Joanna Szczepkowska o cenie kariery
Samotna pianistka z pokolenia starszych ludzi zepchniętych na margines i młodziutki karierowicz, który za wszelką cenę chce się wybić. Co wyniknie z ich spotkania?
Pelcia, czyli jak żyć, żeby nie odnieść sukcesu to autorski spektakl Joanny Szczepkowskiej, która napisała tekst sztuki, wyreżyserowała ją i gra w niej z Janem Jurkowskim. Projekt przygotowała dla krakowskiego teatru Łaźnie.
Przedstawienie pokazuje dwa zupełnie odmienne spojrzenia na życie, dwa pokolenia, dwie twarze polskiego społeczeństwa.
Z jednej strony — pokolenie starszych ludzi zepchniętych przez transformację na margines.
Z drugiej — zafiksowana na sławę i pieniądze młodzież, która za wszelką cenę chce się wybić. Joanna Szczepkowska pokazuje jednych i drugich z wielką empatią.
„Szczepkowska to genialna obserwatorka, wyłapuje zarówno autentyczny język i maniery młodych, jak i przyzwyczajenia i powiedzonka starszego pokolenia (…) Na Pelcię warto iść dla żywych dialogów i świetnego duetu Szczepkowska — Jurkowski" — polecał Mateusz Borkowski w „Gazecie Wyborczej".
Pelcia jest wyważoną tragikomedią o cenie kariery. Kariery rozumianej zarówno w kategoriach powołania artystycznego, jak i celebryckiego parcia na szkło. Przywykliśmy do nieprzerwanej obecności gwiazd w przestrzeni medialnej, do ciągłych wiadomości na temat ich życia prywatnego i do konieczności bycia dostępnym dla widzów oraz dziennikarzy. Ale czy naprawdę jest to obowiązek artysty? — czytamy w zapowiedzi spektaklu — Kiedy artysta podejmuje decyzję o wycofaniu ze świata, zaczyna się dochodzenie: czy to kwestia nieprzystosowania? Utraty talentu? Wyniosłości? I przede wszystkim: czy ma do tego prawo?
Ze względu na zainteresowanie spektaklem zagrane zostaną dwa przedstawienia. Gościnnie w Teatrze Polskim w poniedziałek (21.11) o godz. 19 i we wtorek (22.11) o 19.30. Bilety w kasie teatru kosztują 35 i 30 zł.