Artykuły

Tydzień z Gombrowiczem

22 października rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego. Radom stanie się na tydzień stolicą teatru, forum wymiany myśli i interpretacji dzieł autora Ślubu i Iwony, księżniczki Burgunda.

Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu jest organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego od 1993 r. Impreza ta jest jedną z ciekawszych wizytówek polskiego życia teatralnego. W tym roku do rywalizacji o Grand Prix oraz nagrody indywidualne staną zespoły z Polski, Francji, Węgier, Hiszpanii i Argentyny. Spektakle oceniać będzie międzynarodowe jury, złożone z krytyków, dziennikarzy i twórców. Zapowiada się kilkudniowy maraton wypełniony przedstawieniami, z których wyłania się wiele zaskakujących twarzy Witolda Gombrowicza.

Czy trudno było wybrać spektakle do festiwalu? — W Polsce oglądam wszystkie przedstawienia gombrowiczowskie, jeśli chodzi o zagraniczne — polegam na recenzjach, czasem trafiam na kogoś, kto widział spektakl. Najczęściej tą osobą jest Rita Gombrowicz, jej sugestie są dla mnie bardzo ważne — mówi Zbigniew Rybka, dyrektor „Powszechnego". — W tym roku Rita Gombrowicz rekomendowała zespół z Marsylii, który wystąpi na festiwalu — zdradza Rybka.

Festiwal zainauguruje 22 października o godz. 18 premiera Ślubu w reż. Mikołaja Grabowskiego wystawianego przez teatr radomski. To dramat rozgrywający się na pograniczu snu i jawy. Ślub stanowi próbę odpowiedzi na odwieczne pytania: na ile każdy z nas panuje nad własnym życiem? Czy możliwa jest ucieczka od schematów, z których składa się nasza rzeczywistość? Czy jesteśmy w stanie wyzwolić się z pułapki sztuczności, w jaką nieuchronnie wpadamy, podejmując dialog z innym człowiekiem? I gdzie leży obiektywna prawda o nas samych?

W ciągu kolejnych dni festiwalu na deskach teatru, ale nie tylko (w piątek 28 października Iwona, księżniczka Burgunda w reż. Edith Amsellem i teatru En Rang d'Oignons compagnie z Marsylii wystawiona zostanie… na placu zabaw w parku Kościuszki) fani Gombrowicza i teatralnych eksperymentów obejrzą m.in. kilka interpretacji Ślubu, Iwon… czy pantomimę Pustka. Pustynia. Nic Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. H. Tomaszewskiego. Na finał Iwona, księżniczka Burgunda w reż. Anna Augustynowicz z Teatru Studyjnego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi.

Po tej sztuce odbędzie się ogłoszenie werdyktu jury i zakończenie festiwalu.

— Zachęcam do obejrzenia wszystkich przedstawień, repertuar jest bardzo różnorodny, mamy spektakl baletowy, są klasyczne przedstawienia teatru dramatycznego, jest spektakl lalkowy, co mnie bardzo cieszy. Mam nadzieję, że każda ze sztuk trafi na swoich fanów — zaprasza Rybka.

Rezerwację i sprzedaż biletów na festiwalowe spektakle (od 30 zł do 80 zł) prowadzi Biuro Obsługi Widzów: tel.: 48 384 53 22, SMS: 604 56 64 06, e-mail: bilety@teatr.radom.pl.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji