Artykuły

Warszawa. Nabór na warsztaty "Pojęcia mylące" Teresy i Andrzeja Wełmińskich

Do 18 sierpnia trwa nabór na warsztaty "Pojęcia mylące" Teresy i Andrzeja Wełmińskich, które odbędą się w dniach 22-26 sierpnia w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego.

Warsztaty prowadzone przez Teresę i Andrzeja Wełmińskich prezentują Teatr Cricot 2 jako zjawisko istotne i unikalne w skali światowego teatru.

Ich praktyka pochodzi z kreatywnego uczestnictwa w teatrze Tadeusza Kantora od 1973 roku, a po rozwiązaniu teatru - z kontynuacji działalności teatralnej i pracy nad własnymi, autonomicznymi spektaklami.

Prace bazują na lokalnym charakterze miejsca oraz indywidualnych zdolnościach i możliwościach uczestników. Ćwiczenia zaczynają się najczęściej od elementarnych zachowań na scenie. Przedmiot i sposób posługiwania się nim, przestrzeń, czas oraz ich transformacje, ruch, struktury spektaklu, montaż scen, znaczenie tekstu itp.

Zajęcia obejmują nie tylko ćwiczenia głosowe, fizyczne, ruchowe, opanowanie rytmu, umiejętności przeistaczania i przekształcania postaci, ale też konstrukcję przedmiotów i kostiumów niezbędnych do etiud scenicznych. W procesie zachodzą nieustające sprzężenia zwrotne pomiędzy wszystkimi uczestnikami i innymi elementami, powoli krystalizują się syntezy i zaczyna się spajanie wszystkich elementów w formie autonomicznych akcji i etiud.

W każdym wypadku rezultat warsztatów jest odmienny, a ostateczny pokaz ma unikalną formę.

Aby zapisać się na warsztaty, należy wykupić bilet online (link poniżej) lub w kasie Cricoteki do 18 sierpnia.

cena - 60 zł (gratis powyżej 65 roku życia). Warsztaty odbędą się w dniach 22-26 sierpnia w godzinach 16:00-20:00.

O prowadzących:

Teresa Wełmińska - aktorka, reżyser. Ukończyła Studium Medyczne w Krakowie. W latach 1976-1990 współpracowała z Tadeuszem Kantorem i występowała w spektaklach Teatru Cricot 2: "Umarła klasa", "Gdzie są niegdysiejsze śniegi", "Wielopole, Wielopole", "Niech sczezną artyści", "Nigdy tu już nie powrócę" i "Dziś są moje urodziny". Od 1992 wraz z Andrzejem Wełmińskim realizuje spektakle teatralne oraz prowadzi warsztaty teatralne.

Andrzej Wełmiński - absolwent wydziału grafiki krakowskiej ASP (dyplom u prof. Włodzimierza Kunza, 1977). Zajmuje się rysunkiem, malarstwem, fotografią, tworzy obiekty i instalacje. Związany z Galerią Foksal i Galerią Krzysztofory. Aktor, reżyser. Współpracował z Tadeuszem Kantorem, w latach 1973-1990 brał udział we wszystkich realizacjach i tournée Teatru Cricot 2. Wraz z żoną Teresą twórca spektakli: "Manjacy" z Aktorami Teatru Cricot 2, 1993; "Ameryka czyli nie oglądaj się za siebie" z Aktorami Teatru Cricot 2, 1995; "Demon ruchu" w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, 1996; "Rzeźnia" wg Sławomira Mrożka w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, 1997; "Da liegt der Hund begraben - Germanias Halluzinationen" - Theater Rampe, Stuttgart, 1997; scenografia do spektaklu muzycznego "De Dolende Ney" - Amsterdam, 1999; "Hydromaschinen Prozession" - teatralna akcja plenerowa w ramach imprezy "stadt im fluss" na zamówienie władz miasta Esslingen, 2005; "Minęło, minęło i tak przeminą wszystkie historie" z Aktorami Teatru Cricot 2, 2007; "Traumatikon" - Rose Bruford College, Londyn, 2011; "Flammarion" - La MaMa Spoleto, 2011; "Pages from the Book of" - Rose Bruford College, Londyn, 2012, spektakl prezentowany na Międzynarodowym Festiwalu Istropolitana Project w Bratysławie (otrzymał dwie główne nagrody w kategoriach: "Wybitne Osiągnięcie oraz Najlepsza Produkcja"), w Edynburgu na festiwalu Fringe, w Moskwie na Moscow International University Theatre Festival.

Teresa i Andrzej Wełmińscy prowadzą wykłady i warsztaty dotyczące historii, teorii (filozofii) oraz praktyk scenicznych Teatru Cricot 2. Warsztaty prowadzone były między innymi w Stuttgarcie, Romainmotier, w Rote Fabryk w Zurychu, Scuola Teatro Dimitri Verscio, Loughborough University UK, University of Washington USA, w Rose Bruford College w Londynie, w Uniwersytecie Teherańskim.

Tegoroczny cykl warsztatów teatralnych współorganizowanych przez Cricotekę i Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego koncentruje się wokół "pojęć mylących" - terminów opisanych przez Tadeusza Kantora w jego pismach. Zaproszeni do współpracy aktorzy Teatru Cricot 2 - Roman Siwulak, Ludmiła Ryba, Andrzej Kowalczyk, Andrzej i Teresa Wełmińscy, Bogdan Renczyński oraz Tomasz Dobrowolski - przygotowując plan swoich warsztatów, pracowali wokół pięciu pojęć rozróżnionych przez Kantora: "imitacji", "naśladownictwa", "udawania", "atrapy" i "wraku". Sięgnięcie do tekstu teoretycznego w pracy scenicznej pozwoli uczestnikom lepiej zrozumieć idee artysty oraz umożliwi poznanie sposobów na wykorzystanie ich w praktyce.

***

Na zdjęciu: Warsztat Teresy i Andrzeja Wełmińskich, CRICOTEKA

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji