Artykuły

Warszawa. Polska Opera Królewska rozpoczęła pierwszy sezon

Myślę, że Polska Opera Królewska będzie sprawiała nam wszystkim przyjemność i wychowywała - powiedział minister kultury Piotr Gliński. W piątek w Łazienkach Królewskich wystawiono "Dziady - Widma" - pierwszą premierę sceniczną w wykonaniu Polskiej Opery Królewskiej.

- Piękna muzyka, wspaniałe wykonanie. Cieszmy się, że mamy nową instytucję, która - na pewno - będzie nawiązywała w pełni do tradycji Warszawskiej Opery Kameralnej. Twórcy ci sami - Ryszard Peryt stworzył całego Mozarta, u dyr. Sutkowskiego. Wiem, że będzie to repertuar bardzo zróżnicowany. Widzowie pokochają tę instytucję i nie będzie rywalizacji z WOK, a dopełnienie. Będą dwie bardzo dobre instytucje - powiedział wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński pytany po spektaklu przez dziennikarzy.

Podkreślił, że spektakle odbywają się w Teatrze Stanisławowskim. - To unikat. Na świecie nie ma tego typu instytucji, bo te które są, nie są autentyczne. Tu udało się zachować zabytek, który jednocześnie, co pewien czas, będzie mógł służyć także kulturze i muzyce - ocenił szef MKiDN.

- Myślę, że możemy być bardzo zadowoleni i dumni, że mamy nową instytucję kultury, która będzie sprawiała nam wszystkim przyjemność, i wychowywała - dodał Gliński.

Reżyserem premierowego spektaklu, a zarazem autorem inscenizacji i scenografii jest dyrektor Polskiej Opery Królewskiej Ryszard Peryt. Za kierownictwo muzyczne odpowiada i dyryguje Tadeusz Karolak. Autorem kostiumów i rekwizytów jest Marlena Skoneczko. W obsadzie są m.in.: Ryszard Peryt, Andrzej Klimczak, Sławomir Jurczak i Anastazja Marusiak. Wystąpił też chór i orkiestra Polskiej Opery Królewskiej.

Pierwszy sezon Polskiej Opery Królewskiej został zainaugurowany w czwartek, w Zaduszki, mszą św. w intencji zmarłych artystów. Elementem uroczystości w bazylice archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie było Requiem d-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta w wykonaniu chóru i orkiestry Polskiej Opery Królewskiej.

Wśród premier zaplanowanych na pierwszy sezon artystyczny opery, znalazły się m.in.: "Credo" Krzysztofa Pendereckiego (23.11.2017), "Hebdomas" poety polskiego renesansu Sebastiana Klonowica (3.12.2017), "Le Nozze di Figaro" Wolfganga Amadeusa Mozarta (30.12.2017), "Aleksander i Apelles" Karola Kurpińskiego (26.01.2018), a także "Nędza uszczęśliwiona" Macieja Kamieńskiego (23.02.2018).

Nowa państwowa instytucja kultury Polska Opera Królewska z siedzibą w Warszawie rozpoczęła swoją działalność 1 sierpnia 2017 r. Na stanowisko pełniącego obowiązki dyrektora nowej instytucji artystycznej 31 lipca br. powołany został prof. Ryszard Peryt - reżyser, aktor, pedagog, inicjator i główny pomysłodawca Opery. Polska Opera Królewska ma stały zespół artystyczny składający się z muzyków i śpiewaków. Służyć też będzie rozwijaniu talentów młodych śpiewaków operowych i absolwentów polskich uczelni muzycznych. Nowa instytucja chce nawiązywać do dorobku i tradycji kulturalnej osiemnastowiecznej Rzeczypospolitej, rozwijającej się dzięki mecenatowi. Repertuar Polskiej Opery Królewskiej został zbudowany na dziełach literatury polskiej i zagranicznej. Przypomni twórczość operową i lirykę wokalną polskich kompozytorów XVIII i XIX w. takich jak Stanisław Moniuszko, Maciej Kamieński, Jan Stefani i Karol Kurpiński.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji