nic. Szkice do Króla Leara" w reż. Marcina Hericha, w którym wykorzystano fragment "Króla Leara" Williama Szekspira oraz "Bytu i nicości" Jeana Paula Sartre'a.

Przedstawienie NIC. SZKICE DO KRÓLA LEARA to drugi, po powstałych 7 lat wcześniej "Szkicach o Ofelii", sceniczny "szkic szekspirowski" Marcina Hericha i Teatru A Part.

Spektakl skupia się na głównych obyczajowych i psychologicznych wątkach dramatu: relacjach córek z mężczyznami, w tym - zwłaszcza - z ojcem oraz relacjach córek między sobą. Na pierwszy plan wysuwa się egzystencjalny dramat emocji i niezrozumienia bohaterów, prowadzący do eskalacji i tragedii. Kontekst obyczajowy szekspirowskiego dramatu jest pretekstem do stworzenia autorskiego i bardzo osobistego studium o relacjach międzyludzkich, trudnych, pełnych przeciwstawnych uczuć i uniesień, usianych wzajemnymi urazami, które unieważnia dopiero śmierć.

W przedstawieniu uwydatniony zostaje zawarty w "Królu Learze" paradoks nihilizmu. Słowo "nic", odzwierciedlające znikomość i prawdziwą naturę ludzkiego bytu, w dramacie Szekspira staje się złowróżbnym zaczynem tragedii, gdy wypowiada je Kordelia, ukochana córka Leara, w całkowicie odmiennej intencji: w jej ustach "nic" ma wyrażać skromność, szczerą miłość i szlachetny umiar. Owo niepozorne, minimalistyczne, z pozoru "nic" nie znaczące słowo ujawnia swoją bezwzględną siłę i nieposkromioną kreatywność. Staje się słowem-kluczem, słowem-biczem, istotą rzeczy.

Pod względem formy spektakl ma strukturę reżyserskiego szkicownika. Reżyser daje w nim upust zamiłowaniu do geometrii: układy sceniczne spektaklu zdają się być kreślone i szkicowane na oczach widzów.

Przedstawienie podporządkowane jest muzycznej partyturze. W spektaklu wykorzystano cykl kompozycji zmarłego przed czterema laty katowickiego artysty Piotra Szmitke pod tytułem "17 miniatur na orkiestrę". To unikatowe, nigdy wcześniej nie publikowane dzieło, zarejestrowane przez autora roboczo w domowym studiu, zostaje w spektaklu odtworzone w całości, linearnie, bez ingerencji i skrótów.

"Człowiek właściwy niczem więcej nie jest, jak takiem biednem, nagiem, dwunożnem zwierzęciem."

"Król Lear", Akt 3, Scena IV

***

Pierwsze prezentacje spektaklu: 22 grudnia 2017 (pokaz przedpremierowy), 28 grudnia 2017 (premiera), 21 stycznia 2018

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji