Szczecin. Współczesny zaplanował nowy sezon
Dziewięć nowych spektakli pojawi się w sezonie artystycznym 2017/2019 w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. Będzie to sezon wielkich narracji i małych opowieści - zdecydowany powrót do klasyki z silnie zaznaczonym nurtem sztuk współczesnych.
Proponujemy przede wszystkim powrót do teatru bohaterów stojących w centrum opowieści, doświadczenia, dramatu. Wybrane przez nas postaci i ich historie są zapowiedzią naszych czasów, wchodzą w relację z dzisiejszym, codziennym doświadczeniem sfery rodzinnej, społecznej, czy politycznej. Niejednokrotnie podejmują oni ryzyko ze znacznie większą duchową suwerennością niż stać na nią współczesnych, innym razem wskazują na tkwiące w nas wciąż ograniczenia, będące mentalnym spadkiem do przezwyciężenia.
Planowi premier towarzyszy nowy projekt czytań performatywnych - "Goście, goście!".
PREMIERY:
Stephen Sachs
Arcydzieło na śmietniku
reżyseria: Tomasz Obara
premiera: 7 października, Teatr Mały
Spektakl z okazji jubileuszu czterdziestolecia pracy artystycznej Anny Januszewskiej i Grzegorza Młudzika. Aktorzy do realizacji kameralnej komedii zaprosili reżysera Tomasza Obarę, z którym wielokrotnie spotykali się w trakcie swojej pracy twórczej.
Eks-barmanka, ekspert w dziedzinie sztuki i tajemniczy obraz wart fortunę a może pięć dolarów? Maude Gutman kupuje w lumpeksie za grosze dzieło, którego autorem jest być może słynny malarz, Jackson Pollock. Czy zdaniem eksperta obraz jest autentyczny? Czy Maude da za wygraną? I co właściwie możemy nazwać "prawdziwą sztuką"?
*
kalifornia nieśmiertelni
scenariusz: Justyna Litkowska
reżyseria: Szymon Kaczmarek
premiera: 14 października, Teatr Mały
Scena Propozycji Aktorskich
Niezwykła, oparta na faktach opowieść o polskich celebrytach lat 60-tych. Bohaterowie: Polański, Komeda, Hłasko i inni. Historie prawie niemożliwe - od wódki w SPATiFie do Hollywood, od marzeń o karierze muzycznej do okrutnej zbrodni, od Indian Hopi do dzieci- kwiatów. Udokumentowaną baśń opowie jeden aktor. Stay tuned.
Zrealizowane w ramach Stypendium Twórczego Miasta Szczecin.
*
Sofokles
Król Edyp
reżyseria: Rudolf Zioło
premiera: 4 listopada, Duża Scena
Autorka poczytnych dreszczowców, Dorothy Sayers, nazwała tę tragedię starożytnym kryminałem i jest to określenie o tyle trafne, że osią akcji jest niewątpliwie śledztwo w sprawie morderstwa. Rzecz dzieje się w Tebach niszczonych przez zarazę. Lud prosi o ratunek króla Edypa, który już raz ocalił miasto, kiedy uwolnił je od pożerającego ludzi potwora - Sfinksa.
Postać Edypa - tragiczna, uwikłana we własne czyny, które sprowadzają nieszczęście, wskazuje na moment "rozpoznania samego siebie" - poznania prawdy o sobie samym. Edyp jest lustrem, w którym przeglądają się w dziejach miliony odbiorców tej opowieści, która należy do klasyki europejskiej kultury.
*
Joseph Conrad
Lord Jim
adaptacja: Sebastian Majewski
reżyseria: Maciej Podstawny
premiera: 2 grudnia, Malarnia
koprodukcja z Teatrem im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu
Co to jest za opowieść? Czy to po prostu opis perypetii młodego chłopaka, który splamił swe sumienie? A może to jest to historia marynarza, któremu los wymknął się spod kontroli w jednym momencie niewytłumaczalnego skoku i który przez resztę swojego krótkiego życia ponownie starał się zapanować nad własnym losem? A może trzeba na tę historię spojrzeć przewrotnie? () Myślę, że przypowieść o Lordzie Jimie to próba stworzenia mitu, który ma wyjaśnić nowoczesny świat; opisać, co nowoczesność robi z naszym człowieczeństwem. (Piotr Augustyniak, Homo polacus. Eseje o polskiej duszy, Kraków 2015)
*
Bogusław Kierc
Łzawe zjawy roku pamiętnego
reżyseria: Bogusław Kierc
prapremiera: luty 2018, Malarnia
Dialogi szóstki przyjaciół, prywatne, intymne, wstydliwe, a przede wszystkim głęboko zmysłowe - są migotaniem pomiędzy tym, co odkryte i zakryte. Sensualność rozmów podkreślają sceny, w których bohaterowie wspólnie zasiadają do jedzenia, a spożywanie posiłków mieści się na dwóch biegunach - orgii i komunii. Tekst Bogusława Kierca sięga do mentalności ukształtowanej w czasach PRL-u, gdzie ciągle niezaspokojone potrzeby i lęk przed obecnością tych, którzy wejdą "z zewnątrz" steruje wewnętrznym zagubieniem. Czy w tak ukształtowanym społeczeństwie jest miejsce dla wolnej i odpowiedzialnej jednostki?
Dramat Bogusława Kierca został nagrodzony w konkursie "Strefy Kontaktu 2016" organizowany przez Wrocławski Teatr Współczesny i zostanie wystawiony po raz pierwszy w reżyserii autora.
*
Iwan Wyrypajew
Pijani
reżyseria: Norbert Rakowski
prapremiera: marzec 2018, Duża Scena
Wszyscy bohaterowie tej sztuki, przez cały czas jej trwania są pijani - pijani w sztok, uraczeni dobrym alkoholem, zataczający się po suto zakrapianej imprezie, albo w jej trakcie. Nie warto ich lekceważyć - pozbawieni hamulców i śmieszni jednocześnie wypowiadają więcej niż można powiedzieć na trzeźwo, bo przecież "Bóg rozmawia ze światem przez pijanych".
W spektaklu, obok aktorów Teatru Współczesnego, zadebiutują absolwenci PWSTiF w Łodzi - Karolina Sawka i Konrad Eleryk.
*
Lucy Maud Montgomery
Ania z Zielonego Wzgórza
adaptacja na postawie oryginału: Joanna Gorecka-Kalita
reżyseria: Marek Pasieczny
premiera: maj 2018, Duża Scena
Najnowsza sceniczna adaptacja najsłynniejszej powieści XX wieku dla dzieci i młodzieży. 11-letnią Anię przygarnia bezdzietne rodzeństwo - Maryla i Mateusz. Choć początkowo chcieli chłopca wkrótce okazuje się, że to właśnie Ania Shirley miała całkowicie odmienić ich życie. Niepokorna, uparta, obdarzona niezwykłą wyobraźnią dziewczynka ściąga na siebie i Zielone Wzgórze niemało kłopotów.
Pozornie rozpoznana w kulturze opowieść o Ani Shirley koresponduje ze spektaklami w repertuarze teatru dotykającymi kwestii adopcji - "Dziecko" oraz "Wieża z klocków". Autorka tego ostatniego - Katarzyna Kotowska - na powieści nie zostawia suchej nitki: "Pani Montgomery stworzyła tak nieprawdziwą psychologicznie postać, że włos się jeży na głowie." Czy da się tę bohaterkę jednak obronić?
*
Michał Bajer
Najlepsza wiosna
reżyseria: Natalia Korczakowska
premiera: czerwiec 2018, Malarnia
Znacie Bonnie i Clyde'a? Początkowo popełniali drobne wykroczenia, z czasem zaczęli się dopuszczać morderstw. Błyskotliwy dramat Michała Bajera zaczyna się od końca tej historii - od wejścia do własnego domu pachnącego nowością i wyciągnięcia rewolweru. Padają dwa strzały...
Dramat napisany na zamówienie Teatru Współczesnego przez jednego z najciekawszych, współczesnych dramatopisarzy, Michała Bajera, finalisty Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, który na co dzień mieszka i pracuje w Szczecinie.
*
Kobieta zagrożona niskimi świadczeniami emerytalnymi
scenariusz i wykonanie: Maria Dąbrowska
aranżacje muzyczne: Piotr Klimek
perkusja: Kuba Fiszer
Teatr Mały
Nie bójmy się słowa recital, nie bójmy się słowa artystka. Wyśpiewa piosenki, przy których nasze mamy popłakiwały cicho w kuchni, waląc tłuczkiem w schabowego. Nawet w najbardziej niewygodnych butach, wystąpi tak, jakby się w nich urodziła. Jeszcze nie oswojona, a już zagrożona. Kobieta. Człowiek. Razem z jedynym perkusistą podłączonym do rytmu wszechświata, stworzą złocisty duet. Na ich niebie, dwa słońca mogą płonąć jednocześnie.
***
NOWY PROJEKT ARTYSTYCZNY
Goście, goście!
Cykl czytań scenicznych dramatów ukraińskich
Teatr Mały, styczeń-marzec 2018
pomysł i koordynacja: Maciej Litkowski
Ideą projektu jest dostrzeżenie zmieniającego się krajobrazu społecznego Polski i Szczecina ze szczególnym uwzględnieniem mniejszości narodowych i obcokrajowców zamieszkujących naszą "małą ojczyznę". Po raz pierwszy od dziesiątek lat Polska staje się domem dla wielu przybywających do nas imigrantów. Spotykani na ulicach Szczecina Ukraińcy, Skandynawowie czy Niemcy stali się nowymi mieszkańcami naszego miasta. Projekt zakłada nie tylko zapoznanie Szczecinian ze współczesną dramaturgią naszych sąsiadów, ale także zaproszenie ich do naszego teatru w charakterze widzów. W tym celu zakładamy realizację czytań wraz z napisami wyświetlanymi w oryginale. Celem, który chcemy zrealizować, jest stworzenie z pomocą sztuki wspólnoty widzów kilku kultur i języków. W pierwszym sezonie mamy szansę zapoznać mieszkańców Szczecina ze współczesną dramaturgią Ukrainy.