Artykuły

Teatry. To będzie dobry sezon

W Teatrze Nowym zadebiutuje dyrektorski duet Krzysztof Dudek i Andrzej Bart, „Jaracz" kontynuuje wymianę widzów. Aktorzy Powszechnego będą grali w dawnym kinie Bałtyk. Sześć premier planuje Teatr Wielki, a Szwalnia startuje z nowym festiwalem.

Pierwszą łódzką premierę sezonu już 3 września zaprezentuje założony przez ks. Waldemara Sondkę teatr Logos."Schron na podstawie La fable du monde Jules'a Supervielle'a reżyseruje Bogusław Kierc. — To rodzaj rekapitulacji. Trwa III wojna światowa, której niektórzy doświadczają bezpośrednio, a inni nie zdają sobie z niej sprawy — mówi Kierc.

Za scenografię odpowiada Beata Tomczyk, za muzykę — Jacek Wierzchowski. Spektakl będzie grany w Kościele Środowisk Twórczych przez cały wrzesień.

Powszechny w Bałtyku, Nowy z Andrzejem Bartem

Wiosną w Teatrze Powszechnym rozpocznie się remont Dużej Sceny. Aktorzy przenoszą się na dwa lata do dawnego kina Bałtyk, które jest właśnie dostosowywane do potrzeb ich i widzów (trzeba rozwiązać m.in. problem braku garderób, szatni i kurtyny). We wrześniu rozpoczynają się próby do kolejnego w repertuarze Powszechnego spektaklu Marca Camolettiego w reżyserii Jakuba Przebindowskiego. Pojawi się w nim znana z Boeing, Boeing i Pomocy domowej Nadia.

Autorski projekt dla Powszechnego — Blackout — przygotowują reżyserka Katarzyna Kalwat i dramaturżka Marta Sokołowska. Punktem wyjścia do scenariusza o konsekwencjach katastrofy spowodowanej brakiem energii było autentyczne zdarzenie, które miało miejsce w Turcji w marcu ubiegłego roku. Wśród reżyserów, którzy będą współpracować w nadchodzącym sezonie z Powszechnym, jest m.in. Justyna Celeda, która zmierzy się z Arcydziełem na śmietniku Stephena Sachsa. W planach nowe realizacje Teatru dla niewidomych i słabo widzących, a także XXIII Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych.

Na piątą edycję ogólnopolskiego konkursu „Komediopisanie" wpłynęło prawie 150 tekstów. Nazwiska laureatów zostaną ogłoszone w styczniu. Pula nagród to 70 tys. zł.

Sezon 2016/2017 w Teatrze Nowym będzie pierwszym pod dyrekcją Krzysztofa Dudka, byłego szefa Narodowego Centrum Kultury. 30 sierpnia na komisji kultury przedstawiona zostanie kandydatura Andrzeja Barta na stanowisko dyrektora artystycznego. Plany repertuarowe ogłoszone będą dopiero we wrześniu.

„Jaracz" o obcych

Teatr Jaracza wchodzi w drugi rok zmian po objęciu stanowiska dyrektora artystycznego przez Sebastiana Majewskiego. Hasłem poprzedniego sezonu było słowo „My", rozpoczynającemu się patronuje słowo „Oni". — Sezon planujemy zorganizować wokół problemów związanych z szeroko rozumianą obcością i innością — zapowiada Majewski.

Michał Borczuch już pracuje z aktorami nad Czekając na Godota Samuela Becketta. Premiera — 15 października, na rozpoczęcie IV Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Klasyki Światowej (przegląd, którego kuratorem jest Roman Pawłowski, potrwa do 9 listopada). W styczniu duet Jolanta Janiczak i Wiktor Rubin zrealizuje spektakl Neron (tytuł roboczy). W lutym lub marcu „Jaracz" zaprosi na Czarownice z Salem Arthura Millera w reżyserii Mariusza Grzegorzka, w ramach obchodów 70-lecia Wydziału Aktorskiego Szkoły Filmowej w Łodzi. W planach również spektakl Tomasza Cymermana o łódzkiej grupie muzycznej Jude, z udziałem Wiktora Skoka, oraz Filoktet Heinera Müllera w reżyserii Wojciecha Klemma, Diabeł Andrzeja Żuławskiego w reżyserii Agnieszki Olsten i Obcy — ósmy pasażer Nostromo Tomasza Jękota i Dominiki Knapik (druga część trylogii, którą otworzyło Bang Bang). Sezon zamknie Katyń Pilgrima/Majewskiego i Wojciecha Farugi — spektakl o obcości historii.

Kontynuowane będą spektakle dla sąsiadów i wychodzenie teatru w miasto — np. ścieżki śladami Leona Schillera, Witolda Wandurskiego i Jerzego Grzegorzewskiego.

Sześć premier w Teatrze Wielkim

Sześć premier — trzy opery, dwa balety i jeden inscenizowany koncert — zapowiada w rozpoczynającym się sezonie dyrekcja Teatru Wielkiego. 29 i 30 października po raz pierwszy pokazany zostanie Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego w reżyserii Pawła Szkotaka. Kierownictwo muzyczne — Wojciech Rodek. 2 i 3 grudnia będzie można wysłuchać Złotego runa (współpraca z Tansman Festivalem). Inscenizację koncertowego wykonania opery przygotowuje Maria Sartova, która wyreżyserowała w Teatrze Wielkim Don Giovanniego. 21 i 22 stycznia do Teatru Wielkiego powróci Halka Stanisława Moniuszki, tym razem w reżyserii Jarosława Kiliana i choreografii Emila Wesołowskiego. Na marzec planowana jest premiera widowiska tanecznego Lamaila, na kwiecień — Semele Georga Friedricha Händla (kierownictwo muzyczne — Marcin Wolański). Sezon zamknie w czerwcu balet Spartakus z choreografią Emila Wesołowskiego.

W Teatrze Muzycznym trwają próby do Wielkiej księżnej Gerolstein. Premiera opery komicznej Jacques'a Offenbacha z tekstem Andrzeja Ozgi w reżyserii Piotra Bikonta — 8 października. Kierownictwo muzyczne objęła Elżbieta Tomala-Nocuń. — Realizujemy wersję, która nigdy nie została w Polsce pokazana. Pierwotną, którą Offenbach z powodów politycznych był zmuszony zmienić — zapowiadał Zbigniew Macias, dyrektor artystyczny Muzycznego.

W planach są również koncerty — inscenizowany sylwestrowy oraz poświęcony zmarłemu w styczniu Bogusławowi Kaczyńskiemu. Kolejnej edycji festiwalu Taneczne Zderzenia towarzyszyć będzie premiera baletowa. Cykl OFF Północna zyska nową formułę. — Będzie miał postać tygodniowej prezentacji kameralnych form wokalno-aktorskich z całej Polski. Na zakończenie planowany jest inscenizowany koncert piosenki aktorskiej w wykonaniu artystów Teatru Muzycznego — zapowiada Krzysztof Karbowiak.

Kolory dzieciństwa i animacje z całego świata

Teatr Pinokio wejdzie w nowy sezon hasłem „Kolory dzieciństwa". — Rozumiemy ten temat bardzo szeroko, uwzględniając różne odcienie. To nie będą tylko kolory tęczy — mówi Kamila Majchrzycka, zastępczyni dyrektora teatru Pinokio. — Powrócimy do najprzyjemniejszych doznań, radości i tego, co daje energię na całe życie, ale pokażemy też tematy trudniejsze.

Sezon otworzy 17 września piknik Punktów Kultury. To finał wakacyjnego projektu aktywizującego dzieciaki z Polesia. Przed teatrem będzie można posłuchać piosenek z Bramogrania, obejrzeć etiudy z Reanimacji i podziwiać prace uczestników letnich warsztatów (fotografie, malarstwo, filmy).

Na 15 października zaplanowana została premiera B@jek robotów Stanisława Lema w reżyserii Darii Kopiec. 27 października do repertuaru wejdzie nowy spektakl dla najnajów, czyli najmłodszych widzów (0-3 lata). Reżyserka Justyna Schabowska odwoła się w nim m.in. do twórczości Joanny Kulmowej.

Na kolejną premierę trzeba będzie poczekać do stycznia. — Prawdopodobnie będzie to tytuł dla gimnazjalistów, o dorastaniu — dodaje Majchrzycka.

Teatr Lalek „Arlekin" zaprosi na trzy premiery. Na 26 listopada planowana jest adaptacja dramatu Michała Walczaka Matek Rozstawacz. 18 marca Waldemar Wolański wystawi swój tekst Królewna z drewna. Prapremiera połączona zostanie z promocją książki, którą opublikuje łódzkie wydawnictwo Literatura. 29 kwietnia dzieci obejrzą Księgę dżungli w reżyserii i według scenariusza Bernda Ogrodnika. — Na scenę wyjdzie cały zespół. Wykorzystamy marionetki długoniciowe, z których nasz teatr słynie, ale też lalki animowane od dołu i cienie. To będzie teatr totalny. Bardzo trudna i droga produkcja — zapowiadał Waldemar Wolański, dyrektor Arlekina.

Ciekawie zapowiada się druga edycja festiwalu AnimArt. Za organizację i dobór artystyczny będzie odpowiadać zespół międzynarodowego World Puppet Carnival. W ostatnim tygodniu września w siedzibie Arlekina, na ul. Piotrkowskiej i w Manufakturze wystąpią 34 grupy artystyczne, m.in. z Nowej Zelandii, Australii, Japonii, Malezji, Indii, Korei, Iranu, Kolumbii i USA.

W Teatrze Studyjnym trwają już próby do dyplomu na motywach dramatu Johna Osborne'a. Diabła reżyseruje Mariusz Grzegorzek. Premiera — 22 października.
 

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji